Kreatywność, kultura, miasto – wyniki badań Charles’a Landry’ego

Date of publication: 05.01.2012
Średni czas czytania 4 minutes
print

Lille, Bolonia, Bilbao, Kraków, Liverpool i Zagłębie Ruhry – co łączy te miejsca? Według słynnego teoretyka miast kreatywnych Charles’a Landry’ego – innowacyjność. W globalnej walce o przyciągnięcie jak największej ilości inwestorów i turystów, to właśnie ona staje się głównym atutem tych 6 europejskich metropolii.

Na pytanie dlaczego warto inwestować akurat w ten obszar, Charles Landry odpowiada: „Zastanówmy się co możemy stracić, nie inwestując w kreatywność i pobudzającą ją kulturę?” Przede wszystkim przenikają one do pozostałych sfer i rozwijają je. Bez nich dochodzi do spowolnienia dynamiki przedsiębiorstw, zagrożenia spójności społecznej, utraty tożsamości, a także osłabienia w walce z konkurencją.

Badanie poparte jest obserwacją zmian, jakie zaszły w zaangażowanych w projekt miejscach, w ciągu ostatnich 25 lat:

  • Bilbao – kojarzone głównie z Muzeum Guggenheima, stało się symbolem odnowy – dzięki silnemu wsparciu przemysłowa pustynia, przemieniła się w twórczy biegun sektora usług.
  • Liverpool - kult Beatlesów pozwolił przekształcić to przemysłowe, zniszczone przez kryzys miasto w atrakcyjne miejsce turystyczne.
  • Lille – nie kojarzy się już z terytorium byłej kopalni i fabryki tkanin, a z rozwijającą się kulturą oraz technologią.
  • Zagłębie Ruhry – Europejska Stolica Kultury z 2010 roku – innowacyjność klastrów, dynamika przemysłów kultury, badań i edukacji, przysłania dawny wizerunek, kojarzący się z wielkimi przemysłowymi terenami.
  • Bolonia – chcąc odróżnić się od pozostałych włoskich miast, korzystających ze znanych symboli dziedzictwa narodowego, zdecydowano odwołać się do prowadzonej tam na przestrzeni wieków działalności rzemieślniczej i zaczęto promować usługi. Dzięki tej strategii osiągnięto jeden z najwyższych wskaźników zatrudnienia we Włoszech.
  • Kraków – po upadku muru berlińskiego, miasto postanowiło przypomnieć o swojej przeszłości – skupiono się na tradycji intelektualnej oraz odnowie dziedzictwa kultury żydowskiej. Prowadzone projekty sprawiają, że Kraków według Charles’a Landry’ego staje się inkubatorem innowacji w Polsce.

Wyniki badania opublikowano, dzięki odbywającemu się między 17 a 19 listopada 2011 roku Forum d’Avignon - inicjatywie wspierającej powiązania sfery kultury, gospodarki i mediów. Tegoroczna edycja przebiegła pod hasłem „Investing in culture”. Ideą forum jest konfrontacja reprezentantów kultury i ekonomii oraz wspólne opracowanie nowych rozwiązań na poziomie globalnym, europejskim oraz lokalnym. Od 2009 roku grupy eksperckie wraz z międzynarodowymi firmami konsultingowymi, realizują szczegółowe badania, które wraz z opracowanymi wcześniej zagadnieniami, stanowią bazę do dyskusji na forum.

Publikacja dostępna jest w wersji PDF na stronie: http://www.forum-avignon.org/sites/default/files/editeur/ECCE_report.pdf