Francja – uczestnictwo w kulturze w erze cyfryzacji | Wyniki ankiety

Date of publication: 13.03.2014
Średni czas czytania 2 minutes
print

Powszechny dostęp do Internetu i rozkwit kultury cyfrowej odbiły się na zachowaniach Francuzów związanych z uczestnictwem w kulturze i korzystaniem z mediów. W porównaniu do lat 90-tych Francuzi czytają mniej książek i czasopism, zaś młode pokolenie rzadziej korzysta z telewizji i radia.

Zaobserwowano natomiast rozwój kultury ekranu. Ponadto, więcej osób zaczęło podejmować działania związane z własną, amatorską twórczością, której sprzyja dostęp do Internetu oraz możliwość wykorzystywania narzędzi cyfrowych. Na rozpowszechnieniu dostępu do Internetu nie ucierpiały zwyczaje związane z uczestnictwem w wydarzeniach kulturalnych – nie zaobserwowano różnic między latami 90-tymi a rokiem 2008, jeśli chodzi o procent osób uczęszczających na wystawy, do teatru, czy do kina.

Wyniki pochodzą z cyklicznej ankiety Pratiques culturelles des Français przeprowadzonej po raz ostatni w roku 2008 przez francuskie Ministerstwo Kultury i Komunikacji.

W raporcie z badań poruszono następujące zagadnienia:
I. Rozwój kultury ekranu
II. Spadek zainteresowania radiem i telewizją wśród młodych pokoleń
III. Zmiany w preferencjach dotyczących muzyki i filmu
IV. Spadek czytelnictwa
V. Uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych utrzymujące się na stałym poziomie
VI. Twórczość amatorska
VII. Rewolucja cyfrowa w różnych pokoleniach

Celem ankiety, przeprowadzanej średnio raz na dekadę, jest monitorowanie uczestnictwa w kulturze i korzystania z mediów wśród Francuzów. Poprzednie ankiety zostały przeprowadzone w latach 1973, 1981, 1988, 1997 i posłużyły jako materiał porównawczy dla badania z 2008 r. Wzięły w nim udział 5004 osoby od 15 roku życia. Kolejna ankieta prawdopodobnie zostanie przeprowadzona w bieżącej dekadzie.

Publikacja dostępna na stronie http://www.pratiquesculturelles.culture.gouv.fr/doc/08synthese.pdf

Opracowanie przygotowała Liliana Błaszczyk