Ekspertyza ”Znaczenie kompetencji kulturowych dla budowania kreatywności i kapitału intelektualnego Europy”

Date of publication: 25.10.2011
Średni czas czytania 4 minutes
print

Przygotowanie społeczeństwa europejskiego do rosnącego zapotrzebowania na kompetencje, poprzez wprowadzanie nowych wartości oraz realizację innowacyjnych projektów, to cel ekspertyzy „Znaczenie kompetencji kulturowych dla budowania kreatywności i kapitału intelektualnego Europy”, zrealizowanej w ramach działań polskiej prezydencji w Unii Europejskiej.

Publikacja prezentuje rolę kultury w promowaniu kreatywności i innowacyjności, jak również budowaniu kompetencji oraz kapitału intelektualnego, co w przyszłości wzmocniłoby siłę konkurencyjną Unii Europejskiej. Przygotowaniem ekspertyzy, zleconej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zajęli się Dorota Ilczuk oraz Kazimierz Krzysztofek z fundacji Pro Cultura. Część dotycząca międzysektorowych partnerstw kreatywnych powstała przy udziale Aleksandra Pałasińskiego.

Publikacja składa się z dwóch zasadniczych rozdziałów:
1. „Kompetencje kulturowe, twórczość, kapitał intelektualny”
2. „Partnerstwa kreatywne na rzecz podnoszenia kompetencji kulturowych i budowania kapitału intelektualnego współczesnej Europy”

Urzeczywistnienie idei kreatywnej Europy, wymaga rozwijania kompetencji kulturowych oraz zdyskontowania zdolności całego społeczeństwa, nie ograniczając pola jedynie dla twórczych jednostek. Ważnym aspektem jest zagospodarowanie wiedzy lokalnej oraz zasobów sieci społecznych, które dzięki rosnącej konektywności ludzi, firm, instytucji i sektora pozarządowego, będą się stale powiększać. W części pierwszej zdefiniowano pojęcia związane z tematem ekspertyzy oraz sformułowano rekomendację dotyczącą przeprowadzenia audytu zasobów kulturowych Europy. Opracowano również założenia do projektu tzw. foresightu – wizji roli kultury w integracji oraz ukazania obiecujących obszarów rozwoju Europy w kontekście strategii EU2020. Jednym z celów Foresightu jest stworzenie platformy dyskusji i współpracy oraz metody budowania szerokiego porozumienia pomiędzy decydentami, środowiskiem naukowym, przemysłami kultury, mediami i opinią publiczną w zakresie priorytetów rozwojowych w dziedzinie kultury. Przedsięwzięcie ma za zadanie zachęcić do refleksji nad przyszłością kultury, a tym samym określić kluczowe czynniki trwania i zmian w kulturze – zarówno tych na które mamy wpływ, jak i elementów zewnętrznych, na występowanie których, musimy być przygotowani.

Pomnażanie kompetencji kulturowych oraz budowanie kapitału intelektualnego, wymaga zapewnienia rzetelnej edukacji formalnej oraz zachęcania do aktywnego udziału w kulturze. Druga część ekspertyzy charakteryzuje i podkreśla znaczenie partnerstw kreatywnych dla rozwoju tych sfer. Szeroko pojęta kultura, a przede wszystkim sztuka, w znaczny sposób wpływa na pobudzanie kreatywności Celem takich partnerstw jest przeniesienie kreatywnych praktyk na wszystkie orientacje aktywności ludzkiej i organizacyjnej: technologię, przedsiębiorczość, zarządzanie oraz działania obejmujące pozostałe branże. Autorzy zauważają, że kreatywność widoczna jest szczególnie w obszarze nowych technologii kulturowych, gdzie synergia między sztuka i technologią przynosi spektakularne rezultaty.

W tej części ekspertyzy odnajdziemy propozycję typologii partnerstw kreatywnych, analizę ich istoty oraz zdefiniowanie szans i zagrożeń ich rozwoju. Zaprezentowano także przykłady dobrych praktyk w zakresie partnerstw kreatywnych w Polsce i zagranicą. Wśród prezentowanych projektów odnajdziemy: Culture in the Mirror, TILLT Europe – Creative Clash, Obywateli Kultury i szereg innych inicjatyw dążących do upowszechnienia i rozwoju tego rodzaju współpracy.