Ekonomia polityczna społecznej kreatywności - konferencja

Date of publication: 21.10.2011
Średni czas czytania 4 minutes
print

Tegoroczna konferencja Wolnego Uniwersytetu Warszawyodbędzie się w dniach 20-22 października 2011 i podejmuje krytyczną refleksję nad kwestią gospodarki opartej na wiedzy i powszechnej kreatywności. Przyświecające jej hasło "politycznej ekonomii kreatywności", to zaproszenie do całościowej i skrupulatnej analizy ekonomicznych i społecznych mechanizmów organizujących funkcjonowanie kreatywnej gospodarki oraz jej związków z kreatywnością jako wartością społeczną.

Celem tegorocznej konferencji Wolnego Uniwersytetu Warszawy jest podjęcie krytycznej refleksji nad kwestią gospodarki opartej na wiedzy i powszechnej kreatywności. Hasło "politycznej ekonomii kreatywności" to zaproszenie do całościowej i skrupulatnej analizy ekonomicznych i społecznych mechanizmów organizujących funkcjonowanie "kreatywnej" gospodarki o je związków z kreatywnością jako wartością społeczną.

Jako taka kreatywność może odnosić się do wielu rzeczy: jest równocześnie środkiem produkcji jak i konsumpcyjnym fetyszem, ramą ideologiczną tak zwanego postindustrialnego kapitalizmu oraz skutecznym narzędziem zarządzania społeczeństwem i procesami produkcji; elitarnym przywilejem oraz modelem dyscyplinującym klasy zdominowane.

Jeśli prawdą jest, że współczesny kapitalizm dokonał przełomowego zwrotu w ramach właściwych sobie sposobów wytwarzania wartości, wówczas kreatywność, a w szczególności kreatywność kolektywna, staje się centralną kategorią dla całego społeczeństwa. Natomiast artystyczne i kulturalne sposoby produkcji (jak również te naukowe) przestają być dłużej nadprogramowymi polami kapitalistycznej infrastruktury społecznej. Stają się centralnym sektorami produkcji, który symbolicznie i ekonomicznie podporządkowuje inne obszary pracy społecznej. Oprócz tego, że wytwarzają i akumulują one najwięcej wartości, są też laboratoriami społecznej innowacji. Jednak "kreatywne" sektory gospodarki nie są wolne od sprzeczności charakterystycznych dla kapitalizmu, to w nich wprowadza się w życie nowe formy przywłaszczania i wyzysku. W konsekwencji powinny stać się polem walki dla nowych sił społecznego oporu.

Być może jednak ten nowy paradygmat jest jedynie zasłoną dymną skrywającą kryzys obecnie funkcjonujących, kapitalistycznych sposobów organizacji produkcji? Może wciąż pozostajemy we władzy starego prawa wartości opartego raczej na pracy żywej niż na kreatywnym usieciowieniu? W tym wypadku nową, "kreatywną" gospodarkę można by raczej analizować jako potężny symptom obecnego kryzysu. W trakcie konferencji postaramy się przedyskutować wszystkie te perspektywy, z zainteresowaniem przyjmiemy propozycje odwołujące się do różnych modeli i ujęć problemu.

Konferencja "Ekonomia polityczna społecznej kreatywności. Praca i wartość we współczesnym kapitalizmie" organizowana jest we współprcy z Wydziałem Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Austriackim Forum Kultury w Warszawie w ramach projektu Wolnego Uniwersytetu Warszawy "Społeczna ekonomia kreatywności. W poszukiwaniu ekonomicznych strategii wspierania niezależnego obiegu kultury" realizowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Obserwatorium Kultury.

Program konferencji tutaj