Do czego może się przydać ESSnet-CULTURE cz.2 | model badania uczestnictwa w kulturze ICET

Date of publication: 25.07.2014
Średni czas czytania 4 minutes
print

Badanie uczestnictwa w kulturze aby dawać rzetelne wyniki musi opierać się na przemyślanej operacjonalizacji problemu. ESSnet-CULTURE prezentuje podejście do tematu zaproponowane przez holenderskich badaczy Josa de Haana i Andriesa van den Broeka z Netherlands Institute for Social Research.

 

Skupili się oni na przemianach zachodzących w społeczeństwie i jego uczestnictwie w kulturze  powodowanych między innymi bardzo szybkim przyjęciem się nowych technologii informacyjnych w życiu codziennym ich użytkowników (których stopniowo przybywało i wciąż przybywa). Ponadto badacze słusznie zauważyli, iż badania uczestnictwa w kulturze często zawężane bywały do korzystania z oferty tzw. „kultury wysokiej”, a co za tym idzie wyższe warstwy społeczne zdawały się być bardziej zainteresowane kulturą niż pozostałe. Wraz z demokratyzacją społeczeństwa i kultury granice między rozrywką, a sztuką zacierały się coraz mocniej, co wraz z możliwościami oferowanymi przez nowe technologie sprawiło, że na nowo należało zastanowić się nad tym, jak definiować uczestnictwo w kulturze i gdzie się ono odbywa.

Poza samym uczestnictwem rozumianym wcześniej jako udział w charakterze odbiorcy, pojawiła się swoboda tworzenia i dzielenia się efektami własnej twórczości np. za pomocą Internetu. W nowych badaniach należało więc uwzględnić działalność amatorską. Holenderscy badacze wprowadzili więc podział uczestnictwa w kulturze na bycie odbiorcą i bycie twórcą oraz uczestnictwo bezpośrednie i zapośredniczone cyfrowo, co prezentuje poniższa tabela.

Źródło: ESSnet-CULTURE European Statistical System Network on Culture FINAL REPORT str.402

 

Uczestnictwo w kulturze w ramach każdej wyszczególnionej kategorii przybierać może różne formy – model zaproponowany przez de Haana i van den Boeka opiera się na klasyfikacji sposobów wykorzystania Internetu w celu uczestnictwa w kulturze. Model ICET rozróżnia cztery rodzaje aktywności:

  • Informację (Information) – poszukiwanie i rozpowszechnianie informacji na temat kultury
  • Komunikację i działania społecznościowe (Communication and Community) – interakcje z pozostałymi użytkownikami oraz przynależność do społeczności internetowych
  • Rozrywka i własna ekspresja (Enjoyment and Expression) – uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych oraz twórczość dla przyjemności, kreowanie własnych treści
  • Handel (Transaction) – kupno i sprzedaż przedmiotów związanych z kulturą (od dzieł sztuki do biletów na koncerty)

ICET może również, przy zastosowaniu odpowiednich modyfikacji, znaleźć zastosowanie w badaniu uczestnictwa poza Siecią. Zaproponowanie powyższych schematów miało na celu zwrócenie uwagi na zmieniające się sposoby uczestnictwa w kulturze oraz zachęcenie do rozważań nad tym, jak tworzyć metodologie badań, które rzetelnie oddadzą obraz zjawiska w XXI wieku.

Źródło: ESSnet-CULTURE European Statistical System Network on Culture FINAL REPORT str. 404

 

 

Z całością raportu zapoznać można się tutaj

Podsumowanie raportu autorstwa Valerie Deroin w języku angielskim przeczytać można tutaj