Do czego może się przydać ESSnet-CULTURE cz.1 | Definicja przemysłów kultury

Date of publication: 23.07.2014
Średni czas czytania 4 minutes
print

European Statistical System network on Culture czyli ESSnet-culture był projektem rozpoczętym 1. września 2009 roku z inicjatywy Eurostatu (Statistical Office of the European Union), w oparciu o porozumienie między Komisją Europejską i luksemburskim Ministerstwem Kultury. Głównym zadaniem, mającego trwać 2 lata projektu, było stworzenie metodologicznych fundamentów i sformułowanie rekomendacji dla dalszych prac nad tworzeniem statystyk kultury w Europie.

Finalnie ESSnet-culture miało przyczynić się do powstania dobrze skoordynowanego systemu służącego gromadzeniu i analizie danych statystycznych dotyczących kultury. Nowe badania obejmować miały również dziedziny kultury oraz formy uczestnictwa w kulturze, które wcześniej nie były brane pod uwagę.


Prace nad projektem prowadziły cztery grupy robocze (task forces) dzieląc się tematyką i zakresem swoich działań w następujący sposób:
•    Task Force 1 (TF1) – struktura i definicje
•    Task Force 2 (TF2) – finansowanie i wydatki
•    Task Force 3 (TF3) – przemysły kultury
•    Task Force 4 (TF4) – praktyki kulturalne i społeczne aspekty kultury


Jedną z najistotniejszych części ESSnetu jest zaproponowana przez Task Force 1 klasyfikacja działalności kulturalnych ujęta w formie mandali. Schemat ten opiera się na wcześniejszych wytycznych LEG-Culture i UNESCO, jednak znacząco je uzupełnia oraz umożliwia swobodniejsze określenie definicji adekwatniej dla potrzeb poszczególnych państw. Mandala ESSnetu proponuje wyróżnienie dziesięciu domen działalności kulturalnej oraz wyszczególnienie spełnianych w ich ramach sześciu funkcji.


Wyszczególnione w mandali domeny to: dziedzictwo, archiwa, biblioteki, prasa i książka, sztuki wizualne, sztuki performatywne (muzyka, taniec, teatr etc.), multimedia, architektura, reklama, rękodzieło artystyczne. Ich funkcje, które plasują poszczególne elementy domen w określonej odległości od centrum mandali to: kreacja (centrum mandali, podstawowa funkcja działalności kulturalnej), produkcja/publikacja, rozpowszechnianie/handel, ochrona, edukacja, zarządzanie/regulacja. ESSnet w ramach zaproponowanego schematu przedstawia dziedziny pominięte przez dokumenty, na których się opierał, czyli reklamę i rękodzieło artystyczne.


Centralną częścią mandali są działalności oparte przede wszystkim na tworzeniu. Według ESSnetu żadna z domen nie jest bardziej twórcza od pozostałych, ponieważ każda z nich zawiera komponent oparty na kreacji. Nie rozdziela ona jednak wyraźnie przemysłów kultury od przemysłów kreatywnych zakładając, iż te dwa obszary w dużej mierze ze sobą korespondują i ich jednoznaczne rozgraniczenie nie tylko nie jest możliwy, ale wręcz mogłoby okazać się mylące dla dalszych badań.

Źródło: ESSnet-CULTURE European Statistical System Network on Culture FINAL REPORT str.48

Z całością raportu zapoznać można się tutaj

Podsumowanie raportu autorstwa Valerie Deroin w języku angielskim przeczytać można tutaj