Dlaczego warto inwestować w kulturę - publikacja

Date of publication: 29.11.2011
Średni czas czytania 3 minutes
print

Zapraszamy do zapoznania się z publikacją “Cultural undertaking and investment : from intuition to decision making: who decides who invest in culture?”, przygotowaną na IV międzynarodowe Forum d’Avignon.

Odbywające się między 17-19 listopada 2011 roku międzynarodowe Forum d’Avignon to inicjatywa wspierająca powiązania sfery kultury, gospodarki i mediów. W tym roku przebiegła ona pod hasłem „Investing in culture”. Ideą forum jest konfrontacja reprezentantów kultury i ekonomii oraz wspólne opracowanie nowych rozwiązań na poziomie globalnym, europejskim oraz lokalnym. Od 2009 roku grupy eksperckie wraz z międzynarodowymi firmami konsultingowymi, realizują szczegółowe badania, które wraz z opracowanymi wcześniej zagadnieniami, stanowią bazę do dyskusji na forum.
 

Projekt “Cultural undertaking and investment: from intuition to decision making”, zrealizowany we współpracy z firmą konsultingową Kurt Salmon, jest próbą zidentyfikowania gospodarczych, a także poza ekonomicznych wyznaczników, które wpływają na decyzję inwestowania w projekty kulturalne. Charakteryzuje również mechanizmy i modele decyzyjne związane z działaniami tego typu, uwzględniając przy tym specyfikę i wymagania współczesnej kultury. Celem pracy jest łączenie ekonomicznych, ilościowych wskaźników z jakościowymi kryteriami inwestowania w kulturę oraz stworzenie zbioru elementów, do których można by było odwołać się podczas podejmowania decyzji w zakresie inwestowania w działania kulturalne. Publikacja jest podsumowaniem wyników wywiadów przeprowadzonych w ramach badania z międzynarodowym gronem praktyków. Omówione zostają też 4 studia przypadku, prezentujące przykłady innowacyjnych projektów: Centrum Pompidou w Metz, Festiwal w Aix-en-Provence, proces digitalizacji belgijskiego Royal Library oraz The Dutch Design Fashion Architecture (DutchDFA) w Holandii.
 

Obecnie nikt nie kwestionuje gospodarczego znaczenia kultury: w 2002 roku przemysł kultury stanowił 12% amerykańskiego PKB, 3,8 % PKB w Kanadzie i 1,48% PKB w Chinach. Problematyczna staje się jednak kwestia wpływu kryzysu finansowego na decyzje inwestorów dotyczące finansowania kultury. Publikacja „Culture undertaking and investement: from intuition to decision making” stara się odpowiedzieć na pytanie dlaczego warto w obecnej sytuacji inwestować w kulturę, a także jak działania w sektorze kultury wpływają na sferę ekonomii i społeczeństwa. Badanie ukazuje potrzebę wzmocnienia konkurencyjności gospodarki poprzez kulturę oraz konieczność stworzenia nowego modelu finansowania, dostosowanego do aktualnej rzeczywistości kulturowej.


Publikacja dostępna w wersji PDF na stronie: http://www.forum-avignon.org/sites/default/files/editeur/bd_KS_Etude_Forum_Avignon_GB.pdf
Więcej informacji: http://www.forum-avignon.org/en/publications#1316