Arts Education Monitoring System (AEMS) | Raport

Date of publication: 17.12.2013
Średni czas czytania 2 minutes
print

Arts Education Monitoring System to raport, którego celem jest ułatwienie zrozumienia zależności istniejących między sektorem edukacji kulturalnej i artystycznej.

Nie ma powszechnej zgody co do tego, czym w zasadzie są edukacja kulturalna i artystyczna. Nawet w obrębie Europy, jakiekolwiek międzynarodowe zestawienia uwypuklają jedynie różnice w sposobach rozumienia tych terminów, odzwierciedlające różne role kultury i sztuki na polach państwowych polityk i debat publicznych. Najnowszy raport, opublikowany w ramach projektu Arts Education Monitoring System (AEMS), będący owocem dwuletnich badań, zawiera analizę polityk edukacyjnych Hiszpanii, Węgier, Anglii, Niemiec i Austrii, jak również kwestionariusze dla instytucji kultury, pomocne w prowadzeniu dalszych badań.

W ciągu dwóch ubiegłych lat, w trakcie których prowadzono badania, kryzys finansowy oraz przetasowania na arenach politycznych znacznie wpłynęły na ekonomię i priorytety rządów analizowanych krajów. Szczególnie widoczne i ważne dla rozumienia poszczególnych kultur stały się konteksty złożonych aparatów instytucjonalnych, funkcjonujących inaczej w każdym z państw, oraz uwarunkowań historycznych, a wraz z nimi narodowo-tożsamościowych. Wraz z AEMS postawiono sobie za cel naświetlenie struktur, ułatwiających zrozumienie wielorakich relacji, wpływających na sektor edukacji kulturalnej i artystycznej. Przedstawiony w raporcie obraz ma zainspirować dalsze badania w pozostałych krajach Europy – tak, by w przyszłości sposoby prowadzenia polityk edukacyjnych i kultualnych były bardziej przejrzyste i porównywalne.

Raport dostępny jest pod adresem: http://educult.at/en/forschung/aems/


Opracowała Karolina Miszczak