Aktywność kulturalna Polaków w 2023 roku

Date of publication: 16.08.2024
Średni czas czytania 4 minutes
print

W Narodowym Centrum Kultury regularnie badamy aktywność kulturalną Polaków: wyjścia do instytucji kultury i praktyki indywidualne. Ostatni taki sondaż przeprowadziliśmy pod koniec 2023 roku. Badanie zrealizowane zostało przez firmę Opinia24 metodą CATI (wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo) na próbie 1000 osób, reprezentatywnej dla populacji dorosłych Polaków (próba dobierana była w sposób losowo-kwotowy).

Spośród rodzajów aktywności kulturalnej, o które pytaliśmy, największą popularnością cieszy się kino: ponad jedna trzecia badanych (35%) deklaruje, że bywa w nim często. Na dalszych miejscach znalazły się biblioteki, obiekty historyczne, domy kultury. Najrzadziej bywamy w operze lub filharmonii oraz na koncertach muzyki poważnej.

Uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych i wizyty w instytucjach kultury w 2023 roku

Czy w okresie ostatnich 12 miesięcy był(a) Pan(i)...?

Źródło: NCK/Opinia24, CATI, 17-30 października 2023, N = 1000. Kategoria „regularnie” zawiera odpowiedzi: „raz w tygodniu”, „kilka razy w miesiącu”, „raz w miesiącu”, „raz na 2-3 miesiące”. Kategoria „rzadko” zawiera odpowiedzi: „raz na pół roku”, „rzadziej niż raz na pół roku”.

Badani najczęściej deklarują, że podejmują aktywności kulturalne, by dowiedzieć się czegoś, poszerzyć swoje horyzonty. To zmiana: we wcześniejszych sondażach najczęściej wskazywali motywację rozrywkową, która w tegorocznym badaniu znalazła się na drugim miejscu. Znacząca grupa respondentów wskazywała także na chęć spędzenia czasu z innymi w atrakcyjny sposób. Z kolei w badaniu z 2021 – z czasu pandemii – bardzo wielu respondentów wskazywało także chęć oderwania się od codzienności.

Chęć poszerzenia horyzontów i rozrywka to najczęstsze deklarowane motywacje aktywności kulturalnej

Kiedy uczestniczy Pan(i) w wydarzeniach kulturalnych bądź odwiedza instytucje kultury, to robi to Pan(i) przede wszystkim...

Źródło: 2023: NCK/Opinia24, CATI, 17-30 października 2023, N = 1000; 2021: NCK/IBRIS, CATI, 17-20 grudnia 2021, N = 1010; 2019: NCK/IQS, CATI, 1-8 czerwca 2020, N = 1000. Odpowiedzi nie sumują się do 100% ponieważ badani mogli wskazać więcej niż jedną odpowiedź.

Spośród praktyk indywidualnych, o które pytaliśmy, najczęstsze jest słuchanie muzyki dla przyjemności: 80% badanych deklaruje, że robi to co najmniej raz w tygodniu. W drugiej kolejności jest to czytanie książek oraz oglądanie filmów, seriali lub innych materiałów w serwisach streamingowych.

Aktywności te różnią się przede wszystkich ze względu na wiek badanych: młodsi badani wyraźnie częściej korzystają ze streamingu, a starsi częściej czytają artykuły prasowe dotyczące kultury i oglądają przedstawienia teatralne w telewizji lub internecie.


Zachęcamy do zapoznania się z komunikatem z badań, w którym przedstawiamy pełne wyniki, pogłębione analizy, a także segmentację odbiorców kultury.