„Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści” - raport z badań

Date of publication: 26.01.2012
Średni czas czytania 2 minutes
print

Badanie nie jest badaniem piractwa. Mowa jest o wymianie treści cyfrowych i ich nieformalnym obiegu. Jeżeli w Internecie chcemy szukać ‘piratów‘, to ich tam znajdziemy. Badanie pokazuje jednak, że ci sami ludzie, których w debacie publicznej nazywa się ‘piratami’ są też miłośnikami książek, muzyki i kina. A także najlepszymi klientami przemysłów kultury.

Celem projektu badawczego „Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści” jest zdiagnozowanie skali i mechanizmów nieformalnego obiegu treści (takich jak filmy, nagrania muzyczne i książki) w formatach cyfrowych, poprzez badanie ilościowe przeprowadzone na reprezentatywnej próbie obywateli Polski. W odróżnieniu od dotychczas przyjętych sposobów pomiaru form uczestnictwa w kulturze, nasze badanie koncentruje się na obiegu pozainstytucjonalnym i pozarynkowym. Jak wynika z dotychczasowych badań, w wyniku upowszechnienia internetu te właśnie formy cyrkulacji treści stanowią coraz ważniejszy element życia kulturalnego Polaków.

Badanie pokazuje, jak często Polacy docierają do treści kulturowych bez pośrednictwa rynku i instytucji publicznych – wiedza ta jest przydatna zarówno dla badaczy kultury, jak i twórców polityki kulturowej.

Badanie było prowadzone w okresie czerwiec – wrzesień 2011 roku. Koordynatorem projektu jest Mirosław Filiciak.

Pełna wersja raportu (do pobrania w formacie PDF)

Zapraszamy również do zapoznania się z mash-upem wyników badania.

Projekt jest finansowany ze środków programu dotacyjnego Obserwatorium kultury 2011 Narodowego Centrum Kultury.