Settings and search
„Kulturalnie przez ekonomię społeczną” – nowa publikacja Obserwatorium Kultury w Bydgoszczy
Czym właściwie jest kultura i ekonomia społeczna? Czy te dwa pojęcia rzeczywiście są sobie tak odległe? Jakie jest znaczenie kultury w kontekście rozwoju społeczno-gospodarczego? Czy da się sprowadzić kulturę do rachunku ekonomicznego? Na te i na wiele innych pytań z dziedziny ekonomiki kultury, zarządzania kulturą i polityki kulturalnej odpowiadają Ewa Gruszka i Karol Zamojski w nowej publikacji Obserwatorium Kultury w Bydgoszczy „Kulturalnie przez ekonomię społeczną”.
Zgodnie z przyjętą przez autorów definicją kultura nie jest schowaną w gronie artystów wysublimowaną grą pozorów, a systemem komunikacji społecznej danej wspólnoty. W kontekście nowego rozumienia ekonomii społecznej, która zaprasza wszystkich do dyskusji na temat własnego miejsca, kultura wskazuje na konieczność włączenia do komunikacji wszystkich jednostek funkcjonujących w obrębie terytorialnym, ekonomicznym czy też kulturowym. Idąc tym tropem, dochodzimy do wniosku, że zarówno w przypadku kultury jak i ekonomii społecznej niezwykle ważna jest multiplikacja i zagęszczenie relacji społecznych. Wspólny cel oraz analiza praktyk obu sfer wyraźnie pokazują, że te dwie, z pozoru odległe sobie dziedziny, nie tylko mogą ale wręcz powinny stanowić dzisiaj obszary podstawowej współpracy.
Na publikację „Kulturalnie przez ekonomię społeczną” składają się trzy rozdziały, z których każdy podejmuje nieco inną tematykę. W pierwszym rozdziale ukazano wspólne obszary kultury i społeczeństwa oraz, aby nadążyć w myśleniu i działaniu za wyzwaniami współczesności, zaproponowano nowe definicje pewnych pojęć. Ponadto, w kontekście Bydgoskiego Kongresu Kultury, przedstawiono także krótką analizę debat, ich uczestników i organizatorów. W rozdziale drugim, autorzy przyglądają się związkowi kultury i rynku oraz starają się odpowiedzieć na pytanie czym właściwie jest przedsiębiorczość w kulturze. Jednocześnie, wskazują w jaki sposób należy rozumieć i ujmować działania kulturalne tak, aby nadając im wymiar ekonomiczny, nie niweczyć ich wymiaru społecznego. Trzeci rozdział pełni rolę swoistego poradnika. Autorzy analizują tu istotne obszary zagrożeń w procesie budowania sieci współpracy, przedstawiają dylematy marketingu kultury i sztuki oraz podpowiadają jakich błędów nie należy popełnić by skutecznie pozyskać sponsorów i jednocześnie nie stracić widzów.
Całą publikację wzbogacają wypowiedzi znanych i wybitnych osób realizujących ważne przedsięwzięcia artystyczno- społeczne w kraju i za granicą. Wśród nich na uwagę zasługują: Marek Sztark – animator i menadżer kultury oraz rozwoju lokalnego, Wojciech Kłosowski – ekspert ds. rozwoju lokalnego, zarządzania strategicznego i rozwoju kultury, Beata Chmiel – członkini Rady Programowej CSW w Warszawie i jedna z założycielek ruchu Obywateli Kultury oraz Olga Marcinkiewicz – współzałożycielka i dyrektor artystyczny Teatru Gestu i Ruchu w Krakowie.
Publikacja do pobrania w wersji PDF: http://obserwatoriumkultury.byd.pl/wp-content/uploads/2012/07/kulturalnie_przez.pdf
Tekst przygotowała Marta Byra
Foto: ellajphilips, Flickr, na zasadach licencji CC BY NC (2.0)