Ustawienia i wyszukiwarka
Wstępna diagnoza działań związanych z tkaninami, ubiorami i akcesoriami modowymi podejmowanych przez polskie instytucje muzealne
Celem artykułu jest pokazanie przedsięwzięć i inicjatyw podejmowanych w ostatnich latach przez polskie muzea, dotyczących tekstyliów, tkanin, ubiorów i akcesoriów modowych.
Uwzględniono w nim różne wymiary obecności tego typu obiektów w muzeach, zarówno te o bardziej tradycyjnym charakterze (np. uwzględnianie obiektów dotyczących mody w kolekcji muzealnej, ich konserwacja, badania z nimi związane, okazywanie w ramach wystaw), jak i nowym (np. współpraca z firmami odzieżowymi i projektantami mody, organizacja pokazów mody, warsztatów i konkursów mających związek z tym tematem).
Najważniejsze wyniki:
- Dla 45% placówek gromadzących muzealia związane z modą, tkaninami, ubiorami, tekstyliami i akcesoriami modowymi, wymienione zbiory stanowiły wiodący lub znaczący wątek kolekcji muzealnej.
- Trzy główne kategorie tego typu zbiorów to: ubiory (gromadzone w 88% placówek), akcesoria (w 71% placówek) oraz tkaniny/tekstylia (w 71% placówek).
- W kolekcjach dominują obiekty związane z wykonywaniem określonej pracy lub zawodu (np. mundury, uniformy i stroje służbowe), a także stroje ludowe oraz szaty liturgiczne.
- Wśród artefaktów związanych z modą, ale niebędących tkaninami, ubiorami, tekstyliami i akcesoriami dominują fotografie. W tej kategorii stosunkowo dużo muzeów gromadzi również pocztówki, wzorniki, prasę i albumy.
- Oprócz działalności wystawienniczej muzea prowadzą także programy badawcze związane z modą, działalność wydawniczą, organizują warsztaty i wykłady o tej tematyce a także imprezy plenerowe i inscenizacje.
Metodologia:
Ogólnopolska ankieta dotycząca działalności muzeów w latach 2019–2021, przeprowadzona we współpracy z Narodowym Instytutem Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Ankietę skierowano do 268 muzeów (dobór celowy) – z czego odpowiedziało 147 placówek.