Ustawienia i wyszukiwarka
RAPORT: NOWA PUBLICZNOŚĆ DZIEDZICTWA KULTUROWEGO – DOBRE PRAKTYKI
Tytuł: Cultural Heritage Innovative Audience Development. Best practices from across Europe and beyond
Autor: Economía Creativa Consultancy
Rok: 2018
Eksperci z Economía Creativa napisali przewodnik dobrych praktyk dla instytucji zarządzających światowym dziedzictwem. Raport wpisuje się w obchody Europejskiego Roku Dziedzictwa. Przedstawiono dwanaście przykładów działań z różnych państw Unii Europejskiej. Jak wskazują autorzy opracowania, zwiększenie zainteresowania dobrami dziedzictwa kulturowego może pomóc budować poczucie odpowiedzialności wspólnoty lokalnej za miejsca dziedzictwa.
Jako przykład udanej akcji promocyjnej przy użyciu tej metody podają działania podjęte przez zarządcę fortecy Šibenik w Chorwacji, który skutecznie zainteresował społeczność lokalną i turystów historią tej budowli, dzięki umiejętnemu przekazowi w różnych kanałach informacyjnych. Innym udanym przedsięwzięciem jest organizacja wycieczek po Portugalii zabytkowym prezydenckim pociągiem. Przejazd pociągiem, reklamowany jako podróż w czasie, łączy zwiedzanie kraju z poznawaniem dań lokalnej kuchni i z wizytami w winnicach. Badacze pochwalają również aplikację „app of Vittoriale”, pokazującą zwiedzającym wszystkie atrakcje tego włoskiego miasta przy użyciu interaktywnej mapy. Jako przykład pozytywnego działania na rzecz dziedzictwa kulturalnego wymienia się także akcję malowania przystanków autobusowych przez mieszkańców gminy Oleśnica.