Ustawienia i wyszukiwarka
Postrzeganie praw autorskich wśród młodzieży
Tytuł: Postrzeganie praw autorskich, w tym dozwolonego użytku utworów, ich kopiowania i rozpowszechniania przez Internet wśród młodzieży a także oczekiwania młodzieży w przedmiocie zmian przepisów prawa autorskiego
Autor: Instytut Inicjatyw Publicznych
Rok wydania raportu: 2016
Finansowanie: ZIPSEE "Cyfrowa Polska"
Opis: Raport Instytutu Inicjatyw Publicznych to analiza funkcjonowania młodych ludzi w Internecie w kontekście praw autorskich. Badanie miało na celu sprawdzenie poziomu wiedzy młodych ludzi na temat prawa własności intelektualnej w sieci. Młodzi ludzie coraz więcej wiedzą na ten temat, jednak wciąż trudno im się zorientować co jest legalne, a co nie. Potrafią prawidłowo określić czym jest „prawo autorskie” czy „własność intelektualna”, mają jednak problem ze wskazaniem ich przydatności. Dodatkowo nie wiedzą gdzie takich informacji najlepiej szukać. Ponadto publikacja daje wgląd w powody, dla których ściąganie muzyki z nielegalnych źródeł wciąż ma miejsce, pomimo tego, że zwiększa się świadomość praw autorskich. Wskazuje się także na związek pomiędzy kwestiami ekonomicznymi i nielegalnym pozyskiwaniem utworów muzycznych oraz podkreśla, że nie należy prawnie ograniczać dostępu do kultury w Internecie.
***
Jeśli słuszne jest anglosaskie powiedzenie, że nie można dostać drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia, to tytuły liczące 26 słów powinny być zakazane. Jednak nawet jeżeli nie jest to prawda, to i tak całość raportu nie jest na tyle przekonująca, aby zatrzeć to złe wrażenie.
Dokument jest krótką (jedenastostronicową) relacją z trzech wywiadów grupowych, w których brało udział 22 licealistów i studentów w wieku 18–25 lat. Przedmiotem rozmów były praktyki związane ze słuchaniem muzyki, rozumienie pojęć własności intelektualnej i prawa autorskiego, stosunek do pobierania utworów z internetu oraz wiedza na temat organizacji zarządzających prawami autorskimi. O uczestnikach wiemy niewiele – jedynie tyle, że studenci reprezentowali „uczelnie wyższe o różnym profilu kształcenia, a także zróżnicowane kierunki studiów”. W badaniu nie uwzględniono na przykład wskaźników przynależności klasowej, co pomogłoby uzyskać pogłębione informacje i wykorzystać potencjał podejścia jakościowego.
Raport nie rozpoczyna się od streszczenia, jednak w tak krótkim pliku nie uważam tego za wadę. Istotniejsza wydaje się wtórność przynajmniej części wyników i wniosków końcowych – nietrudno odnieść wrażenie, iż podczas przygotowywania wywiadów autorzy pominęli istniejące już raporty o zbliżonej tematyce, takie jak Obiegi kultury. Niepokój budzi też sposób prezentowania owych konkluzji: tekst napisany jest tak, jak gdyby rozmówcy przedstawiali obiektywną prawdę o swoich praktykach, a nie występowali w specyficznej sytuacji komunikacyjnej, która wspólnie z ich pozycjami społecznymi czy trajektoriami biograficznymi warunkuje kształt wypowiedzi. Skądinąd na pierwszych stronach autorzy słusznie zauważają, że w wywiadach fokusowych „między uczestnikami zachodzą interakcje oraz pojawia się dynamika grupowa”, ale w dalszej części raportu nie biorą już tej kwestii pod uwagę. W efekcie tekst przypomina omówienie badań sondażowych, w których każda osoba odpowiada na pytania oddzielnie.
Na krytykę zasługują również błędy interpunkcyjne i literowe – w tak krótkim tekście ich uniknięcie nie powinno być poważnym problemem. W ogólnym rozrachunku raport zawodzi, jednak głównym tego powodem nie jest niewielka objętość tekstu, lecz płytkość przeprowadzonych badań i sposobu opisywania ich wyników.
Stanisław Krawczyk
Zasięg: Polska
Język: polski