Prosumpcjonizm pop-przemysłów – analiza polskich przedsiębiorstw z branży rozrywkowej | Fundacja Wiedza Lokalna

Data publikacji: 31.01.2014
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj

Projekt Fundacji Wiedza Lokalna miał na celu zbadanie polskiej popkultury z odmiennej, niż zazwyczaj obierana, perspektywy – w miejscu najczęściej analizowanych postaw odbiorców kultury postawiono pytania o świadomość jej producentów. Nie zapomniano jednak o drugiej stronie – stąd interesująca kategoria „prosumenta” – konsumenta angażowanego w proces twórczy, aktywnie uczestniczącego w promowaniu i produkowaniu marki medialnej.

Zdaniem pomysłodawcy i koordynatora projektu, dra Piotra Siudy (oraz członków zespołu badawczego, w skład którego wchodzą dr Radosław Bomba, dr Magdalena Kamińska, dr Grzegorz D. Stunża, dr Marek Troszyński, Anna Szylar i Tomasz Żaglewski), obszar aktywności konsumentów pozostaje mocno zaniedbany. Nie stawiano sobie, jak dotąd, pytań o to, jak polskie przemysły popkultury opierają się na amatorskiej produkcji fanów, w jaki sposób budują społeczności sieciowe, w jakiej relacji do nowych torów sprzedaży kulury popularnej pozostają. Stąd badaniu poddano dwadzieścia tekstów kultury, takich jak m.in. serial „M jak Miłość”, film „Jesteś Bogiem”, komiks „Wilq” czy sagę „Wiedźmin”.

Badanie opierało się na wywiadach pogłębionych z producentami wspomnianych tekstów. Dodatkowo, zespół badawczy przeprowadził analizę ich treści oraz netnografię społeczności fanowskich z nimi związanych.

W efekcie starań autorów powstał raport „Prosumpcjonizm pop-przemsłów. Analiza polskich przedsiębiorstw z branży rozrywkowej”, dostępny pod adresem: http://wiedzalokalna.pl/wp-content/uploads/2014/01/FWL_Prosumpcjonizm_pop_przemyslow.pdf

Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach „Obserwatorium Kultury”.


Opracowała Karolina Miszczak