Prasa francuska online – modele biznesowe | Raport DEPS

Data publikacji: 18.03.2014
Średni czas czytania 3 minuty
drukuj

Wraz z rozwojem teleinformatyki, na francuskim rynku prasowym pojawiły się czasopisma online. W związku z tym, tradycyjne modele biznesowe we francuskim sektorze prasy zostały zastąpione nowymi.

Opis wspominnanych modeli dystrybucji pracy szczegółowo opisano w raporcie przygotowanym przez DEPS (Departament Badań i Przyszłych Trendów Ministerstwa Kultury i Komunikacji we Francji). Raport powstał w celu uchwycenia zmian, które zaszły na francuskim rynku prasowym, przeanalizowano 149 francuskich tytułów online z 2012 roku. Wyłoniły się trzy klasy modeli biznesowych, wyróżnionych na podstawie następujących kryteriów:

  • struktury oferty,
  • strategii cenowej,
  • interakcji z czytelnikiem,
  • sposobów rozpowszechniania treści.

Klasy modeli prasowych:

I. Modele „minimalnie cyfrowe” wykorzystują możliwości Internetu w ograniczonym stopniu. Strony internetowe czasopism, które wpisują się w owe modele, odsyłają czytelnika do drukowanej wersji pisma. Tytuły te są mało dostępne w serwisach społecznościowych, ograniczone są też możliwości rozpowszechniania ich zawartości oraz komentowania artykułów przez czytelników.

II. Modele pure players obejmują nowe tytuły na rynku francuskiej prasy, takie jak Rue89, Salte.fr, Atlantico, czy Médiapart. Czasopisma te posiadają bogatą ofertę online i połączone są z innymi serwisami internetowymi. Angażują odbiorców, którzy mogą udzielać się na blogach czytelniczych i umieszczać na stronach komentarze. W celu zapewniania użytkownikom bezpłatnego dostępu do swoich treści, korzystają ze sponsoringu oraz z komercjalizacji produktów i serwisów.

III. Modele „eksplorujący liderzy”, obejmujące tytuły, które przodują na rynku (Le Monde, Le FigaroOuest France), łączą ofertę online z drukowaną wersją czasopisma. Obie formy dostępu stanowią źródło zysków. Czytelnicy mają duży udział w rozpowszechnianiu treści, m.in. poprzez ich udostępnianie i umieszczanie na stronach komentarzy.

W raporcie opisano szczegółowo każdą klasę modeli biznesowych oraz odpowiadające im metody finansowania, uzależnione w dużej mierze od udziału darmowych treści.

Publikacja dostępna na stronie: http://www.culturecommunication.gouv.fr/Politiques-ministerielles/Etudes-et-statistiques/Les-publications/Collections-de-synthese/Culture-etudes-2007-2013/La-presse-francaise-en-ligne-en-2012-modeles-d-affaires-et-pratiques-de-financement-CE-2013-3

Zdjęcie: SalFalko, CC BY-NC 2.0

Opracowanie przygotowała Liliana Błaszczyk