Nowy numer kwartalnika ”Kultura Współczesna” już jest!

Data publikacji: 25.08.2014
Średni czas czytania 4 minuty
drukuj

„(...) nadal jednak nie znajdziemy jednej teorii fotografii, podobnie jak nie znajdziemy jednej techniki fotografowania. Być może jedna z teorii i technik – ta najskuteczniejsza czy najmodniejsza – będzie dominować w danym momencie, lecz inne rozwijać się będą w jej cieniu. I tak na przykład cyfrowość, przechwytując estetyczne triki eksperymentu fotograficznego, nie zlikwidowała technik fotochemicznych, chociaż ze względu na wycofywanie się firm z produkcji materiałów ta ostatnia stała się nieporównywalnie bardziej specjalistyczna. Odpowiedź na pytanie, dlaczego nie powstała jedna teoria fotografii, jest stosunkowo łatwa – żadne uniwersalne ujęcie nie obejmuje różnorakich „użyć” (pojęcie, wykorzystywane m.in. przez Bergera i Sekulę, jako „użytki” dostosowuje do języka polskiego Urszula Czartoryska) fotografii"

(Ze wstępu autorstwa Marianny Michałowskiej)

Z radością informujemy, że nowy numer kwartalnika „Kultura Współczesna” poświęcony fotokulturze (oraz fotokulturom) jest już dostępny. Autorzy zebranych w nim tekstów przedstawiają różne ujęcia teorii fotografii oraz wpływu obrazu uwiecznionego na kliszy (lub matrycy) na życie.
Redaktorkami tomu są dr hab. Marianna Michałowska (UAM) oraz dr Justyna Ryczek (UAwP).
Zainteresowanych numerem prosimy o kontakt z księgarnią NCK (ksiazki@nck.pl) oraz zamawianie poprzez e-księgarnię NCK.
Przypominamy, że wraz z ukazaniem się numeru 2/2014 w archiwum na stronie kwartalnika będą dostępne wszystkie materiały umieszczone w numerze 4/2013 pisma!
 

W numerze można znaleźć następujące artykuły:

 

Fotokultura/fotokultury

Marianna Michałowska – Obraz i jego konteksty – o metodach badań fotokultur

Małgorzata Radkiewicz – Pionierki fotografii początku XX wieku.

Małgorzata Jankowska – Fotografia w nieuporządkowanym ruchu. O użyciu fotografii w instalacjach interaktywnych lat dziewięćdziesiątych XX w.

Witold Kanicki – Pomiędzy muzeum a white cube’em. Fotografia jako przestrzeń ekspozycyjna

Katarzyna Kończal – Sens przenoszony drogą wzrokową – w ikonotekstach W.G. Sebalda i J.S. Foera

Patrycja Cembrzyńska – Martwy przedmiot fotografii. Woskowane ciała

Jan Wasiewicz - Gdzie jest miejsce chłopów w pamięci zbiorowej współczesnych Polaków? Przypatrując się pewnej starej fotografii

Marianna Michałowska / Magdalena Birkenmayer – Esej wizualny jako eksperymentalna forma badań kulturowych – o pracy Magdaleny Birkenmayer

 Z warsztatów kulturoznawców

Piotr Piskozub - In revenge we trust, czyli rzecz o ideologii we Wrogu publicznym numer jeden

Artur Szarecki – Piosenka korporacyjna

Przemysław Wiatr – Vilém Flusser – komunikologia

 

Obserwatorium Kultury

Michał Starczewski, Lidia Stępniewska – Otwarta nauka czy otwarty dostęp

 

Recenzje

Patryk Szaj – Teoria rządzi

Tomasz Misiak – (Po)widoki i okna

Piotr Juskowiak – Polityczna ontologia fotografii

Jan Stanisław Wojciechowski – Dyskurs wieje kędy chce

Justyna Budzik – W poszukiwaniu straconego (?) oryginału. „Wirtualne ciało sztuki. Ochrona i udostępnianie dzieł audiowizualnych” Elżbiety Wysockiej

 

Sprawozdania

Bartosz Raducha – Czy jest dla kogo otwierać naukę? Sprawozdanie z konferencji Open Science.