Nowy kierunek studiów w Warszawskiej Szkole Filmowej | Ekonomia kultury – Menadżer kultury

Data publikacji: 12.07.2013
Średni czas czytania 4 minuty
drukuj

Wiosną 2013r. zostało podpisane trójstronne porozumienie między Warszawską Szkołą Fil-mową, Narodowym Centrum Kultury oraz zespołem profesora Jerzego Hausnera, byłego wi-cepremiera i ministra finansów. Porozumienie dotyczy współpracy przy organizacji studiów w unikalnej w Polsce specjalności Menadżer Kultury – Ekonomia Kultury.

Studia na specjalności Ekonomia kultury – Menadżer kultury są odpowiedzią na wzrastające w ostatnich latach zapotrzebowanie rynku pracy na menadżerów kultury, dyrektorów placówek kulturalnych, kierowników agencji artystycznych, biur organizacji imprez masowych, studiów produkcyjnych czy wytwórni filmowych, animatorów przedsięwzięć kulturalnych, kierowników produkcji filmowych i telewizyjnych, specjalistów marketingu w branży filmo-wej i telewizyjnej. Te wszystkie instytucje potrzebują nie tylko artystów, ale też menadżerów, którzy znają się na marketingu, mechanizmach finansowych, umowach, prawie autorskim, potrzebują pracowników, którzy kochają kulturę, ale jednocześnie mają zdolności planistyczne i organizacyjne.

Naprzeciw tym potrzebom wyszła Warszawska Szkoła Filmowa otwierając nowy kierunek studiów. Mam wrażenie, że świat sztuki i biznesu porozumiewa się innymi językami i stąd wiele nieporozumień (...). Wydaje mi się, że jest potrzeba wywołania więzi między tymi dwoma światami (...). Zwróćmy uwagę na nowe technologie, które są jedną z najdynamiczniej rozwi-jających się w tej chwili dziedzin gospodarki. Są one w gruncie rzeczy nośnikami kultury: Internet, telefonia komórkowa - to wszystko jest związane bardzo mocno z kulturą, wymianą idei - mówił Krzysztof Dudek, dyrektor Narodowego Centrum Kultury, podczas debaty „Sztuka i biznes”, która odbyła się w Warszawskiej Szkole Filmowej.

TRZYLETNIE STUDIA LICENCJACKIE


Program nauczania powstał przy współpracy z zespołem profesora Jerzego Hausnera i łączy interdyscyplinarnie traktowane zagadnienia kultury i biznesu. Dzięki niemu student ma moż-liwość zdobycia wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie organizowania, finansowania i zarządzania działalnością w placówkach i instytucjach kulturalnych. Poznaje przepisy prawne, procedury, normy zachowania, sposoby prowadzenia dokumentacji, które powszechnie w nich obowiązują. Dzięki udziałowi w warsztatach praktycznych student uczy się, jak powinna być zorganizowana współpraca menadżera placówki kulturalnej z lokalnymi samorządami, regionalnymi mediami i instytucjami artystycznymi o zasięgu krajowym i międzynarodowym.
Tryb nauki

Studia I stopnia w zakresie Ekonomii kultury – Menadżer kultury trwają 3 lata (6 semestrów). Odbywają się zarówno w trybie stacjonarnym, jak i niestacjonarnym. W efekcie ukończenia nauki i obrony pracy dyplomowej absolwent uzyskuje tytuł licencjata.

Przedmioty specjalnościowe:

Marketing w kulturze
Sztuka wystąpień publicznych z elementami retoryki
Mechanizmy finansowania w kulturze
Umowy i prawo autorskie
Zarządzanie kapitałem ludzkim
Zarządzanie strategiczne
Zamówienia publiczne
Podstawy ekonomii i finansów
Matematyka
Statystyka
Rachunkowość