Kreatywny łańcuch - publikacja na temat powiązań sektora kultury i kreatywnego w Polsce

Data publikacji: 17.10.2014
Średni czas czytania 4 minuty
drukuj

Dynamika liczby podmiotów sektora kultury i kreatywnego jest znacznie wyższa od dynamiki osób w nim zatrudnionych, a najszybciej spośród działalności kreatywnych rozwijają się design i projektowanie mody. Między innymi takie wyniki przyniosło pierwsze ogólnopolskie badanie powiązań sektora kultury i kreatywnego.

Wyniki badania przedstawione zostały w publikacji pt. „Kreatywny łańcuch – powiązania sektora kultury i kreatywnego w Polsce” pod redakcją Stanisława Szultki.
(…) dokładne informacje dotyczące specjalizacji poszczególnych lokalizacji, czy pieczołowicie analizowane powiązania pomiędzy podmiotami sektora kreatywnego, w tym kierunki przepływów dóbr i usług między poszczególnymi kręgami i branżami są na pewno nową wartością dostarczaną przez autorów – zaznacza prof. Dorota Ilczuk, recenzent naukowy.

Świt ery nowych źródeł przewag rozwojowych
Znaczne spowolnienie gospodarcze na świecie w ostatnim czasie wyraźnie wskazuje, że model – w pewnym uproszczeniu – opierający się z jednej strony na niższym koszcie relatywnie dobrze wykwalifikowanej kadry, a z drugiej na podwykonawstwie małych i średnich przedsiębiorstw, nie zapewni Polsce rozwoju w najbliższej przyszłości. Dla poszukującej nowych możliwości gospodarki europejskiej w ostatnich latach niezwykle ważne stało się zwrócenie szczególnej uwagi na ekonomiczne i społeczne znaczenie sektora kreatywnego, a także podkreślanie wzajemnych związków kultury (nieprzemysłowej) z przemysłami kultury i przemysłów kultury z gospodarką – wskazuje prof. Dorota Ilczuk.

Wyjątkowość stolicy
Polskim centrum rozwoju sektora kreatywnego jest Mazowsze, gdzie koncentracja podmiotów jest niemal o 50% wyższa niż w całym kraju. Niemniej jednak, co prezentują wyniki badania, większość regionów nie specjalizacje się ściśle w sektorze kreatywnym, ale w wybranych działalnościach tego sektora. Przykładowo w designie, modzie i przemyśle filmowym wyróżnia się woj. łódzkie, dziedzictwie kulturowym – woj. małopolskie, a w tworzeniu oprogramowania i gier komputerowych – woj. dolnośląskie.

Liderzy i outsiderzy powiązań
Działalności kreatywne, które wykazują silne wzajemne powiązania zarówno o charakterze ściśle sprzedażowym, jak również wykazujące potrzebę współpracy czy wzajemnej inspiracji to m.in. branża radiowo-telewizyjna, sztuka wizualna i sceniczna oraz branża reklamowa. Wśród branż kreatywnych istnieje również grupa tzw. outsiderów – branż o znikomych powiązaniach biznesowych z pozostałymi działalnościami kreatywnymi, do których zaliczane są wzornictwo i projektowanie mody, projektowanie architektoniczne oraz tworzenie oprogramowania i gier komputerowych.

Publikacja jest zwieńczeniem przedsięwzięcia realizowanego przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową dofinansowanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Publikacja w wersji przeznaczonej do druku (26 MB) można pobrać ze strony: www.ibngr.pl.

Z materiałów wydawcy.