Konferencja ”Cyfrowa Przyszłość” | Warszawa | 29.05.2012

Data publikacji: 18.05.2012
Średni czas czytania 4 minuty
drukuj

Co wiemy o kompetencjach medialnych i informacyjnych w polskim społeczeństwie? Jak mogą poszerzać kompetencje kulturowe i tym samym budować kapitał społeczny?

Fundacja Nowoczesna Polska zaprasza na prezentację „Katalogu kompetencji medialnych i informacyjnych” przygotowanego w ramach projektu „Cyfrowa Przyszłość” połączoną z dyskusją na temat przyszłości edukacji medialnej w Polsce. Konferencja odbędzie się 29 maja 2012 r. o godzinie 18.00 w Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy ul. Pańskiej 3 w Warszawie.

W czasach społeczeństwa informacyjnego kompetencje związane z wykorzystywaniem mediów i technologii informacyjnych są już rodzajem alfabetu. Niestety, poziom tych kompetencji jest w Polsce daleko niezadowalający, co pokazują raporty takie jak Diagnoza Społeczna. Choć edukacja medialna i informacyjna jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej i strategii rządowych, to do dziś nikt nie pokusił się o szczegółowe zdefiniowanie zakresu edukacji medialnej, jej celów, zadań i priorytetów. „Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych”, przygotowany przez zespół ekspertów Fundacji Nowoczesna Polska, jest pierwszą w Polsce próbą kompleksowego ujęcia tego problemu. Mapa kompetencji medialnych została klarownie podzielona na pola tematyczne oraz grupy wiekowe i poziomy zaawansowania. Powstanie tego katalogu umożliwia nie tylko wypracowanie skutecznych programów dydaktycznych podnoszących kompetencje korzystania z technologii informacyjnych i mediów, ale także rozpoczęcie działań na rzecz długofalowej strategii podnoszenia kluczowych w XXI wieku kompetencji medialnych całego społeczeństwa.

„Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych” jest przedsięwzięciem pionierskim, bo przekłada realne problemy społeczne na język konkretnej wiedzy i umiejętności. Lista kompetencji została opracowana dla wszystkich grup wiekowych (od wychowania przedszkolnego po kształcenie ustawiczne) i obejmuje szeroki przekrój tematów, takich jak umiejętność korzystania z informacji, etyka i wartości w komunikowaniu, prawo mediów czy języki komunikatów medialnych. Dzięki temu katalog jest podstawą służącą budowie spójnego zestawu materiałów wolnych i otwartych materiałów dydaktycznych z tego obszaru, gotowych do wykorzystania w szkołach oraz innych instytucjach edukacyjnych, takich jak domy kultury czy biblioteki.

„Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych” kontynuacją pracy podjętej w raporcie „Edukacja medialna i informacyjna w Polsce”. Jest to pierwsza w Polsce próba opisania naszego stanu wiedzy o kompetencjach medialnych Polaków i zbudowania wizji rozwoju tych kompetencji w przyszłości. Raport zawiera analizę SWOT tego problemu, przykłady najlepszych działań związanych z rozwojem edukacji medialnej i informacyjnej w innych krajach, jak również katalog polskich inicjatyw i analizę podstaw programowych MEN.

Źródło: http://nowoczesnapolska.org.pl/2012/05/16/konferencja-cyfrowa-przyszlosc/