Ustawienia i wyszukiwarka
Jak wspierać kreatywne społeczeństwo? Strategia Nowej Zelandii
Creative New Zealand (Kreatywna Nowa Zelandia) jest krajową agencją zajmującą się rozwojem, inwestowaniem i wspieraniem sztuki. CNZ jest dotowana przez New Zealand Lottery Grants Board (Komitet Loterii i Grantów Nowej Zelandii) oraz przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Nowej Zelandii.
Działania organizacji są motywowane świadomością, że mieszkańcy kraju chcą wspierać sztukę. Na podstawie przeprowadzonego w 2008 r. badania „New Zealanders and the arts: Attitudes, attendance and participation in 2008” (Mieszkańcy Nowej Zelandii i sztuka: frekwencja i uczestnictwo w 2008 r.) dowiedziono, że:
- 79% Nowozelandczyków uważa, że sztuka pomaga im zdefiniować własną tożsamość narodową;
- 72% badanych twierdzi, że sztuka jest przeznaczona dla ludzi takich jak oni;
- 73% ankietowanych zgadza się, że ich społeczeństwo bez sztuki byłoby uboższe.
Plan strategiczny CNZ opracowany na lata 2012-2013 zawiera główne cele – cechy dynamicznego środowiska artystycznego: uczestnictwo obywateli w sztuce, rozwijanie sztuki wysokiej i udostępnianie jej mieszkańcom Nowej Zelandii, a także odnoszenie międzynarodowych sukcesów przez krajowych artystów.
W celu realizacji wymienionych zadań CNZ prowadzi działalność na trzech polach:
- Bezpośrednie wsparcie finansowe artystów i instytucji sztuki;
- Zapewnianie im możliwości rozwijania swoich umiejętności i zdolności, m.in. przez warsztaty zarządzania i doradztwo, jak przyciągnąć nowych słuchaczy;
- Wspieranie i promocja krajowej sztuki - od podkreślania społecznej wartości sztuki i prowadzenia badań, do budowania relacji, które zapewnią prezentację dzieł sztuki z Nowej Zelandii za granicą.
Więcej informacji na stronie agencji.
Opracowanie: Ewa Siuzdak