Jak wspierać kreatywne społeczeństwo? Strategia Nowej Zelandii

Data publikacji: 20.05.2013
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj

Creative New Zealand (Kreatywna Nowa Zelandia) jest krajową agencją zajmującą się rozwojem, inwestowaniem i wspieraniem sztuki. CNZ jest dotowana przez New Zealand Lottery Grants Board (Komitet Loterii i Grantów Nowej Zelandii) oraz przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Nowej Zelandii.

Działania organizacji są motywowane świadomością, że mieszkańcy kraju chcą wspierać sztukę. Na podstawie przeprowadzonego w 2008 r. badania „New Zealanders and the arts: Attitudes, attendance and participation in 2008” (Mieszkańcy Nowej Zelandii i sztuka: frekwencja i uczestnictwo w 2008 r.) dowiedziono, że:

  • 79% Nowozelandczyków uważa, że sztuka pomaga im zdefiniować własną tożsamość narodową;
  • 72% badanych twierdzi, że sztuka jest przeznaczona dla ludzi takich jak oni;
  • 73% ankietowanych zgadza się, że ich społeczeństwo bez sztuki byłoby uboższe.

Plan strategiczny CNZ opracowany na lata 2012-2013 zawiera główne cele – cechy dynamicznego środowiska artystycznego: uczestnictwo obywateli w sztuce, rozwijanie sztuki wysokiej i udostępnianie jej mieszkańcom Nowej Zelandii, a także odnoszenie międzynarodowych sukcesów przez krajowych artystów.

W celu realizacji wymienionych zadań CNZ prowadzi działalność na trzech polach:

  • Bezpośrednie wsparcie finansowe artystów i instytucji sztuki;
  • Zapewnianie im możliwości rozwijania swoich umiejętności i zdolności, m.in. przez warsztaty zarządzania i doradztwo, jak przyciągnąć nowych słuchaczy;
  • Wspieranie i promocja krajowej sztuki - od podkreślania społecznej wartości sztuki i prowadzenia badań, do budowania relacji, które zapewnią prezentację dzieł sztuki z Nowej Zelandii za granicą.

Więcej informacji na stronie agencji.

Opracowanie: Ewa Siuzdak