I Zjazd Filmoznawców i Medioznawców | 6-8.06.2013 | relacja

Data publikacji: 12.06.2013
Średni czas czytania 6 minut
drukuj

W dniach 6-8 czerwca br., w Europejskim Centrum Konferencyjnym w Kamieniu Śląskim odbył się I Zjazd Filmoznawców i Medioznawców. Zjazd zorganizowany został z inicjatywy Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, w partnerstwie z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, Narodowym Centrum Kultury, Stowarzyszeniem Inicjatywa oraz katowicką Instytucją Filmową „Silesia Film”. Zjazd zorganizowany został pod hasłem przewodnim „Film i media – przeszłość i przyszłość”.

 Wykład inauguracyjny wygłoszony został przez Gościa Specjalnego, profesora Siegfrieda Zielinskiego, autora „Archeologii mediów”, filmo- i medioznawcę, wykładającego na berlińskim Universität der Künste. Wykład przedstawiał główne idee zawarte w publikacji, i przybliżał pojęcie archeologii mediów, czyli starcia ich przeszłości i przyszłości. Sam prof. Zielinski definiuje archeologię mediów jako „alternatywną wobec oficjalnej historii mediów, pisanej pod dyktando kolejnych, zrealizowanych wynalazków, których nie byłoby może, gdyby nie przedsięwzięcia marginalne, traktowane przez otoczenie wynalazców jako dziwactwa, odstępstwa od normy”. Na przykładzie starych wynalazków, niegdyś postrzeganych jako funkcjonujące na pograniczu magii i nauki, prof. Zielinski próbuje obalać mit „nowych mediów” i praktyki wirtualnej przestrzeni jako koncepcji wcale nie takich nowych, a inspirowanych właśnie zamierzchłą z pozoru historią.

Po wykładzie wprowadzającym w temat mediów w kontekście przeszłości i przyszłości, przyszedł czas na umiejscowienie obecnej sytuacji filmoznawstwa. W wykładzie pt. „Filmoznawstwo – wczoraj, dziś, jutro”, uznawana za jedną z najwybitniejszych polskich filmoznawczyń, prof. Dr hab. Alicja Helman, opisała jak filmoznawstwo zmieniało się na przestrzeni lat, w jakim kierunku te zmiany zmierzają i jakie nowe wyzwania badawcze stoją na drodze filmoznawców.
I w takiej właśnie koncepcji zostały utrzymane dalsze obrady zjazdowe. II dzień Zjazdu rozpoczęła sesja czterech wykładów plenarnych:

  1. „Metodologiczne problemy badania kina PRL-u” czyli o brakach w badaniach nad kinem polskim lat 1944-1989 – wykład wygłoszony przez dr hab. Krzysztofa Kornackiego, profesora Uniwersytetu Gdańskiego.
  2. „Przełom nowofalowy po pół wieku”, czyli jak Nowa Fala wpływa na kino dzisiejsze i jak jest odbierana z perspektywy nowoczesnego widza – wykład prof. Dr hab. Tadeusza Lubelskiego z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  3. „Kino designu”, czyli czy kino cyfrowe oparte na „przesyceniu obrazem” ma szansę przynieść przełom na miarę tego, który przyniosła kiedyś Nowa Fala – wykład prof. dr hab. Andrzeja Gwoździa z Uniwersytetu Śląskiego.
  4. „Paradygmat sztuki nowych mediów” jako próba pokazania jak ewoluuje w czasie znaczenie interaktywności, partycypacji, sieciowości i mobilności mediów – wykład prof. dr hab. Ryszarda W. Kluszczyńskiego z Uniwersytetu Łódzkiego.

Po sesji plenarnej, wszyscy uczestnicy mieli okazję wziąć udział w obradach jednego z pięciu paneli dyskusyjnych, przyporządkowanym następującym segmentom problemowych:

  1. HISTORIE FILMU I KINA pod przewodnictwem prof. dr hab. Małgorzaty Hendrykowskiej (UAM) i prof. dr. hab. Tadeusza Lubelskiego (UJ)
  2. METODOLOGIE I TEORIE AUDIOWIZUALNOŚCI DZISIAJ pod przewodnictwem prof. dr. hab. Mirosława Przylipiaka (Akademia Pomorska w Słupsku) i prof. dr. hab. Andrzeja Gwoździa (UŚ)
  3. RUCHOME OBRAZY W PERSPEKTYWIE ANTROPOLOGICZNEJ pod przewodnictwem prof. dr. hab. Marka Hendrykowskiego (UAM) i dr hab. Tadeusza Szczepańskiego, prof. UWr (Uniwersytet Wrocławski)
  4. NOWE MEDIA – NOWE WYZWANIA BADAWCZE pod przewodnictwem prof. dr. hab. Wiesława Godzica (SWPS w Warszawie) i prof. dr. hab. Ryszarda W. Kluszczyńskiego (UŁ)
  5. VARIA pod przewodnictwem prof. dr. hab. Tadeusza Miczki (UŚ) i prof. dr. hab. Eugeniusza Wilka (UJ).

Podczas paneli, blisko 70 prelegentów, przedstawicieli świata nauki z całej Polski, próbowało odpowiadać na pytania związane z obecną sytuacją fimo- i medioznawstwa. Pytania dotyczące ewolucji pojęcia nowych mediów, zadań jakie pełni film z perspektywy nowego widza i jak ważny jest aspekt „kultury uczestnictwa” dla filmo- i medioznawcy, to tylko jedne z nielicznych problemów dyskutowanych podczas Zjazdu. Panele obfitowały w ciekawe dyskusje, podsycane różnorodnością wygłaszanych referatów i ich interdyscyplinarnością. Poruszano bardzo ciekawe wątki z pogranicza dwóch pozornie różnych dziedzin, jakimi są filmo- i medioznawstwo.

Polecamy szczegółowy program Zjazdu z abstraktami referatów uczestników, który można znaleźć tutaj: http://filmoznawcy.us.edu.pl/

Opracowanie: Justyna Wiśniewska