Ekonomia prestiżu - nowa pozycja w serii ”Kultura się liczy!”

Data publikacji: 31.01.2013
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj

Właśnie ukazała się nowa pozycja w serii "Kultura się liczy!". Jest to "Ekonomia prestiżu" autorstwa Jamesa F. Englisha. Wydawnictwo: Narodowe Centrum Kultury. Data wydania: styczeń 2013.

Nagrody i konkursy, tworzone wokół różnych dziedzin sztuki, liczą sobie niemal tyle lat, co pojęcie sztuki. James F. English dokonuje przeglądu różnego rodzaju nagród, od znanych każdemu Nobla czy Oscara, po niewiele znaczące w polach światowej kultury, ale rządzące się dokładnie tymi samymi mechanizmami nagrody lokalne. Orzeczenie jury "Oto najpiękniejsza książka roku" nie jest określeniem wartości, lecz jej wytworzeniem - jest przypisaniem wartości czemuś, co jej uprzednio miało, nie zaś odnalezieniem wartości, która przed werdyktem w dziele tkwiła. Nagroda to szczególna alchemia, przemieniająca różne substncje w złoto uznania. Książka Englisha temu właśnie jest poświęcona: wyjaśneiniu historycznie zmiennej nowoczesnej alchemii nagród.

prof. dr hab. Przemysław Czapliński 

[...] przemiany instytucjonalne, których objawami było jednoczesne powstanie Biennale, Nobli i Igrzysk Olimpijskich, wyznaczyły początek i ustaliły warunki funkcjonowania sfery sztuki i literatury na cały okres nowoczesności, aż do dnia dzisiejszego.

Chodzi więc właśnie o tę "grę", polegającą na negocjowaniu i manipulowaniu w sferze niedoskonałej przekładalności kapitału (ekonomicznego) i kapitału (symbolicznego).

Fragment książki

Książka dostępna w księgarnii internetowej NCK.

Zainteresowanym ekonomią kultury polecamy również książkę Ruth Towse "Ekonomia kultury. Kompendium".