Ustawienia i wyszukiwarka
Doświadczyć kultury – seminarium o rekonstrukcjach historycznych w Bydgoszczy
6 czerwca w Bibliotece Głównej Uniwersytetu Karola Wielkiego odbyło się II Bydgoskie Seminarium Rekonstrukcji Historycznych pod hasłem "Historia kołem się toczy". Spotkanie było okazją do spotkania z wielkimi pasjonatami historii, jak również wymiany doświadczeń związanych z rekonstrukcją. Podczas seminarium mieliśmy przyjemność mówić o raporcie badawczym "Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze" przedstawiającym charakterystykę ruchu w Polsce, wydanym przez Narodowe Centrum Kultury.
Prelegenci omawiali różne aspekty związane z kulturą materialną i niematerialną odtwarzanych epok. Wśród poruszanych zagadnień pojawiły się także tematy dotyczące kontekstu edukacji kulturalnej.
Angażując w sposób aktywny odbiorców i uczestników w każdym wieku rekonstrukcje mają ogromny potencjał społeczny i kulturowy. Kwestię tę porusza raport NCK został opracowany na podstawie badań przeprowadzonych pod kierunkiem prof. Tomasza Szlendaka w 2010 roku wśród osób działających w grupach rekonstrukcji historycznej. Raport zawiera również analizę wypowiedzi osób badanych, które stanowią interesujące tło dla zebranych danych. Ważny element publikacji stanowią wybrane spośród zgromadzonej w trakcie badań dokumentacji fotograficznej zdjęcia, skomentowane przez Krzysztofa Olechnickiego.
Działalność grup rekonstrukcyjnych może być cennym uzupełnieniem oferty edukacyjnej szkół i domów kultury. Poprosiliśmy zebranych o wypełnienie krótkiej ankiety, w której zapytaliśmy m.in. o ich doświadczenia współpracy z instytucjami kultury. Obserwowany w ciągu ostatnich dwóch dekad wzrost zainteresowania rekonstrukcją historyczną tworzy szanse na włączenie tego nowego sposobu uczestnictwa w kulturze do oferty placówek edukacyjnych. Planowana na ten rok publikacja w serii "Edukacja + animacja" będzie poświęcona właśnie aspektowi edukacji w rekonstrukcjach historycznych.