Artists as Researchers: A New Paradigm for Art Education in Europe | Książka

Data publikacji: 24.01.2014
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj

Projekty badawcze stanowią dziś ważny składnik działalności artystów. Zgodnie ze zmianami w sztuce współczesnej, artystyczny research stał się nieodzownym elementem procesu nauczania w akademiach oraz podstawowym etapem pracy nad kolejnymi realizacjami wyznaczających trendy twórców.

Zagadnieniu temu przygląda się, na kartach książki wydanej przez helsińską Akademię Sztuk Pięknych, ponad 20 artystów, kuratorów, historyków i krytyków sztuki, m.in. Jan Kaila i Kimmo Sarje – reprezentanci fińskich researcherów-nauczycieli czy Andy Abbott i Lara Eggleton z University of Leeds. Praca jest owocem realizowanego w latach 2010-2012 projektu „Changing Identities and Contexts in the Arts”.

Problemy poruszane przez autorów obejmują m.in. historyczne paradoksy, związane z wyszukiwaniem czy procesy pisania i kuratorowania jako składniki badania. Całością książki zaś zdaje się rządzić podstawowe pytanie: research to obecnie wręcz paradygmat sztuki – czy z czasem będziemy go postrzegać jako naukowo-artystyczny eksces, czy też ustanowi on zupełnie nową gałąź działalności na styku dyscyplin?

Więcej na temat publikacji: http://www.henry-moore.org/hmi/events/past-events/2013/book-launch-artists-as-researchers

Opracowała Karolina Miszczak