Ustawienia i wyszukiwarka
Wzornictwo dwudziestolecia Irmy Koziny – nowość w serii „20 lat XX wieku”
„Wzornictwo dwudziestolecia” autorstwa Irmy Koziny to kolejna publikacja w serii „20 lat XX wieku” – cyklu prezentującego w syntetyczny, a zarazem wciągający sposób najważniejsze zjawiska kulturowe II Rzeczypospolitej.
Wielkie przemiany społeczne, polityczne i gospodarcze międzywojnia wpłynęły na wyobraźnię twórców: artystów, rzemieślników, inżynierów i projektantów. Efektem ich działań było wzornictwo nowoczesne, funkcjonalne, a zarazem osadzone w narodowej tożsamości. Projektowano wszystko – od godła, banknotów i mundurów, przez meble i zabawki, po motocykle, maszyny rolnicze i wnętrza kawiarni.
Uznana badaczka historii designu rozpoczyna swoją opowieść od potrzeby stworzenia stylu narodowego i nowej wizualnej tożsamości odrodzonego państwa.
„W tym krótkim okresie niezwykle dynamicznie zmieniło się otoczenie zawodowe człowieka, a także warunki pracy i sposób aranżacji miejsca zamieszkania. Konieczne stało się redefiniowanie społecznej pozycji kobiety. Większego znaczenia nabrała dbałość o oprawę architektoniczną i estetyczną handlu i usług, reklamę i opakowania. Projektantki i projektanci znaleźli zatrudnienie w wielu obszarach ludzkiej aktywności i rozwijali umiejętności w rozmaitych dziedzinach twórczych” – pisze Irma Kozina we wstępie.
W książce znajdziemy m.in. zagadnienia takie jak:
- symbole wizualne odrodzonego państwa,
- poszukiwania stylu narodowego,
- wzornictwo przemysłowe,
- projektowanie mebli, sprzętów i przestrzeni użytkowych.
Seria „20 lat XX wieku” obejmuje również tomy: „Sztuka dwudziestolecia”, „Architektura dwudziestolecia”, „Media dwudziestolecia”, „Kultura codzienna dwudziestolecia” oraz „Literatura dwudziestolecia”. Publikacje kierowane są do młodszych czytelników i zawierają dodatkowe zadania aktywizujące, zachęcające do pogłębienia wiedzy i samodzielnych odkryć.