Tymon Tymański - Borys Dejnarowicz

Data publikacji:
Średni czas czytania 3 minuty
drukuj
Ryszard "Tymon" Tymański to jedna z najwybitniejszych postaci polskiej muzyki rozrywkowej ostatnich dwudziestu lat. Szerokie spektrum gatunkowe jego projektów idzie w parze z niebywałą dziś kompetencją, swobodą techniczną oraz bezkompromisowymi ambicjami artystycznymi. Jako autor tekstów zasłynął oryginalnym, autorskim ujęciem materii, łącząc groteskowy w wyrazie, barokowy przepych leksykalny, ironiczną obserwację społeczno-kulturową i głęboką refleksję metafizyczną.
Ryszard "Tymon" Tymański to jedna z najwybitniejszych postaci polskiej muzyki rozrywkowej ostatnich dwudziestu lat. Szerokie spektrum gatunkowe jego projektów idzie w parze z niebywałą dziś kompetencją, swobodą techniczną oraz bezkompromisowymi ambicjami artystycznymi. Jako autor tekstów zasłynął oryginalnym, autorskim ujęciem materii, łącząc groteskowy w wyrazie, barokowy przepych leksykalny, ironiczną obserwację społeczno-kulturową i głęboką refleksję metafizyczną. Mimo ogromnej ilości wielopoziomowych nawiązań kulturowych, potwierdzających wyjątkową erudycję i zaplecze humanistyczne, udało mu się uniknąć pretensjonalności dzięki użyciu w utworach abstrakcyjnego humoru i środków parodystycznych. Jako kompozytor i multiinstrumentalista zaprezentował chaotyczną fuzję stylistyczną, sięgając po elementy jazzu, rocka progresywnego, popu, muzyki elektronicznej, awangardy, a nawet rapu.

Karierę rozpoczynał w nowofalowym Sni Sredstvom Za Uklanianie. Dowodził kontrowersyjną grupą Miłość, z którą wykreował pojęcie "yass" , stanowiące dla młodego pokolenia muzyków i słuchaczy symbol odnowy polskiego jazzu (później kontynuował przygodę z jazzem w składzie Tymański Yass Ensemble). Był liderem zespołów Kury, Czan, Tymon I Trupy, Tymon & the Transistors; działał też w formacjach NRD, The Users i Poganie. Komponował muzykę filmową. Jest współwłaścicielem oficyny wydawniczej Biodro Records, która poza jego nagraniami opublikowała dokonania tak ważnych artystów rodzimej sceny niezależnej, jak Ścianka, Kobiety czy Pogodno. Najpełniejsza realizacja jego unikatowej wizji twórczej to album "Polovirus" zespołu Kury z 1998 roku. W tym zjadliwym paszkwilu na polską rzeczywistość lat dziewięćdziesiątych, powszechnie uznawanym przez krytyków za arcydzieło, Tymański zastosował intrygującą figurę narracyjną: trawestując różne przejawy polskiej muzyki popularnej (od metalu, przez reggae, hip-hop i jazz, po disco-polo), zdemaskował jej wtórność, uprzedzenia i stagnację. Płytę uhonorowano prestiżowymi nagrodami branżowymi "Fryderyk" i "Machiner".