Ustawienia i wyszukiwarka
Fundacja Galerii Foksal - Piotr Sarzyński
05.1995 zostaje zarejestrowana Fundacja Galerii Foksal (FGF). W założeniu miała wspierać działalność jednej z najbardziej zasłużonych w kraju – Galerii Foksal. Przez pierwsze dwa lata pozostawała praktycznie w stanie uśpienia, przez kolejne trzy jej aktywność była ograniczona. Prawdziwy przełom nastąpił w grudniu 2001 r.
05.1995 zostaje zarejestrowana Fundacja Galerii Foksal (FGF). W założeniu miała wspierać działalność jednej z najbardziej zasłużonych w kraju – Galerii Foksal. Przez pierwsze dwa lata pozostawała praktycznie w stanie uśpienia, przez kolejne trzy jej aktywność była ograniczona. Prawdziwy przełom nastąpił w grudniu 2001 r. Wówczas to trójka współkierujących Fundacją młodych historyków sztuki (Andrzej Przywara, ur. 1968, Joanna Mytkowska, ur. 1970, Adam Szymczyk, ur. 1970) postanowiła uniezależnić się od Galerii Foksal i pod szyldem FGF rozpocząć samodzielną działalność. Oficjalnie był to protest przeciwko włączeniu galerii w struktury Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki. Faktycznie jednak wydaje się, że młodym, ambitnym kuratorom nie odpowiadała linia programowa Galerii Foksal realizowana przez jej długoletniego szefa – Wiesława Borowskiego. Zamiast utrwalania legendy chcieli przyciągnąć nową sztukę, nowych artystów, nową, młodą publiczność, bardziej dynamicznie włączyć się w międzynarodowy obieg, podejmować niekonwencjonalne wyzwania. Abstrahując od tych motywacji, wielu miało im za złe zawłaszczenie historycznej nazwy, do której – zdaniem adwersarzy – nie mieli prawa.
Ich artystyczne działania sytuują się w szerokim spektrum: od imponującej rekonstrukcji pracowni legendarnego konceptualisty Edwarda Krasińskiego, po pokazy filmowe. Od wystaw klasyków sztuki, po prezentacje artystów dopiero rozpoczynających karierę. Przede wszystkim jednak zasłynęli ze świetnej promocji w kraju, ale przede wszystkim za granicą (m.in. dzięki regularnej obecności na prestiżowych targach Art Basel i Frieze) artystów, których włączyli do własnej „stajni”: Pawła Althamera, Artura Żmijewskiego, Katarzyny Józefowicz, Wilhelma Sasnala, Moniki Sosnowskiej czy Roberta Kuśmirowskiego.
Z dawnej trójki współpracowników w Fundacji Galerii Foksal pozostał Andrzej Przywara. Adam Szymczyk jest dziś dyrektorem Kunsthalle w Bazylei, zaś Joanna Mytkowska – dyrektorem Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Dziś Fundacja Galerii Foksal uchodzi za najważniejszą w kraju placówkę promującą młodą sztukę i budującą lokalne hierarchie wartości.
Ich artystyczne działania sytuują się w szerokim spektrum: od imponującej rekonstrukcji pracowni legendarnego konceptualisty Edwarda Krasińskiego, po pokazy filmowe. Od wystaw klasyków sztuki, po prezentacje artystów dopiero rozpoczynających karierę. Przede wszystkim jednak zasłynęli ze świetnej promocji w kraju, ale przede wszystkim za granicą (m.in. dzięki regularnej obecności na prestiżowych targach Art Basel i Frieze) artystów, których włączyli do własnej „stajni”: Pawła Althamera, Artura Żmijewskiego, Katarzyny Józefowicz, Wilhelma Sasnala, Moniki Sosnowskiej czy Roberta Kuśmirowskiego.
Z dawnej trójki współpracowników w Fundacji Galerii Foksal pozostał Andrzej Przywara. Adam Szymczyk jest dziś dyrektorem Kunsthalle w Bazylei, zaś Joanna Mytkowska – dyrektorem Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Dziś Fundacja Galerii Foksal uchodzi za najważniejszą w kraju placówkę promującą młodą sztukę i budującą lokalne hierarchie wartości.