Narodziny klasy kreatywnej

Data publikacji: 03.02.2011
Autor: Kadra Kultury
Średni czas czytania 6 minut
drukuj

Na­ro­dzi­ny klasy kre­atyw­nej to praca wy­bit­nie in­ter­dy­scy­pli­nar­na. Sta­no­wi ważny wkład w geo­gra­fię spo­łecz­no-​eko­no­micz­ną, z którą Ri­chard Flo­ri­da od lat jest zwią­za­ny in­sty­tu­cjo­nal­nie, so­cjo­lo­gię, dla któ­rej po­ję­cie klasy jest jed­nym z naj­waż­niej­szych, eko­no­mię, w któ­rej ję­zy­ku sfor­mu­ło­wa­na jest duża część ar­gu­men­ta­cji.

Do tej listy na­le­ża­ło­by dodać dzien­ni­kar­ski zmysł ob­ser­wa­cji oto­cze­nia, który prze­ja­wia się w zna­jo­mo­ści świa­ta ar­ty­stów, in­żynie­rów i na­ukow­ców two­rzą­cych, we­dług Flo­ri­dy, „su­per­kre­atyw­ny rdzeń nowej klasy”.

Ri­chard Flo­ri­da jako pierw­szy zwró­cił uwagę na ist­nie­nie klasy kre­atyw­nej. We­dług jego sza­cun­ków w 2002 r. na­le­ża­ło do niej około 30 % Ame­ry­ka­nów. Dru­gim waż­nym wąt­kiem roz­wa­żań Flo­ri­dy jest rola miej­sca (lo­ka­li­za­cji geo­gra­ficz­nej) w roz­wo­ju prze­my­słów kre­atyw­nych. Prze­ko­nu­je, że ist­nie­ją kre­atyw­ne cen­tra, któ­rych szcze­gól­na „at­mos­fe­ra” wpły­wa ko­rzyst­nie na roz­wój prze­my­słów kre­atyw­nych, nie­za­leż­nie od ta­kich czyn­ni­ków jak za­so­by na­tu­ral­ne, spo­sób pro­wa­dze­nia po­li­ty­ki przez lo­kal­ne wła­dze, czy lo­ka­li­za­cja w po­bli­żu szla­ków trans­por­to­wych.

Praca Ri­char­da Flo­ri­dy wy­wo­ła­ła w Sta­nach Zjed­no­czo­nych go­rą­cą dys­ku­sję. Cie­szy­my się, że także pol­scy czy­tel­ni­cy będą mogli od­po­wie­dzieć sobie na py­ta­nie, czy rze­czy­wi­ście na­ro­dzi­ła się klasa kre­atyw­na? Py­ta­nie wy­da­je się bar­dzo ak­tu­al­ne, po­nie­waż słowo „kre­atyw­ność” cie­szy się ostat­nio w Pol­sce dużą po­pu­lar­no­ścią.

Książkę można nabyć w księgarni Narodowego Centrum Kultury: http://www.nck.pl/art,pl,kultura-sie-liczy,96068.html