Ustawienia i wyszukiwarka
Wielkie Dzieła na Eufoniach
Okrzyknięta przez „The New York Times” „najlepszą Carmen od 25 lat”. Jej specjalnością są postacie namiętnych kobiet, choć można ją usłyszeć zarówno w rolach „spodenkowych”, jak i wagnerowskich. Elīna Garanča 15 listopada podczas uroczystego otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi po raz pierwszy w Tetrze Wielkim – Operze Narodowej. Program recitalu, podczas którego artystce towarzyszyć będzie orkiestra TW-ON pod dyrekcją Karela Marka Chichona, stwarza wybitnej śpiewaczce możliwość zaprezentowania kalejdoskopu kobiecych charakterów: opiekuńczych, rozdartych pomiędzy uczuciem a obowiązkiem oraz zwodniczych „femme fatale”. W repertuarze koncertu nie może zabraknąć jej popisowej partii Carmen.
Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy. Utwory interpretować będą znakomici muzycy: zespoły wokalne i instrumentalne oraz soliści i aktorzy.
16 listopada o godz. 19.00 w muzeum POLIN spotkamy się na koncercie „Heroiny muzyki polskiej” prezentującym twórczość czterech pokoleń polskich kompozytorek. Grażyna Bacewicz w Koncercie na orkiestrę smyczkową indywidualnie przetwarza tradycję barokową. Krystyna Moszumańska-Nazar w Muzyce na smyczki oferuje subtelne podejście do idei sonoryzmu. Joanna Wnuk-Nazarowa (w tym roku świętujemy jej 75. urodziny) używa rozszerzonych technik do wzmocnienia ekspresji Lamento, a w Quintetto per archi nr 2 oddaje hołd pamięci Krzysztofa Pendereckiego. Podczas koncertu po raz pierwszy w Polsce zostanie wykonana kompozycja Mémoire de mémoire Hanny Kulenty, skomponowana na zamówienie Ambasady Królestwa Niderlandów dla uczczenia 80-lecia wyzwolenia Bredy przez 1. Dywizję Pancerną generała Stanisława Maczka.
21 listopada o godz. 19.30 w Filharmonii Narodowej zabrzmi Pasja wg św. Marka Pawła Mykietyna.
W pięcioczęściowej Pasji czas jest odmierzany zarazem chronologicznie, zgodnie z rodowodem Jezusa Chrystusa, a jednocześnie biegnie wstecz: od umierania na krzyżu, przez historię ukrzyżowania, sąd Piłata, uwięzienie Jezusa i zaparcie się Piotra, aż po moment zdrady. Pasja jest wielowątkowa, hipnotyczna i mikrotonalna, rockowa i drapieżna, inkantacyjna i modlitewna – podczas Eufonii zostanie zaprezentowana w nowej odsłonie dramaturgicznej, za którą odpowiada Tomasz Cyz
Czarną Maskę Krzysztofa Pendereckiego usłyszymy premierowo 22 listopada o godz. 19:00 w Tetrze Wielkim – Operze Narodowej również w ramach Eufonii.
Akcja opartej na dramacie Gerharta Hauptmanna Czarnej maski rozgrywa się w domu burmistrza XVII-wiecznego śląskiego miasteczka podczas przyjęcia, na którym zaproszeni goście, przedstawiciele różnych wyznań i stanów, konfrontują się z własnymi tajemnicami i lękami. Kompozytor tworzy gęstą, pełną napięć strukturę dźwiękowo-muzyczną, wykorzystując rozbudowaną orkiestrę, chór i zespoły pozasceniczne, do zbudowania sugestywnej atmosfery nadchodzącej apokalipsy. Ten powstały w 1986 roku utwór to klasyka współczesnego teatru operowego, otwarta na nowe interpretacje.
Bilety wyprzedane
23 listopada o godz. 19.30 zapraszamy do Filharmonii Narodowej na koncert Baśnie nocy.
Pieśni księżniczki z baśni i Symfonię „Pieśni o nocy” pozornie łączy jedynie autor. Niewątpliwie jest to też związek dzieła z tekstem. Choć w przypadku Pieśni księżniczki jest to umuzycznienie tekstów siostry Karola Szymanowskiego – Zofii, a w wypadku Symfonii – tekst Jalala’ad Din Rumiego (w przekładzie Tadeusza Micińskiego, łączy je egzotyka, liryzm, orientalna aura. Opera powstała na kanwie tego tłumaczenia wywołała zgorszenie w Europie i Ameryce. Szczególnie kontrowersyjnym był Taniec siedmiu zasłon – jedyny większy fragment orkiestrowy dzieła. Pierwsza Salome – Marie Wittich – odmówiła wykonania utworu, twierdząc, że żadna szanująca kobieta nie rozbiera się na scenie. Scena erotycznego przebłagania Heroda, by ofiarował księżniczce głowę martwego Jana Chrzciciela, muzycznie pełna jest muzycznego bogactwa, orientalizmu oraz rosnącego podniecenia podkreślanego przez stopniowe przyspieszenie i zwiększenie głośności orkiestry.
24 listopada, o godz. 19:30 zapraszamy do Filharmonii Narodowej* na Siedem bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego.
To monumentalne dzieło oratoryjne napisane z okazji jubileuszu 3000 lat tego miasta. Opiera się na tekstach psalmów i ksiąg prorockich, odczytanych przez pryzmat najbliższej kompozytorowi tradycji chrześcijańskiej. Penderecki łączy tradycyjne i nowoczesne środki muzycznego wyrazu, wprowadzając do instrumentarium specjalnie skonstruowane instrumenty (tubafony) i wykorzystując wielowymiarowo symbolikę liczby siedem. W efekcie wnosi do historii symfonii wokalno-instrumentalnej trwały i oryginalny ślad.
* pozostałe spektakle: 23 listopada w ECMKP w Lusławicach i 8 grudnia w DK Mors w Dębicy
30 listopada o godz. 19.00 w nowym Teatrze w Warszawie będziemy świętować jubileusz Pawła Szymanowskiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych, łączący spuściznę przeszłości z nowatorskimi pomysłami. W programie szeroki przekrój twórczości kompozytora: zarówno utwory na mniejszą obsadę, jak Vilanelle czy Limeryki, ale i z udziałem orkiestry.
Organizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Mecenas: Orlen
Partner główny: Totalizator Sportowy
Partnerzy: Instytut Adama Mickiewicza, PWM Editon, Teatr Wielki - Opera Narodowa, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia Krakowska, Ars Cameralis, KODY, Warszawska Jesień
Partnerzy medialni: Dwójka - Program 2 Polskiego Radia, Ruch Muzyczny
Patroni medialni: TVP Kultura, Polskie Radio, wyborcza.pl, Polska Agencja Prasowa, Polityka, Presto. Muzyka Film Sztuka, Glissando, ELLE, Onet
Festiwal jest członkiem: International Festivals & Events Association