Eufonie na półmetku

Data publikacji: 19.11.2024
Średni czas czytania 5 minut
drukuj

Za nami już jedenaście wydarzeń festiwalowych. W ostatnich dniach usłyszeliśmy m. in.: Gurdjieff Ensemble, duet Skalpel, który wziął na warsztat utwory wykonane przez Adama Struga i Monodię Polską podczas koncertu Eufonie – Preludium; trio Bastarda interpretujące muzykę religijną XV i XVI wieku; Corinę Marti i Michała Gondko, którzy zaprezentowali perły muzyki polskiego renesansu. Sinfonietta Cracovia pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak w muzeum Polin zagrała utwory czterech pokoleń polskich kompozytorek: Grażyny Bacewicz, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Joanny Wnuk-Nazarowej i Hanny Kulenty. Dwie ostatnie zasiadły osobiście w sobotni wieczór, 16.11 na widowni w sali widowiskowej muzeum POLIN. Utwór Hanny Kulenty: „Mémoire de Mémoire” został zaprezentowany polskiej publiczności po raz pierwszy. 

Najbardziej oczekiwaną gwiazdą tegorocznej edycji była Elīnia Garanča. Zaśpiewała w Warszawie pierwszy raz, chociaż nie pierwszy raz występowała w Polsce. Przyjechała, by wystąpić podczas festiwalu i zachwyciła publiczność, która po brzegi wypełniła Teatr Wielki - Operę Narodową. 19.11 zaprezentowała na scenie kalejdoskop kobiecych charakterów: opiekuńczych, rozdartych pomiędzy uczuciem a obowiązkiem oraz zwodniczych femme fatale.

Wersja koncertowa XVIII-wiecznej opery „Venceslao re di Polonia” Antonio Caldary, w międzynarodowym składzie wykonawczym znakomitych solistów, m. in. światowej sławy kontratenora Maxa Emanuela Cenčića, oraz {oh!} Orkiestry pod kierownictwem niezrównanej Martyny Pastuszki. Publiczność nie szczędziła braw, by wyrazić uznanie dla kunsztu artystów. Urzeczeni byli też uczestnicy wyjątkowych koncertów brytyjskiej grupy wokalnej The Sixteen, która w Warszawie i Katowicach wyśpiewała "Niebiańskie harmonie", autorstwa muzyków, tworzących na królewskich dworach polskich władców w XVII iXVIII w.

Eufonie na półmetku
Fot. Rafał Kudyba

We wtorkowy wieczór, 19.11 zespół muzyki dawnej Solamente Naturali zabierze publiczność w muzyczną podróż po Europie czasów niemieckiego kompozytora Georga Philipa Telemanna. W NOSPR w Katowicach o godz. 19.30 w partnerstwie z Festiwalem Ars Cameralis ponownie zaśpiewa grupa The Sixteen, która w poniedziałek zachwyciła widzów w Zamku Królewskim w Warszawie, a La Tempête o 20.00 w stołecznym Kościele Wszystkich Świętych wykona "Całonocne czuwanie" S. Rachmaninowa i hymny bizantyjskie w parateatralnej odsłonie. 

W najbliższych dniach zapraszamy na koncerty: Dobrawy Czocher i jej gości, którzy 20.11 wykonają prapremierowo utwory inspirowane suitami wiolonczelowymi Jana Sebastiana Bacha, specjalne zamówienie festiwalowe. La Tempête wystąpi też dla publiczności lubelskiego Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY. W Filharmonii Narodowej zabrzmi inscenizowana "Pasja wg św. Marka" Pawła Mykietyna, w której usłyszymy Urszulę KrygerKasię MośMagdalenę CieleckąCameratę Silesię, Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski oraz orkiestrę Aukso pod batutą Marka Mosia. Przed nami również od dawna wyprzedana premiera opery Krzysztofa Pendereckiego „Czarna Maska”, "Siedem bram Jerozolimy" w Lusławicach, Warszawie i Dębicy oraz Kwartludium & Jacaszek z materiałem z albumu "Kolchida" - to muzyczna odyseja prowadząca publiczność ku bogactwu tradycji tkwiącej u źródeł europejskiej kultury. Sobotni wieczór, 23.11 to podczas Eufonii koncert „Baśnie nocy”: „Pieśni księżniczki z baśni” Szymanowskiego, „Taniec Salome” R. Straussa w Filharmonii Narodowej.

Program festiwalu

Opisy wszystkich koncertów