Eufonie i Sacrum Profanum z instalacją Smoleńskiego

Data publikacji: 02.10.2025
Średni czas czytania 3 minuty
drukuj

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie oraz krakowski festiwal Sacrum Profanum we współpracy z Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, prezentują wystawę „Everything Was Forever Until It Was No More” Konrada Smoleńskiego. Instalacja, która w 2013 roku reprezentowała Polskę na Biennale w Wenecji, po latach powraca w nowym kontekście, jako przestrzeń koncertów, spotkań i improwizacji.

Smoleński, sięgając po spiżowe dzwony, elektronikę i monumentalne głośniki, stworzył dzieło przekraczające granice muzyki i sztuk wizualnych. Rytuał dźwięku – od uderzenia w dzwon po jego elektroniczne przetworzenie i multiplikację – zamienia przestrzeń w intensywne doświadczenie akustyczne, w którym ważną rolę odgrywa również wibrująca podłoga. To ona staje się sceną dla koncertów i improwizacji, które wchodzą w dialog z instalacją.

Projekt wpisuje się w idee ekologii artystycznej, przywracania do obiegu istniejących dzieł i budowania nowych narracji poprzez ich reinterpretację.

Kuratorzy Daniel Muzyczuk i Agnieszka Pindera zapraszają również publiczność do serii koncertów InstaImprowizacje, stanowiących jedno z głównych pasm festiwalu. Każdego dnia spotkają się artyści, którzy nigdy wcześniej ze sobą nie występowali, ich zadaniem będzie improwizacja w przestrzeni instalacji Smoleńskiego.

Wśród zaproszonych twórców są: Marek Pospieszalski, Jérôme Noetinger, Marshall Trammell, Mariam Rezaei, Colin Webster, Jakob Kullberg, Cath Roberts, Guilhem Lacroux, Maja Ratkje i Yann Gourdon – artyści reprezentujący różne tradycje, ale wspólnie eksplorujący dźwięk poprzez przetwarzanie i opóźnienia, tak istotne dla języka dzieła Smoleńskiego.


Wernisaż: 24 października, godz. 18.00 
Wystawa: 25 października - 25 stycznia

Program koncertów (MOCAK, godz. 18:00):

  • 7.11 – Cath Roberts (saksofon) & Mariam Rezaei (gramofony)
  • 8.11 – Colin Webster (saksofon) & Marshall Trammell (perkusja)
  • 9.11 – Marek Pospieszalski (saksofon) & Guilhem Lacroux (gitara)
  • 10.11 – Jérôme Noetinger (magnetofony szpulowe) & Jakob Kullberg (wiolonczela)
  • 11.11 – Maja Ratkje (głos) & Yann Gourdon (lira korbowa)

Kurator pasma koncertowego: Krzysztof Pietraszewski.


Zarówno instalacja, jak i koncerty będą bardzo głośne, z dużym natężeniem dźwięku. Zalecane środki ochrony słuchu. Przestrzeń dostosowana do potrzeb osób z trudnościami w obszarze poruszania się. W budynku nie ma pętli indukcyjnych ani systemów FM. Istnieje możliwość asysty dla osób z niepełnosprawnością wzroku*. Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

Używamy plików cookies (szczegóły znajdują się w zakładce „Polityka prywatności”). Jeśli nie chcesz, by „ciasteczka” były zapisywane na Twoim urządzeniu, zmień ustawienia przeglądarki. Jeśli jednak się na to zgadzasz, wciśnij