Budowanie publiczności. SZKOLENIE
Coraz częściej zdajemy sobie sprawę, że domy kultury, biblioteki, muzea, centra animacji, filharmonie mają sens tylko wówczas, gdy są w nich ludzie. Gdy odwiedzające nas osoby tworzą z nami relację – czują się w naszych murach jak „u siebie w domu”. Tak zwany rozwój publiczności to nie tylko większa liczba widzów, odbiorczyń, wydarzeń, ale także jakościowa zmiana charakteru uczestnictwa. Praca z publicznością jest zajęciem bardzo potrzebnym, wdzięcznym, choć niełatwym. Zapraszamy zatem do zgłaszania się wszystkich pracowników i pracownic szeroko rozumianego sektora kultury, którzy dopiero rozpoczynają swoje kroki w temacie „rozwoju publiczności”.
Podczas naszego trzydniowego szkolenia wspólnie porozmawiamy m.in. na takie tematy jak:
- kim jest tak właściwie publiczność? Kto nią jest, jak rozumiemy różne formy uczestnictwa?
- jaka jest nasza wiedza na temat osób, które nas odwiedzają, oraz tych, którzy nas omijają „szerokim łukiem”?
- jak (krok po kroku) budować publiczność naszych instytucji/inicjatyw?
- co to znaczy, że projekt jest oparty na relacjach, i jakie to ma znaczenie dla codzienności naszej pracy?
W ramach warsztatu uczestnicy i uczestniczki nauczą się m.in.:
- określać, co jest misją i wizją instytucji kultury,
- definiować różne formy uczestnictwa w kulturze,
- określać (charakteryzować) własną publiczność, oraz tę, o której obecność w naszych instytucjach zabiegamy,
- tworzyć proste projekty badawcze, czyli szukać odpowiedzi na pytania, które sobie stawiamy
- nazywać różne segmenty i profile uczestnictwa w kulturze,
- dostrzegać zróżnicowane motywy i bariery związane z (nie)uczestnictwem w kulturze,
- projektować wydarzenia oparte na relacjach.
Podczas długich, jesiennych wieczorów będzie również wiele okazji do dzielenia się historiami własnych instytucji. Wspólnie, w twórczej atmosferze postaramy się zastanowić nad zgłaszanymi problemami i trudnościami związanymi z „rozwojem publiczności”.
Do zobaczenia w Radziejowicach!
Rekrutacja
Aby wziąć udział w szkoleniu, należy:
- wypełnić formularz rekrutacyjny - który dostępny będzie w dniach 27 września – 11 października 2021 roku.
W przypadku osób delegowanych przez pracodawcę po zakwalifikowaniu się na szkolenie konieczne będzie również przesłanie skanu podpisanego i wypełnionego OŚWIADCZENIA VAT na adres azarzyka@nck.pl. Oryginał formularza należy przesłać pocztą na adres NCK.
Informujemy, że w przypadku dużej liczby chętnych:
- pierwszeństwo będą mieli pracownicy domów i centrów kultury,
- NCK będzie prosił instytucje o oddelegowanie jednego pracownika.
Osoby zakwalifikowane na szkolenie poinformujemy mailowo 12 października 2021 roku.
KOSZT SZKOLENIA: 600,00 zł netto + 23% VAT
Szkolenie odbędzie się w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach.
KOSZT SZKOLENIA obejmuje:
- udział w szkoleniu,
- wyżywienie,
- nocleg (pokoje dwuosobowe),
- transport na trasie Warszawa – ośrodek szkoleniowy – Warszawa,
- materiały szkoleniowe,
- zaświadczenie o udziale w szkoleniu.
Trenerzy
Bartek Lis - socjolog, doktor nauk społecznych, badacz społeczny. Specjalista ds. projektów społecznych w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu: m.in. koordynator programowy III NieKongresu Animatorów Kultury oraz autor projektów ZAMEK OTWARTY. Kultura dla seniorów zależnych, SZTUKA W CIEMNO. Cykl warsztatów sensualnych, NIE WIDAĆ oraz cyklu debat „(NIE)NOWE PUBLICZNOŚCI”.
Od 2012 roku współpracownik Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę” jako badacz i edukator. W latach 2012 – 2017 kurator projektów społecznych w Muzeum Współczesnym Wrocław. Certyfikowany moderator procesów w metodologii „design thinking” (Instytut Design Thinking, 2019). Stypendysta MKiDN (2020), Ambasador EPALE (Platforma Edukacji Dorosłych) w obszarze edukacji kulturowej. Wykładowca akademicki (Collegium da Vinci).
Autor tekstów naukowych i popularnych z zakresu animacji kulturowej, edukacji kulturowej, sztuki zaangażowanej społecznie, rozwoju publiczności. Badacz, i/lub kierownik badań społecznych w ramach kilkudziesięciu procesów badawczych (m.in. badania dotyczące publiczności Muzeum Zamkowego w Malborku, uczestnictwa młodzieży w wydarzeniach teatralnych organizowanych przez Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, samoorganizacji publiczności Teatr Polskiego we Wrocławiu, etc.).
Szkoleniowiec współpracujący z wieloma instytucjami kultury w kraju i zagranicą (ponad 500 godzin przeprowadzonych warsztatów i szkoleń, m.in. dla Creative Europe Desk Polska, Strefy Kultury Wrocław, Narodowego Centrum Kultury, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego, Europejskiej Stolicy Kultury Kowno 2022, Stowarzyszenia Kulturalnego Polonia NOVA w Budapeszcie).
(fot. Jerzy Piątek)
Katarzyna Chajbos - Praktyczka i naukowczyni (doktorat na Wydziale Socjologii UAM), pracownica Centrum Kultury ZAMEK gdzie koordynuje Poznański Program Edukacji Kulturowej i badania diagnostyczne i ewaluacyjne projektów.
Jest socjolożką i badaczką z ponad 13-letnim doświadczeniem w realizowaniu i projektowaniu badań społecznych – także dla międzynarodowych zespołów projektowych w ramach programu Erasmus+. Współpracuje głównie z organizacjami pozarządowymi i instytucjami kultury. Korzysta z takich metod jak Action Research, Experience Design, Participatory Design, a także klasycznych technik badań socjologicznych i etnograficznych. Ma doświadczenie pracy z osobami starszymi (także tymi o ograniczonej samodzielności) i z grupami doświadczającymi różnych rodzajów niepełnosprawności. Więcej informacji znajdą Państwo na stronie katarzynachajbos.com
Budowanie publiczności
DZIEŃ | GODZINA | BLOKI TEMATYCZNE |
Dzień 1 25.10 | 11.30-12.45 | Zbiórka, Pałac Kultury i Nauki (parking od strony Kinoteki). Wyjazd od Radziejowic. Przyjazd i zakwaterowanie. |
13.00-14.00 | Obiad | |
14.00-17.55
|
/przewidziane są przerwy, „enerdżajzery” oraz gry integracyjne
| |
18.00 | Kolacja | |
Dzień 2 26.10 | 8.00-9.00 | Śniadanie |
9.00-13.55
| Moduł otwierający dzień 2:
Wraz z uczestnikami szkolenia odpowiemy na pytania m.in.:
Dokonamy wstępnej diagnozy indywidualnych zasobów instytucji w kontekście budowania publiczności, która doprowadzi do refleksji: Jak mogę w ramach miejsca, które zajmuję w organizacji, wpływać na zmianę w kontekście pracy z publicznością?
| |
| Kolejne moduły omawiane w ramach szkolenia w dniu 2:
Różnice pomiędzy konsumenckim i prosumenckim podejściem do publiczności: odbiorca, widz, uczestnik, klient, użytkownik, publiczność, etc. Publiczność posiadana i potencjalna - - segmentacja, charakterystyka i preferencje odbiorców. Bariery i motywy uczestnictwa. Ten moduł szkolenia poświęcony będzie gromadzeniu i analizie wiedzy nt. publiczności. Wspólnie z uczestnikami odpowiemy na pytania:
| |
14.00-16.00 | Obiad/ zwiedzanie Radziejowic
| |
16.00-17.55 | 3. Jakościowe i ilościowe metody badań publiczności.
/przewidziane są przerwy, „enerdżajzery” oraz gry integracyjne | |
18.00 | Kolacja | |
Dzień 3 27.10 | 8.00-9.00 | Śniadanie |
9.00-12.55
|
/przewidziane są przerwy, „enerdżajzery” oraz gry integracyjne | |
13.00-14.00 | Obiad i powrót do Warszawy |