Letnia Akademia Rękodzieła i Sztuki 2019 [NABÓR]
Kontynuujemy szkolenie, którego celem jest wsparcie kadr instruktorskich Amatorskiego Ruchu Artystycznego (ARA). W tym roku zapraszamy Was na kursy z zakresu sitodruku, biżuterii miedzianej, wikliny, witrażu i ceraminiki.
Udział w zajęciach Amatorskiego Ruchu Artystycznego z jednej strony otwiera i uwrażliwia na piękno i sztukę, z drugiej - wzmacnia społecznie, przekazuje system wartości, usprawnia komunikację, uczy dialogu, zachęca do współpracy na rzecz niematerialnego dziedzictwa kulturowego i tożsamości lokalnej.
Nasze wsparcie adresujemy do osób, które dopiero zaczynają swoją drogę twórcy – instruktora – pedagoga, jak i do doświadczonych twórców, edukatorów sztuki.
W roku 2019 planujemy organizację pięć kursów w ramach Letniej Akademii Rękodzieła i Sztuki. W jej programie znajdą się: kursy kwalifikacyjne z zakresu ceramiki, wikliny, sitodruku, biżuterii i witrażu. Kursy uzupełni towarzyszący im program działań animacyjnych, pokazów filmowych, prezentacji dobrych praktyk i wieczornych dyskusji.
Zainteresowani mogą wziąć udział tylko jednym kursie.
Dla kogo?
Kursy adresujemy do osób, które dopiero zaczynają swoją drogę twórcy – instruktora – pedagoga, jak i do doświadczonych twórców, edukatorów sztuki. Są nimi:
- plastycy, instruktorzy, którzy chcieliby poznać i włączyć rękodzieło jako nową formę pracy do programu zajęć edukacji artystycznej, które prowadzą;
- plastycy, instruktorzy, pedagodzy, którzy chcą poznać zasady utworzenia pracowni rękodzieła artystycznego, sposób jej wyposażenia w sprzęt, narzędzia i materiał; metody i bhp pracy;
- praktycy, animatorzy i edukatorzy, którzy poszukują inspiracji w rękodziele artystycznym do realizacji nowych projektów kulturalnych.
Cele Letniej Akademii Rękodzieła i Sztuki
- Wzmocnienie kompetencji kadr kultury dotyczących rękodzieła artystycznego.
- Przekazanie wiedzy na temat tworzenia pracowni edukacji artystycznych i rękodzieła w społecznościach lokalnych.
- Stworzenie przestrzeni do rozmów, spotkań, dyskusji i warsztatów wokół tematu znaczenia dziedzictwa rękodzieła artystycznego w społecznościach lokalnych.
Sitodruk
Prowadząca: Anna Ludwicka
Liczba miejsc: 5
- Serigrafia z szablonu. Przygotowanie szablonu z bibuły i wydruki.
- Serigrafia z naświetlonego sita. Przygotowujemy grafiki na kalkach przy pomocy tuszu i mazaków. Naświetlamy 20 min. każde sito i drukujemy odbitki.
- Serigrafia z naświetlonego sita z wykorzystaniem zdjęcia. Przygotowujemy zdjęcie do wydruku na kalce. Drukujemy, naświetlamy i robimy odbitki.
- Serigrafia z wykorzystaniem metod mieszanych – szablonu papierowego i naświetlonego sita. Przygotowujemy grafiki na kalce i wycinamy szablony. Naświetlamy i robimy odbitki.
Wiklina
Prowadzący: Grzegorz Gordat
Liczba miejsc: 10
1. Wstęp do plecionkarstwa
- BHP i Ppoż.;
- pracownia i jej wyposażenie;
- materiały plecionkarskie;
- wizyta studyjna na plantacji wikliny Ośrodka Szkoleniowego w Łucznicy – omówienie odmian wikliny i ich zastosowania.
2. Podstawy wyplatania – warsztaty w pracowni
- podstawowe sploty plecionkarskie;
- wykonanie kosza na dnie okrągłym z zastosowaniem poznanych splotów.
3. Wiklina w przestrzeni – zajęcia plenerowe
- formy ogrodowe - zasady ich projektowania i aranżacji;
- tradycyjne formy plenerowe;
- współczesne formy plenerowe – inspiracja tradycją;
- projektowanie form plenerowych;
- realizacja wspólnego projektu.
Witraż
Prowadząca: Aleksandra Herisz
Liczba miejsc: 5
1. Ogólne wiadomości z zakresu obróbki szkła:
- Zasady bezpieczeństwa w pracowni witrażowej – BHP;
- Zasady funkcjonowania oraz wyposażenie pracowni witrażu;
- Materiały i narzędzia wykorzystywane w pracowni witrażu;
- Nauka cięcia, łamania i szlifowania szkła;
- Wiercenie otworów w szkle;
- Klejenie szkła klejem UV;
- Grawerowanie szkła;
- Zdobienie szkła za pomocą wytrawiania;
- Inne metody zdobienia szkła w piecach fusingowych;
- Inspiracje.
2. Podstawy wykonania witrażu w technice Tiffaniego:
- Podstawy projektowania małych form witrażowych w technice Tiffaniego;
- Przygotowywanie projektów i kartonów do witraży;
- Wycinanie szkieł według projektu;
- Owijanie szkieł taśmą miedzianą;
- Łączenie elementów poprzez lutowanie;
- Wykańczanie prac witrażowych poprzez patynowanie;
3. Formy witrażowe użytkowe i artystyczne zaprojektowane i wykonane w technice Tiffany:
- Płaskie formy witrażowe takie jak zawieszki na okno, zegary czy ozdobne ramy do luster;
- Biżuteria witrażowa, wykorzystanie różnych metod zdobienia szkła;
- Małe formy przestrzenne ze szkła witrażowego np. parawaniki, osłonki na świeczkę, lampki.
Ceramika
Prowadząca: Justyna Skowyrska-Górska
Liczba miejsc: 12
1. Zasady bezpieczeństwa w pracowni ceramiki – BHP;
2. Zasady funkcjonowania oraz wyposażenie pracowni ceramiki;
3. Materiałoznawstwo – pozyskiwanie gliny, rodzaje i właściwości mas ceramicznych, surowce do wyrobu ceramiki;
4. Wypalanie ceramiki:
- wypał archeologiczny w piecu jamowym;
- wypał współczesny w piecu elektrycznym budowa i obsługa pieca;
- wypał redukcyjny w garnku w piecu elektrycznym.
5. Zdobienie ceramiki:
- zdobienie szkliwami;
- zdobienie angobami;
- zdobienie farbami podszkliwnymi.
6. Nauka technik ręcznego formowania ceramiki:
- miseczki wyciskane;
- zdobienie przez odciskanie;
- polerowanie wyrobów;
- dekorowanie przy użyciu szlamu;
- wałeczki łączone na szlam;
- wałeczki zacierane;
- ryt wklęsły i wypukły;
- formowanie z plastra;
- wykorzystanie form gipsowych i biskwitowych;
- rzeźba z bryły.
7. Podstawy toczenia na kole garncarskim.
Biżuteria miedziana
Prowadząca: Anna Zalewska
Liczba miejsc: 8
- Bransoleta trawiona - trawienie jednostronne, cięcie, formowanie, wykończenie, oksyda.
- Zakładka - trawienie dwustronne, wiercenie otworów, ogniwka z drutu.
- Bransoleta modułowa trawiona - zapięcia z drutu.
- Kolczyki trawione - bigle z drutu.
- Wisior - oprawa kaboszonu, konstrukcja krawatki.
- Drut miedziany - połączenia z rzemieniem, taśmą, łańcuszkiem, łańcuszki z drutu.
- Bransoleta pleciona z drutu - podstawy wire wrapping.
- Bransoleta kuta z rurki - podstawy pracy z palnikiem - praca z metalem na gorąco.
- Kolczyki kute z blachy - podstawy fold formingu.
- Projekty własne z wykorzystaniem poznanych technik.
Rekrutacja
Rekrutacja: 23 kwietnia – 26 maja 2019 r.
Aby wziąć udział w kursie należy wypełnić FORMULARZ REKRUTACYJNY, który dostępny będzie w dniach 23.04 do 26.05.2019 r.
Przeczytaj REGULAMIN SZKOLEŃ 2019.
Osoby zakwalifikowane na szkolenie poinformujemy mailowo 30 maja 2019 r. (czwartek).
Wpłaty należy dokonać po otrzymaniu mailowego potwierdzenia o zakwalifikowaniu się do udziału w szkoleniu, które zostanie do Państwa przesłane przez koordynatorkę szkolenia (wraz z numerem konta).
W przypadku osób delegowanych przez pracodawcę: przesłać skan podpisanego OŚWIADCZENIA VAT na adres agrudzinska@nck.pl do 26.05.2019 roku. Oryginał oświadczenia należy przesłać na adres NCK (na kopercie należy napisać: LARiS – Barbara Michalczyk, Oświadczenie VAT) po zakwalifikowaniu się na szkolenie. Bez oświadczenia zgłoszenie uznajemy za niekompletne i nieważne.
Informujemy, że w przypadku dużej liczby chętnych:
- pierwszeństwo będą mieli pracownicy domów, ośrodków lub centrów kultury, posiadających status samorządowej instytucji kultury, wpisanych do rejestru instytucji kultury
- NCK będzie prosił instytucje o oddelegowanie jednego pracownika,
- dodatkowym kryterium naboru będzie kolejność zgłoszeń (data wypełnienia ankiety).
Koszt: 700,00 PLN + 23% VAT (brutto: 861 zł) – cena obejmuje koszt:
- dojazdu na trasie Warszawa-Łucznica- Warszawa;
- szkolenia;
- wyżywienia (obiad, śniadanie, kolacja);
- materiałów szkoleniowych;
- programu towarzyszącego;
- zaświadczeń.
Kontakt: Anna Grudzińska: agrudzinska@nck.pl, 22 350 95 37