Odbicia: Dvořák / Knapik
IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata” op. 95 (1893), najsłynniejsza z symfonii Antonína Dvořáka, wyrasta z zachwytu otwartymi przestrzeni prerii amerykańskich. Ale w silniejszym jeszcze stopniu jest ona próbą uchwycenia ducha rodzącej się wówczas kultury amerykańskiej, stąd nawiązania do pieśni Negro Spirituals oraz pieśni Indian. W chóralnej kantacie Beauty Radiated in Eternity (2012) Eugeniusz Knapik sięgnął po poezję Hafiza, który fascynował wcześniej m.in. Goethego i Szymanowskiego. Nowy romantyzm Knapika jest w istocie nawiązaniem, w nowych warunkach i na własnych zasadach, do ekstatycznej mistyki muzycznej początków XX wieku.
Program
Antonin Dvořák
IX Symfonia e-moll Z Nowego Świata op. 95
Eugeniusz Knapik
Beauty Radiated in Eternity na chór i orkiestrę
słowa: Hafiz Shirazi
przekład słów na język angielski: Mahmood Jamal
Antonín Dvořák, IX Symfonia e-moll „Z nowego świata” op. 95 (1893)
U szczytu swej kariery, w latach 1892–95, Antonín Dvořák objął funkcję dyrektora nowojorskiego National Conservatory of Music. Związane z tą nominacją nadzieje Amerykanów ziściły się z nawiązką: czeski mistrz nie dość, że tchnął nowe życie w pedagogikę muzyczną Stanów Zjednoczonych, to jeszcze skomponował pierwsze „amerykańskie” arcydzieła muzyczne – obok Kwartetu smyczkowego F-dur op. 96 (1893) i Koncertu wiolonczelowego h-moll op. 104 (1894) należy do nich IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata” op. 95 (1893).
Powstała ona w miasteczku Spillville (w stanie Iowa), gdzie latem 1893 roku Dvořák wraz z rodziną spędził idylliczne wakacje w kolonii czeskich emigrantów. Symfonia wyrasta z jego zachwytu otwartymi przestrzeniami prerii amerykańskich, które podziwiał w trakcie podróży z Nowego Jorku. Ale w silniejszym jeszcze stopniu jest ona próbą rozpoznania ducha rodzącej się wówczas kultury amerykańskiej. Zdaniem Dvořáka muzyka Nowego Świata, na wzór europejskich szkół narodowych, powinna czerpać z folkloru, czyli przede wszystkim z pieśni Negro Spirituals (które śpiewał dlań czarnoskóry student Harry T. Burleigh – w progi nowojorskiej uczelni mogli wstępować wszyscy, niezależnie od płci i koloru skóry) oraz pieśni Indian. Ku swemu zaskoczeniu Dvořák odkrył, że w obu tych rdzennych tradycjach występuje skala pentatoniczna. Nic dziwnego, że zabarwia ona też tematy jego dzieła.
Ta najsłynniejsza z symfonii Dvořáka jest wyjątkowa także pod względem sztuki kompozytorskiej, zastosował w niej bowiem Dvořák technikę cykliczną: główny temat części pierwszej powraca w każdym kolejnym ogniwie. A przed finałową kodą przypomniane zostają myśli wszystkich trzech części wcześniejszych (przy czym, jeśli chodzi o Largo, Dvořák nie cytuje tematu, lecz poprzedzający go tajemniczy wstęp akordowy). Nowojorska premiera, 16 grudnia 1893 roku, była największym triumfem w karierze Dvořáka. Niekończące się owacje wybuchały po każdej części. Wkrótce potem IX Symfonia wybrzmiewała w salach koncertowych całego świata.
Eugeniusz Knapik, Beauty Radiated in Eternity (2012)
W tej chóralnej kantacie Eugeniusz Knapik sięgnął po poezję Hafiza, perskiego mistyka, który od czasów Goethego i wprowadzonego przezeń pojęcia Weltliteratur fascynuje Europejczyków pragnących odnaleźć za zasłoną egzotyzmu pewne uniwersalne i ożywcze porządki duchowe. Słuchacz polski pomyśli też z pewnością o Szymanowskim – nie tylko o jego dwóch cyklach pieśni do słów Hafiza, ale także o III Symfonii do słów innego sufickiego poety, Dżalaluddina Rumiego. Nowy romantyzm Knapika jest w istocie nawiązaniem, w nowych warunkach i na własnych zasadach, do ekstatycznej mistyki muzycznej początków XX wieku – Mahlera, Skriabina, Szymanowskiego.
Tekst Hafiza mówi o pięknie jako emanacji miłości pociągającej ku Bogu anioły i człowieka, o ile ten ostatni gotów jest poddać się boskiemu impulsowi i zrezygnować z buntowniczego rozumu, który zamiast jednoczyć, kusi swą władzą i izoluje od źródła bytu. Półgodzinna, jednoczęściowa kompozycja Knapika składa się z trzech faz wewnętrznych. Poemat jest w całości zaprezentowany już w fazie pierwszej, rozpoczynającej się jakby od nabrania wiatru w żagle, trzykrotnym zatoczeniem coraz to szerszego kręgu (z trzykrotnym powrotem motywu inicjalnego). Na tle iście Klimtowskiego bogactwa kształtów i barw wyróżnia się skromna i smutna muzyka strofy mówiącej o pułapce rozumu. W instrumentalnej fazie środkowej, utrzymanej w stylu bezwzględnego moto perpetuo, ujawnia się nieludzki mechanizm świata oderwanego od transcendentnego źródła (na początku tej fazy pojawiają się akordy dwunastodźwiękowe, symbolizujące tu jałowe spekulacje muzyki XX wieku). Faza końcowa przychodzi po katastrofie fazy drugiej. Powracają w niej (jako wspomnienie, przestroga, marzenie, wizja odnowy?) fragmenty wiersza Hafiza, przy czym muzyka odwraca tok narracyjny fazy pierwszej: najpierw pojawia się strofa o rozumie, na koniec zaś – ekstatyczna pochwała boskiej Miłości i Piękna. Te dwa słowa, BEAUTY + LOVE, Knapik wyróżnia w partyturze majuskułą.
Marcin Trzęsiok
Wykonawcy
Chór Filharmonii Śląskiej
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Eugene Tzigane – dyrygent
Jarosław Wolanin – kierownik artystyczny chóru
Chór Filharmonii Śląskiej
Jest jednym z najdłużej działających chórów filharmonicznych w Polsce, powstał w 1974 roku z inicjatywy Karola Stryji. W swoim repertuarze ma kilkaset dzieł z towarzyszeniem orkiestry oraz setki utworów muzyki a cappella. Do najsłynniejszych dokonań Chóru Filharmonii Śląskiej można zaliczyć pierwsze w Polsce prezentacje Snu Geroncjusza E. Elgara i Koncertu na chór A. Schnittkego oraz pierwsze w kontekście liturgicznym wykonanie Missa pro pace W. Kilara. Chór utrwalił na płytach wszystkie wokalno-instrumentalne dzieła K. Szymanowskiego i niektóre arcydzieła chóralne H.M. Góreckiego.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Orkiestra działa nieprzerwanie od 1945 roku. Od samego początku działalności brała udział w wielu polskich i zagranicznych festiwalach muzycznych. Zespół dokonał światowych prawykonań ponad 80 utworów oraz odbył ponad 200 tras zagranicznych, koncertując w całej Europie, a także w Japonii, Korei Południowej i Tajwanie. W dorobku płytowym orkiestry znajduje się ponad 40 nagrań dla polskich i światowych wytwórni. Ogromnym dokonaniem fonograficznym zespołu stały się nagrania wszystkich dzieł symfonicznych, wokalno-orkiestrowych i kantatowo-oratoryjnych K. Szymanowskiego.
Eugene Tzigane
Dyrygent wyróżniający się swoim kunsztem i magnetyczną osobowością, doceniany za szeroki zakres stylistyczny wykonywanego repertuaru, wyraziste brzmienie i niespotykaną perspektywę interpretacyjną. Eugene Tzigane ma amerykańsko-japońskie pochodzenie, ale na miejsce zamieszkania wybrał Europę. Artysta wnosi do swojej pracy w roli dyrygenta wyjątkowy głos muzyczny, łącząc precyzję z wyobraźnią, tradycję z nieustraszonym duchem eksploracji. Jego umiejętność wydobywania z orkiestr, z którymi współpracuje, zarówno pierwotnej energii, jak i subtelnych niuansów, sprawiła, że jest jednym z najczęściej zapraszanych dyrygentów gościnnych przez wiodące zespoły na czterech kontynentach.
Jarosław Wolanin
Od 2001 roku związany zawodowo z Chórem Filharmonii Śląskiej, od 2009 roku jako kierownik artystyczny i dyrygent zespołu. Z chórem tym dokonał wielu prawykonań najnowszej muzyki polskiej. Jarosław Wolanin koncertuje zarówno w Polsce, jak i za granicą, występując w Niemczech, Czechach i Francji. W 2014 roku został odznaczony Srebrną Odznaką Honorową za Zasługi dla Województwa Śląskiego, a w roku 2020 – Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Jest doktorem sztuki w zakresie dyrygentury.
Organizatorami festiwalu są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowe Centrum Kultury.
Mecenasem festiwalu jest ORLEN.
Partnerem strategicznym festiwalu jest Totalizator Sportowy.
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy objął festiwal patronatem honorowym.
