Pokrewieństwa: Chopin / Moniuszko / Elsner / Lessel / Kurpiński
Program koncertu prezentuje splot utworów na kwartet smyczkowy polskich kompozytorów wczesnego XIX wieku z pieśniami Fryderyka Chopina w nowych aranżacjach autorstwa Tomasza Pokrzywińskiego. Wybór ten hołduje zasadzie różnorodności kształtującej programy koncertowe z tego czasu. Pomiędzy wybrane części kwartetów Józefa Elsnera i Stanisława Moniuszki oraz fantazje Franciszka Lessla i Karola Kurpińskiego wplecione zostały pieśni Chopina, w których jak w dzienniku intymnym odbijają się rozmaite wizerunki ich kompozytora. Organizatorem koncertu jest. Narodowe Centrum Kultury, a partnerami Zamek Królewski w Warszawie i Festiwal Ars Cameralis
Program
Józef Elsner
Largo – Allegro (cz. I) z Kwartetu smyczkowego Es-dur op. 8 nr 2
Fryderyk Chopin
Wiosna z cyklu Pieśni op. 74 nr 2
słowa: Stefan Witwicki
aranżacja: Tomasz Pokrzywiński (prawykonanie)
Franciszek Lessel
Fantazja na kwartet smyczkowy
Fryderyk Chopin
Śliczny chłopiec z cyklu Pieśni op. 74 nr 8
słowa: Józef Bohdan Zaleski (1802–1886)
aranżacja: Tomasz Pokrzywiński (prawykonanie)
Stanisław Moniuszko
Andantino (cz. II) z I Kwartetu smyczkowego d-moll
Fryderyk Chopin
Piosnka litewska z cyklu Pieśni op. 74 nr 16
słowa: Ludwik Osiński
aranżacja: Tomasz Pokrzywiński (prawykonanie)
Stanisław Moniuszko
Scherzo (cz. III) z I Kwartetu smyczkowego d-moll
Fryderyk Chopin
Nie ma, czego trzeba z cyklu Pieśni op. 74 nr 13
słowa: Józef Bohdan Zaleski
aranżacja: Tomasz Pokrzywiński (prawykonanie)
Stanisław Moniuszko
Finale. Allegro assai (Un ballo campestre e sue consequenze) (cz. IV) z I Kwartetu smyczkowego d-moll
Józef Elsner
Rondo. Allegro (cz. III – fragment) z Kwartetu smyczkowego d-moll op. 8 nr 3
Fryderyk Chopin
Gdzie lubi z cyklu Pieśni op. 74 nr 5
słowa: Stefan Witwicki
aranżacja: Tomasz Pokrzywiński (prawykonanie)
Fryderyk Chopin
Poseł z cyklu Pieśni op. 74 nr 7
słowa: Stefan Witwicki
aranżacja: Tomasz Pokrzywiński (prawykonanie)
Józef Elsner
Rondo. Allegro (cz. III – fragment) z Kwartetu smyczkowego d-moll op. 8 nr 3
Fryderyk Chopin
Dwojaki koniec z cyklu Pieśni op. 74 nr 11
słowa: Józef Bohdan Zaleski
aranżacja: Tomasz Pokrzywiński (prawykonanie)
Karol Kurpiński
Fantazja na kwartet smyczkowy
Fryderyk Chopin
Życzenie z cyklu Pieśni op. 74 nr 1
słowa: Stefan Witwicki
aranżacja: Tomasz Pokrzywiński (prawykonanie)
Program koncertu prezentuje splot utworów na kwartet smyczkowy polskich kompozytorów wczesnego XIX wieku z pieśniami Fryderyka Chopina w nowych aranżacjach autorstwa Tomasza Pokrzywińskiego. W doborze dzieł historyczna materia zostaje potraktowana z twórczą swobodą. Wybrane części kwartetów smyczkowych przeplatają się z przystrojonymi w nowe szaty pieśniami Chopina, gdy miejsce obok śpiewaczki – zamiast pianisty – zajmują muzycy kwartetu. Powstaje w ten sposób forma muzyczna zbliżona do wokalno-instrumentalnej kantaty lub rozbudowanego potpourri, łączącego w sobie różnorodne elementy. Podobna zasada różnorodności decydowała o kształcie programów koncertowych przynajmniej do połowy XIX stulecia. Wplatanie operowych arii i solistycznych popisów pomiędzy części złożonych utworów instrumentalnych było wówczas na porządku dziennym.
Z jakich elementów został utkany splot omawianego koncertu? W programie usłyszymy wybrane części skomponowanych we Lwowie kwartetów smyczkowych op. 8 (ok. 1799) Józefa Elsnera i Kwartetu smyczkowego d-moll (1839) napisanego przez 20-letniego Stanisława Moniuszkę w trakcie studiów w Berlinie i dedykowanego Elsnerowi. Oprócz tego zabrzmią skomponowane w Warszawie fantazje na kwartet smyczkowy autorstwa Franciszka Lessla (ok. 1813) i Karola Kurpińskiego (1823), a program uzupełnią wybrane pieśni Chopina z lat 1829–1845.
Kwartety smyczkowe Elsnera – pierwsze polskie utwory tego rodzaju – pozostają pod wpływem twórców należących do kręgu wiedeńskiego. Podobnie sprawy mają się w przypadku Lessla, który w Wiedniu przez trzy lata doskonalił warsztat kompozytorski pod okiem Josepha Haydna. Fantazja C-dur Lessla przyswaja dla kwartetu smyczkowego formę charakterystyczną dla muzyki na instrumenty klawiszowe, ukształtowanej w twórczości Carla Philippa Emanuela Bacha oraz Mozarta. W Fantazji Lessla znalazło się miejsce dla wolnego wstępu i szybszych, podszytych niepokojem przebiegów, jak również wieńczącej utwór fugi. Fantazja Karola Kurpińskiego zbudowana jest z podobnych elementów, ale silniej zaznacza się w niej rys dramatyczny właściwy kompozytorowi, dla którego naturalnym środowiskiem była opera. Młodzieńczy kwartet Moniuszki czaruje śpiewnością Andantina, tanecznością Scherza i malowniczością finału opatrzonego programowym tytułem „Zabawa taneczna na wsi i jej konsekwencje”. Pojawia się w nim stylizacja muzyki ludowej, zapowiadająca późniejsze zainteresowania kompozytora muzyką o zabarwieniu narodowym.
Wplecione w program pieśni Chopina powstawały spontanicznie, z potrzeby chwili. Pięknie pisał o nich szwajcarski muzykolog Jean-Jacques Eigeldinger, wymieniając kolejne wizerunki kompozytora kryjące się za tymi drobnymi utworami: „warszawski student z czupryną na wietrze; nieśmiały zakochany; sympatyk kręgu, w którym żarzy się powstanie; patriota wygnaniec, zaręczony sekretnie z Marią Wodzińską; samotnik, który cierpi w milczeniu, a chciałby co prędzej ulecieć «na skrzydłach pieśni»; na koniec wizjoner narodu zdążającego ku ziemi obiecanej”*. Dodać trzeba jednak, że na kartach listów Chopin najczęściej pisał o sobie z pewną dozą ironii. Odczytując z pieśni jego wizerunki, należałoby wziąć to pod uwagę.
Melancholia Wiosny, kładąca się cieniem na budzącej się do życia przyrodzie, osamotnienie i rezygnacja w Nie ma, czego trzeba, wreszcie rozpaczliwa historia kozaka i dziewczyny rozdzielonych na śmierć i życie opowiedziana w Dwojakim końcu – w pieśniach tych Chopin odnajduje wyraz dla rozmaitych odcieni smutku. Odmiennie prezentują się pieśni o charakterze radosnym, niekiedy figlarnym, innym razem czułym: Śliczny chłopiec i Życzenie to portrety żartobliwie przerysowane, zaś Piosnka litewska, Gdzie lubi i Poseł lekkim piórem podejmują tematykę miłości i miłostek. Wzięte razem tworzą zbiór barwnych obrazów, rodzajowych scen tyleż zajmujących, co ulotnych – w sam raz, by ożywić i ubarwić towarzyskie spotkanie lub program koncertu.
Paweł Siechowicz
* J.-J. Eigeldinger, Fryderyk Chopin, Warszawa 2011, s. 109.
Wykonawcy
Olga Pasiecznik – sopran
Equilibrium String Quartet:
Sulamita Ślubowska – skrzypce
Małgorzata Malke – skrzypce
Anna Nowak-Pokrzywińska – altówka
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela
Olga Pasiecznik (Pasichnyk)
Wybitna polsko-ukraińska solistka operowa, kameralistka oraz ceniony pedagog wokalny. Ma w swoim repertuarze ponad pięćdziesiąt operowych oraz ponad sto oratoryjnych partii zrealizowanych na najbardziej znanych i prestiżowych scenach świata oraz na nagraniach płytowych i radiowo-telewizyjnych. Zdobyła wielkie uznanie krytyki i publiczności, co potwierdzają liczne krajowe i międzynarodowe nagrody, łącznie ze Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 60 CD i DVD.
Equilibrium String Quartet
Zespół współtworzy czworo muzyków, którzy od wielu lat występują z najważniejszymi zespołami wykonawstwa historycznego w Polsce i za granicą. Kwartet powstał w 2017 roku celem odkrywania mniej znanego repertuaru kameralnego XVIII i XIX wieku. W swojej działalności Equilibrium String Quartet koncentruje się na przywróceniu do obiegu zapomnianych dzieł tego okresu. Zespół nagrał pięć płyt, w tym m.in. Elsner: String Quartets Op. 8, z nieznaną wersją utworów Elsnera, oraz Fantasias z kompozycjami Lessla, Kurpińskiego i Noskowskiego. Wydany w 2021 roku album z muzyką Żeleńskiego został nominowany do nagrody Fryderyk. Jesienią 2025 roku swoją premierę będzie mieć najnowsza płyta zespołu – pierwsze nagranie Kwintetu fortepianowego Juliusza Zarębskiego, we współpracy z pianistą Tobiasem Kochem.
Organizatorami festiwalu są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowe Centrum Kultury.
Mecenasem festiwalu jest ORLEN.
Partnerem strategicznym festiwalu jest Totalizator Sportowy.
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy objął festiwal patronatem honorowym.
