Synergia dziedzictwa. MOC DĘTYCH

Date of publication: 12.06.2025
Średni czas czytania 3 minutes
print

Organizator: Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu
Data: 27-29 czerwca 2025
Miejsce: Zabrze

Zabrzański Festiwal Orkiestr im. Edwarda E. Czernego organizowany jest w Zabrzu od 2005 r. Ideą festiwalu, który pielęgnuje pamięć znakomitego zabrzańskiego kompozytora, dyrygenta i multiinstrumentalisty E. Czernego, współzałożyciela i członka Zabrzańskiej Orkiestry Filharmonicznej oraz Oddziału Związku Zawodowego Muzyków w Zabrzu, jest popularyzacja oraz pielęgnowanie dziedzictwa kulturowego (szczególnie muzycznego) naszego regionu oraz otwieranie się na podobne społeczności ze wspólnoty Unii Europejskiej. Festiwal wpisuje się uniwersalnie we wszystkie cele programu. Wspiera rozwój aktywności

społecznej oraz formy zaangażowania społecznego wraz z poczuciem przynależności do Unii Europejskiej poprzez podobny element dziedzictwa kulturowego, jakimi są orkiestry dęte oparte na amatorskim ruchu muzycznym, skupia się na rozwiązaniu problemów związanych z zachowaniem ciągłości działalności orkiestr stanowiących element tożsamości poprzez ich promocję i wsparcie w zakresie nowych pomysłów artystycznych. Festiwal realnie otwiera drogę do budowania dobrze zsieciowanej wspólnoty, gdzie nikt nie zostaje w tyle, a wymiana doświadczeń z poszanowaniem wartości każdej ze stron daje podwaliny dla równych szans oraz solidaryzowania się dla wspólnego celu. MOC DĘTYCH to trzydniowe święto Górniczych Orkiestr Dętych i regionalnej społeczności wychowanej na ich muzykowaniu - to daje pełny kontekst dla działań, bo przecież orkiestry powstały dla ludzi, były świadkami najważniejszych uroczystości, animowały zabawy, a i nadal są symbolem śląskości i rezerwuarem pamięci o potędze industrialnych "Śląskich Pałaców" - przede wszystkim kopalń, a dalej hut i koksowni. Festiwal zatem jak w soczewce ma skupiać wokół żywego dziedzictwa regionu pokazując jednocześnie głębie pełnego obrazu - drugi plan, który społeczności górniczej zajmowały kobiety; dzieci, które często od wczesnych lat wpierw na werblu a dalej na wybranym instrumencie zasilały szeregi orkiestr.