Leśnickie spotkania teatralne. Powrót Króla na Zamek

Date of publication: 12.06.2025
Średni czas czytania 8 minutes
print

Organizator: Ośrodek Postaw twórczych Zamek
Data: 29 marca - 29 czerwca 2025
Miejsce: Wrocław

Inauguracja warsztatów po wstępnej preselekcji rozpoczęła się 29 marca, blok pierwszy „warsztaty walk scenicznych” potrwał do 6 kwietnia. Następnie „warsztaty teatralne” blok 2 rozpoczęły się 12 Kwietnia i potrwały do 10 maja. Następnie próby do pokazu finałowego rozpoczęły się w połowie maja i zostały zwieńczone premierą 27 czerwca oraz galą kończącą 29 czerwca.

Celem zadania było stworzenie spektaklu o sylwetce Fryderyka II, wydobycie historii regionu z jego obecności w Leśnickim Zamku (głównej siedzibie naszej instytucji) do którego przybył po zwycięskiej bitwie pod Lutynią mającej miejsce w 1757 r. Do samego procesu powstawania spektaklu pragnęliśmy zaprosić lokalną społeczność Leśnicy, największego osiedla w mieście, jak i mieszkańców Wrocławia i okolic. Przeprowadziliśmy szereg warsztatów teatralnych oraz choreograficznych, podczas których wyłonimy chętne osoby, które stanły się częścią spektaklu - finałowego rezultatu zadania. Do procesu powstawania zaprosiliśmy młodych twórców, absolwentów min: Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego, Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu oraz grupę choreograficzną składającą się z młodych twórców z min. ze Szwajcarii i Anglii, łącząc ichumiejętności i entuzjazm młodych serc zarażonych pasją, do kolektywnej pracy, której efektem był spektakl teatralny. Pokazy odbywały się będą w siedzibie OPT Zamek w pałacu a zaprosimy na nie szeroką grupę publiczności w różnym wieku, zarówno osoby indywidualne jak i grupy zorganizowane z okolicznych szkół czy klubów seniora.

Widowisko każdorazowo zakończone było możliwością rozmowy z twórcami, panelami dyskusyjnymi dotyczącymi historii Fryderyka i bitwy pod Lutynią, samego procesu powstawania spektaklu oraz możliwością wykonania pamiątkowych zdjęć (stroje z epoki) a także dla chętnych, sposobnością zapisania się do nowo tworzonej w OPT Zamek, letniej grupy teatralnej

Celem nadrzędnym projektu była współpraca młodych polskich i zagranicznych twórców ze społecznością mieszkańców Wrocławia. Dzięki niemu osiągniemy kluczowy cel programu jakim jest wsparcie projektów kulturalnych stwarzających warunki do wzmacniania przynależności lokalnych społeczności w Polsce do Unii Europejskiej. Zapraszając do zadania osoby z państwa EFTA oraz Wielkiej Brytanii, pragnęliśmy pogłębić jego kontekst kulturowy o nowe i nieznane perspektywy. Zadanie dzięki współpracy z zagranicznymi partnerami ze Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, a także zaangażowaniu do zaplanowanych działań osób twórczych młodego pokolenia (aktorzy - studenci i absolwenci wrocławskich uczelni artystycznych) przyczyniło się do realizacji następujących celów programu:

  • zwiększania mobilności europejskich twórców i dóbr kultury, upowszechniania bogactwa,
  • kulturowego Europy, wspierania wchodzenia młodych na rynek pracy i angażowania młodych,
  • twórców do udziału w projektach kulturalnych, promowanie nawyków wspierających zdrowie psychiczne i fizyczne uczestników.

Nie podjęliśmy tematu łatwego z uwagi na fakt, iż postać Fryderyka II Wielkiego, często odbierana jest w Polskiej kulturze negatywnie, głównie ze względu na zbrodnie przeciwko Polsce, zakończone I rozbiorem Polski. Wspólnie chcieliśmy dociec źródeł takiego obrotu spraw. Ukazać wielowymiarową naturę każdego człowieka. Przed gwałtami na Polsce, Fryderyk był ofiarą potwornych zbrodni swojego oprawcy. Rodzonego ojca. A los jaki przytrafił się XVIII w. Polsce, był wypadkową ochrony swojego ludu przez Króla Prus i całkowitej dezorganizacji Państwa Polskiego tamtych czasów. Szlachta była zaślepiona chciwością, wszelkie plany stworzenia silnego państwa gotowego przeciwstawić się pogrążonej w wojnie Europy były u samego źródła natychmiast sabotowane. Chcieliśmy wejść w polemikę z interpretacją tamtych zdarzeń. Postać Króla jest ważnym przykładem, miał świadomość, że bycie oświeceniowym władcą, wiąże się z byciem brutalnym człowiekiem i sam określał te powinność jako swój zawód. Kiedy nie prowadził wojen był mecenasem sztuki, człowiekiem który stworzył system prawa oparty na równości jednostki i tolerancji innych narodowości oraz wyznań. Gościł u siebie min. Ignacego Krasickiego, Stanisława Leszczyńskiego czy samego króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, będąc oddanym partnerem oraz gospodarzem. Tym samym był jednym z pierwszych wielkich władców, który zauważył potrzebę, akceptacji inności oraz poszanowaniu praw jednostki, tak ważnych praw Unii Europejskiej.

Dodatkowo zależało nam na urzeczywistnieniu naszego unikalnego celu, jakim jest aktywizacja młodych twórców i połączenie ich pracy ku stworzeniu całościowego, wartościowego produktu kulturalnego, stworzenie odpowiednich warunków do eksploatowania umiejętności zdobytych w czasie edukacji, ośmielenie młodych twórców do podejmowania działań i pracy w obszarach innych do posiadanego doświadczenia, wymiana doświadczeń z różnych regionów modeli teatralnych, porównanie tych unikalnych modeli i próba stworzenia wspólnego (połączenie dwóch systemów kulturalnych). Poprzez warsztaty aktorów z Niemiec i Wielkiej Brytanii ze studentami Akademii Sztuk Teatralnej we Wrocławiu, dążyliśmy do zbliżenia tych dwóch światów we wspólnej pracy, wymianie światopoglądów, utrwaleniu kontaktów, mając cichą nadzieje, że praca zaowocuje nie tylko w tym, ale i kolejnych projektach. 

Bardzo zależy nam na wprowadzeniu do Polskiego systemu nauki aktorstwa, kompleksową wiedzę z zakresu choreografii scen walki. W Polsce nie funkcjonuje żadna placówka szkolnictwa wyższego zajmująca się tym obszarem, a zajęcia z szermierki, zostały wycofane we wszystkich państwowych uczelniach teatralnych. Jest to ogromny obszar, bardzo często eksploatowany na rynku pracy, ze względu na rozwój technologii „Motion Capture”. Dodatkowo profesjonalna choreografia walki potrafi wzbogacić spektakl teatralny, ale kluczowa jest wiedza w zachowaniu bezpieczeństwa podczas jej powstawania i realizacji scenicznej.