Data publikacji: 16.09.2011
Autor: Młody Obywatel
Średni czas czytania 10 minut
drukuj

 Zapraszamy do udziału w programie Młody Obywatel, dzięki któremu uczniowie będą mogli zbadać jak ludzie z ich miejscowości współpracują za sobą, jak bardzo ufają, komunikują się i co jest ważne dla lokalnej tożsamości. Na podstawie wyników badań uczniowie będą zmieniać rzeczywistość!

Celem programu jest umożliwienie młodym ludziom prowadzenia działań służących wzrostowi zaufania, współpracy miedzy ludźmi, poczucia tożsamości lokalnej i lepszej komunikacji w miejscowości.

W ramach programu dostarczymy nauczycielom i uczniom wiedzę i narzędzia pozwalające badać te relacje w bardzo prostej formie. Na podstawie wyciągniętych wniosków będzie można podejmować działania obywatelskie służące rozwojowi lokalnemu aby wzmocnić istniejace zasoby społeczności.

STRONA PROGRAMU

Działania uczniów będą podejmowane w ramach trzech ścieżek:
- lokalne sieci informacji
- tożsamość lokalna
- wolontariat

Wpisuje się to w nowe standardy nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie, który zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 23 grudnia 2008 roku powinien być wykładany z wykorzystaniem metody projektu uczniowskiego.

Działania służące realizacji celów programu

I. Konferencja otwierająca

Projekt rozpocznie konferencja otwierająca, w której wezmą udział przedstawiciele władz lokalnych, dyrektorzy szkół zainteresowani wspieraniem lokalnej aktywności młodzieży oraz wybrani nauczyciele. W czasie spotkania przedstawiona zostanie propozycja wspierania zaangażowania młodych ludzi w budowę lokalnego kapitału społecznego.

II. Kurs internetowy dla nauczycieli, opiekunów działań uczniowskich

Nauczyciele bezpośrednio pracujący z uczniami w społecznościach lokalnych biorących udział w projekcie otrzymają wsparcie metodyczne w formie 8-miesięcznego kursu internetowego, który przyjmie formę indywidualnego coachingu (facilitated online learning), technologii szkolenia nauczy-cieli wypracowywanej przez CEO od roku 2003. Prowadzone będą na internetowej platformie stworzonej w ramach programu NAI (Nauczycielska Akademia Internetowa - część programu SUS). W czasie kursu zdobędą nową wiedzę na temat budowania lokalnego kapitału społecznego, metody projektu oraz umiejętności związane ze wspieraniem działań uczniowskich. Każdy nauczyciel będzie pracował z mentorem, który na bieżąco będzie wspierał i komentował postępy nauczyciela oraz będzie utrzymywał kontakt z innymi nauczycielami uczestnikami kursu.

III. Warsztaty stacjonarne dla opiekunów i uczniów

Warsztaty będą okazją do budowy umiejętności miękkich, takich jak udzielanie informacji zwrotnej, planowanie i prowadzenie działań lokalnych, metody wzajemnego wsparcia w grupie zadaniowej oraz budowanie lokalnej sieci współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy nauczycielami i uczniami z tych samych miejscowości i pomiędzy gminami/powiatami. W szkołach, które zgłoszone zostały za pośrednictwem samorządów odbędą się 3 warsztaty stacjonarne dla uczniów i jeden dla nauczycieli. Przedstawiciele uczniów i nauczyciele szkół zgłaszających się samodzielnie wezmą udział w jednych warsztatach, organizowanych w 9 wybranych polskich miastach.

IV. Lokalne badania kapitału społecznego

Uczniowie biorący udział w projekcie będą badali lokalny kapitał społeczny. Wykorzystają do tego celu narzędzia stworzone przez ekspertów. Uczniowie pod opieką nauczycieli będą zbierali dane i opracowywali wyniki. Wnioski z lokalnych badań uczniowie samodzielnie przedstawią władzom lokalnym.

V. Młodzieżowe działania lokalne.

Na podstawie wniosków wyciągniętych z badań młodzi ludzie zaangażują się w działania budujące lokalny kapitał społeczny w tych obszarach, w których jego stan jest najsłabszy. Projekty uczniowskie będą realizowane w społecznościach lokalnych przez jedną lub kilka szkół z tej samej miejscowości. Projekty uczniowskie realizowane będą przy wsparciu nauczycieli. Przykładowe projekty to: organizacja lokalnych debat dla mieszkańców, stworzenie szkolnego banku czasu, tworzenie miejsc spotkań mieszkańców, promowanie lokalnych zasobów historycznych i turystycznych, promowanie tożsamości lokalnej, tworzenie folderów informacyjnych lub promocyjnych, tworzenie lokalnych tras przyrodniczo-rekreacyjnych, tworzenie osiedlowego forum komunikacji.

VI. Prezentacje lokalne.

Wszystkie młodzieżowe działania lokalne podejmowane w ramach projektu będą przedstawiane w czasie prezentacji lokalnych organizowanych w każdym powiecie lub gminie uczestniczącej w działaniach. Otwarta prezentacja z udziałem uczniów, mieszkańców i władz lokalnych będzie okazją do pokazania działań młodzieżowych oraz lokalnej dyskusji na temat budowania kapitału społecznego. Sama prezentacja stanie się dzięki temu narzędziem tworzenia lokalnych sieci społecznych. Do udziału w lokalnych prezentacjach zaproszone zostaną również media lokalne.


VII. Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych i Konferencja podsumowująca.

W czerwcu 2011 roku zorganizujemy w Warszawie Ogólnopolską Prezentację Projektów Młodzieżowych. Będzie to spotkanie, w czasie którego 60 zespołów uczniowskich biorących udział w projekcie zaprezentuje swoje dokonania. Prezentacja będzie połączona z konferencją, w której wezmą udział przedstawiciele władz lokalnych, eksperci zajmujący się edukacją i kapitałem społecznym oraz przedstawiciele administracji centralnej. Spotkanie będzie okazją do szerokiej dyskusji na temat roli młodych ludzi w budowaniu lokalnego kapitału społecznego, przyciągnie uwagę mediów i kolejnych potencjalnych partnerów lokalnych.

VIII. Strona internetowa projektu.

Powstanie interaktywna strona internetowa, na której publikowane będą wszystkie informacje dotyczące projektu. CEO udostępni mechanizm Internetowej Mapy Polski, dzięki któremu uczniowie będą mogli publikować informacje o swoich działaniach. Na stronie opublikujemy również wszystkie materiały edukacyjne, które powstaną w ramach projektu.

IX. Poradnik – lokalne projekty młodych.

Uczniowie i nauczyciele biorący udział w projekcie otrzymają praktyczny przewodnik przygotowany przez CEO na potrzeby akcji. Przewodnik będzie krok po kroku prowadził uczestników przez etap badań, przygotowań i realizacji działań społecznych oraz ich podsumowania. Przewodnik zostanie wydany drukiem.

X. Działania promocyjne projektu.

W ramach działań promocyjnych powstanie broszura dla przedstawicieli władz lokalnych, szkół oraz film promujący lokalną aktywność młodych. Ośmiostronicowa broszura dla samorządowców i szkół będzie przedstawiała model zaangażowania młodych ludzi w budowę lokalnego kapitału społecznego i zachęcała władze lokalne do wspierania aktywności młodzieży. Broszura będzie dystrybuowana na konferencjach i spotkaniach z władzami lokalnymi oraz za pośrednictwem federacji samorządowych, a także listownie do szkół.
Film promujący lokalne działania uczniowskie będzie narzędziem kierowanym zarówno do władz lokalnych, dyrektorów, nauczycieli, jak i samych uczniów. Film przedstawi przykłady najciekawszych działań podejmowanych przez młodych ludzi, będzie promował rezultaty projektu i aktywność młodych ludzi, umożliwi dotarcie do większej liczby osób potencjalnie zainteresowanych.


Harmonogram projektu:

Działanie Miesiąc realizacji
rekrutacja do programu wrzesień 2011
Kurs internetowy październik 2011- czerwiec 2012
Warsztaty wprowadzające dla opiekunów i uczniów październik 2011
Lokalne badania kapitału społecznego listopad 2011 - styczeń 2011
Warsztaty wspierające dla zespołów projektowych i nauczycieli, wizity studyjne w szkołach luty 2012- marzec 2012
Młodzieżowe działania lokalne styczeń - czerwiec 2012
Prezentacje lokalne projektów maj- czerwiec 2012
Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych OPPM czerwiec 2012
Letnie Laboratorium Liderówka- warsztaty dla liderów i liderek lokalnych lipiec 2012

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej około 20% treści nauczania określonych w podstawie programowej wiedzy o społeczeństwie powinno być realizowanych w formie uczniowskiego projektu edukacyjnego.

Zalecane przez ministra warunki i sposoby realizacji nauczania wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum nakładają na szkolę obowiązek umożliwienia uczniom „pracy nad rozwiązywaniem wybranych problemów swego otoczenia i szerszych społeczności” oraz udziału „w życiu społeczności lokalnej”.