AUDIENCE DEVELOPMENT czyli ROZWÓJ WIDOWNI

Data publikacji: 27.04.2012
Średni czas czytania 3 minuty
drukuj

Rozwój widowni był głównym tematem ostatnich warsztatów w Starej Studnicy/gmina Kalisz Pomorski oraz seminarium w Goleniowskim Domu Kultury, w których uczestniczyli animatorzy realizujący projekt „Zachodniopomorskie Forum Kultury-sieć animatorów w działaniu” dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Jest to projekt edukacyjny, podnoszący kwalifikacje i umiejętności animatorów z zakresu diagnozy społecznej, rozwoju i budowy widowni, zewnętrznego finansowania przedsięwzięć artystycznych oraz ich organizacji w nietypowych miejscach. Jego końcowym efektem będzie broszura – podręcznik dobrych praktyk oraz film dokumentujący animacje artystyczne, które co ważne animatorzy zorganizują wspólnie, jako partnerzy projektu.

Trenerem warsztatów oraz ekspertem seminarium była Agnieszka Wlazeł.Pani Agnieszka jest Prezeską Fundacji Impact propagującej koncepcję Rozwoju widowni w Polsce i przekazała swoje dotychczasowe doświadczenia oraz podzieliła się z nami przebiegiem pilotażowego projektu realizowanego we współpracy z dwoma brytyjskimi ekspertami PAULEM BOGENEM (Trans Europe Halles) i DAVIDEM BROWNLEE (szef Audiences UK) którego zadaniem jest popularyzacja w Warszawie i Polsce koncepcji audience development / rozwój widowni.

Jest to temat trudny i raczkujący w Polsce, z którym warto się zmierzyć. Możemy więc czerpać z doświadczeń zaproszonego eksperta i Wielkiej Brytanii gdzie audience development jest szeroko stosowaną metodą – sposobem pracy organizacji, firm i instytucji sektora kultury, który skoncentrowany jest na rozwoju ilościowym i jakościowym widowni. Na warsztatach nie zostały podane gotowe uniwersalne sposoby/recepty i zdajemy sobie wszyscy sprawę, że audiencje development to proces długofalowy, który stawia widza w centrum codziennych działań instytucji kultury– ale przy wykorzystaniu zdobytej wiedzy i wymiany doświadczeń możemy podjąć w dalszej części projektu próby budowy widowni podczas wspólnej organizacji kilku wydarzeń kulturalnych, a przyszłości przenieść te doświadczenia do naszej codziennej pracy.