Ustawienia i wyszukiwarka
Zakończyliśmy kompleksowy program szkoleniowy!
Zakończyliśmy kompleksowy program szkoleniowy w ramach programu Konwersja cyfrowa domów kultury w I konkursie grantowym!
Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczestników projektu Konwersja cyfrowa domów kultury, obejmujące szkolenia stacjonarne, szkolenia online oraz tutoring to największe pod względem budżetu i skali organizacyjnej przedsięwzięcie w obszarze profesjonalizacji kadr kultury w historii NCK.
Celem programu szkoleniowego było wsparcie zespołów kadr kultury w podnoszeniu kompetencji w zakresie projektowania oferty kulturalnej online.
Efektem działań programu szkoleniowego było budowanie sieci nowocześnie działających domów kultury, które wykorzystają narzędzia cyfrowe w sposób celowy i efektywny dla rozwoju edukacji kulturalnej i animacji kultury oraz współpracy ze społecznością lokalną.
W pierwszym etapie programu szkoleniowego, realizowanym od listopada 2021 r. do marca 2022 r. Narodowe Centrum Kultury przeprowadziło 200 dwudniowych szkoleń stacjonarnych w siedzibach grantobiorców. To ok 3200 godzin szkoleniowych! Uczestnikami szkolenia byli pracownicy i pracowniczki instytucji kultury, które brały udział w projekcie. W spotkaniach wzięło udział łącznie ok. 2 tys. osób: dyrektorzy, pracownicy zajmujący się edukacją kulturalną i animacją kultury, koordynatorzy ds. dostępności, animatorzy itp. Szkolenia stacjonarne i tutoring cyfrowy prowadził kilkudziesięcioosobowy zespół trenerski.
Każda instytucja przed rozpoczęciem działań szkoleniowych wypełniała narzędzie do autodiagnozy. Analiza dotyczyła zarówno zasobów sprzętowych instytucji a także lokalowych i kadrowych. Dzięki temu przyjęty program szkoleniowy został dopasowany do potrzeb uczestników. W czasie dwudniowego szkolenia stacjonarnego zespół domu kultury tworzył mapy własnych zasobów, a także poszerzał wiedzę dotyczącą narzędzi cyfrowych, które mogą wspierać działania danej instytucji. Był to czas przygotowywania koncepcji oferty programowej z uwzględnieniem rozwiązań cyfrowych.
W okresie od marca 2022 do czerwca 2022 realizowany był drugi etap programu szkoleniowego w projekcie. Grantobiorcy, adekwatnie do wcześniej zdiagnozowanych potrzeb rozwojowych, brali udział w wybranych przez siebie szkoleniach specjalistycznych online, które rozwijają konkretne kompetencje w trzech obszarach tematycznych:
- projektowanie oferty programowej online - szkolenia wspierające osoby odpowiedzialne za planowanie i realizację oferty programowej instytucji. Uczestnicy szkoleń poznają dobre praktyki, metody i techniki projektowania angażujących działań animacyjnych i edukacyjnych online, dostępnych dla różnych grup odbiorców. Szkolenia służyły będą również omówieniu wybranych narzędzi on-line do aktywizacji uczestników, ułatwiających pracę z grupą;
- narzędzia internetowe - szkolenia wspierające Grantobiorców w realizacji oferty programowej online - podcasty, webinaria, relacje na żywo oraz narzędzia, które mogą wspierać ich realizację. Wiedza i umiejętności przekazywane na szkoleniach będą dotyczyły strefy merytorycznej i technicznej;
- zarządzanie - szkolenia wspierające osoby zarządzające (dyrektorów, kierowników zespołów projektowych, liderów) poświęcone komunikacji wewnętrznej, pracy z zespołem rozproszonym, motywowaniu pracowników, scalaniu grupy w zespół oraz korzystaniu
z potencjału pracowników przy uwzględnieniu różnic osobowości oraz multimedialnym narzędziom do zarządzania zespołem.
W ramach tego etapu przeprowadziliśmy 22 szkolenia online, w których łącznie uczestniczyło ponad 400 osób:
- Budowanie publiczności (online, offline).
- Preprodukacja i postprodukcja materiału video.
- Formy komunikacji i publikacji internetowych.
- Jak przygotować live streaming i webinarium.
- Przestrzeganie zasad konkurencyjności.
- Komunikacja wewnętrzna.
- Budowanie oferty kulturalnej w oparciu o dziedzictwo kulturowe.
- Autoprezentacja – jak wyglądać profesjonalnie.
- Różnice osobowości w zespole, scalanie grupy w zespół.
- Multimedialne narzędzia do zarządzania zespołem.
- Projektowanie działań międzypokoleniowych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
- Tworzenie wirtualnego spaceru w oparciu o lokalne dziedzictwo.
- Jak budować długofalową współpracę z osobami dorosłymi.
- Projektowanie działań online w oparciu o diagnozę lokalną.
- Wdrażanie innowacji technologicznej w instytucji.
- Budowanie marki instytucji kultury w social mediach (Facebook, Instagram).
- Tiktok jako narzędzie promocji działań instytucji.
- Jak pracować z młodzieżą z wykorzystaniem narzędzi online.
- Budowanie partnerstw.
- Podcast - od czego zacząć?
- Podstawy projektowania graficznego.
- Dostępność oferty kulturowej online.
Wiedza i narzędzia zdobyte dzięki szkoleniom pomogły Grantobiorcom dostosować działania animacyjne do różnych grup wiekowych oraz projektować działania kulturowe dostępne dla odbiorców ze szczególnymi potrzebami, z podkreśleniem ich włączającego charakteru.
Poza szkoleniami specjalistycznymi grantobiorcy raz w miesiącu mogli uczestniczyć w webinariach tematycznych. W czasie trwania całego projektu odbyło się 10 webinariów:
- Kontinuum sztucznej rzeczywistości.
- Turboprzyśpieszenie. Jak AI zmieni nasz świat?
- Kompetencje cyfrowe w instytucjach kultury.
- Udzielanie zamówień publicznych w projekcie cz. 1.
- Udzielanie zamówień publicznych w projekcie cz. 2.
- Projektowanie oferty dla dorosłych online i offline.
- Jak być częścią zespołu w okresie zmiany technologicznej?
- Budowanie marki instytucji.
- Archiwum cyfrowe społeczności lokalnej.
- Dostępność cyfrowa instytucji kultury.
Wszystkie webinaria dostępne są na naszym kanale YouTube.
----------
Projekt Konwersja cyfrowa domów kultury finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 3.2. „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej” III Osi Priorytetowej „Cyfrowe kompetencje społeczeństwa” Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.