Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce

Data publikacji: 08.03.2012
Średni czas czytania 4 minuty
drukuj

Tytuł: Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce. Raport otwarcia.

Autor: red. Jarosław Lipszyc (Fundacja Nowoczesna Polska)

Rok wydania raportów: 2012

Finansowanie: Narodowy Instytut Audiowizualny

Opis: Raport ten jest pierwszą w Polsce próbą kompleksowego opisania stanu wiedzy o kompetencjach medialnych Polaków i zbudowania wizji rozwoju tych kompetencji w przyszłości. Identyfikuje on kluczowe zagrożenia, wyzwania i obszary działań związane z edukacją medialną i informacyjną w Polsce oraz wskazuje „białe plamy” w stanie wiedzy polskiego społeczeństwa w tym zakresie. Mówi o konieczności przygotowania i wdrożenia całościowego i komplementarnego programu edukacji medialnej i informacyjnej w naszym kraju.

Zasięg: Polska

Język: polski

Słowa kluczowe: Polska, cyfryzacja, edukacja medialna, edukacja informacyjna, kompetencje medialne

                                                                                                                                                  

O RAPORCIE Z ALKIEM TARKOWSKIM, SOCJOLOGIEM I DYREKTOREM CENTRUM CYFROWEGO, ROZMAWIAŁ STANISŁAW KRAWCZYK

Stanisław Krawczyk: Rozmawiamy o raporcie, który jest częścią większego projektu.

Alek Tarkowski: Zgadza się – w obrębie projektu poświęconego edukacji medialnej powstał zarówno analityczny raport otwarcia, jak i katalog kompetencji. Chciałbym opowiedzieć o obu tych dokumentach, ponieważ wspólnie składają się one na bardzo dobrą praktykę. Z jednej strony na potrzeby prowadzonych działań stworzono raport badawczy, a w Polsce taka działalność często nie jest wcale wspierana wcześniejszymi opracowaniami. Z drugiej strony nie ograniczono się do diagnozy – nie zatrzymano się na raporcie, lecz przełożono go na pewne wdrożenie: program edukacji medialnej, który działa do dzisiaj i zaowocował między innymi Olimpiadą Cyfrową w szkołach.

Diagnoza sama w sobie oczywiście też jest potrzebna, ale uważam, że najcenniejsze (i najbardziej zasługujące na promocję) jest jej łączenie z praktycznymi działaniami. Powstały w ramach projektu katalog kompetencji stanowi model, na którego podstawie można na przykład budować scenariusze lekcji.

Jakie jeszcze znaczenie miał ten projekt?

Odegrał on istotną rolę w łączeniu myślenia o dwu procesach, edukacji medialnej i edukacji informacyjnej. Wcześniej były one rozdzielone pomiędzy Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz instytucje digitalizacyjne, jak obecne Ministerstwo Cyfryzacji. W projekcie wskazano, że jest to jeden wspólny obszar, w którym mieszczą się na przykład zarówno kwestie bezpieczeństwa dzieci, jak i bardziej tradycyjne podejścia do edukacji medialnej, skupione choćby na interpretacji treści audiowizualnych. W ten sposób można sugerować instytucjom takim jak Narodowy Instytut Audiowizualny, że ich program nie dotyczy tylko – powiedzmy – odbioru treści, ale też na przykład krytycznego traktowania informacji.

Projekt pomógł nam też zauważyć, że kompetencje cyfrowe są bardzo bliskie kompetencjom medialnym. Były to więc badania ważne pod wieloma względami.

Używamy plików cookies (szczegóły znajdują się w zakładce „Polityka prywatności”). Jeśli nie chcesz, by „ciasteczka” były zapisywane na Twoim urządzeniu, zmień ustawienia przeglądarki. Jeśli jednak się na to zgadzasz, wciśnij