„Puste Ramy” - kampania Ministerstwa Kultury

Data publikacji: 20.09.2022
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj

Zainicjowana przez  Ministerstwo Kultury kampania „Puste Ramy”, realizowana przez muzea w całej Polsce, przypomina o dobrach kultury utraconych przez państwo polskie w czasie II wojny światowej. Popularyzacja tematyki strat wojennych w dziedzinie kultury i prezentacja ich wizerunków może się przyczynić do ich rozpoznania i odnalezienia i w efekcie sprawić, by przynajmniej niektóre puste ramy i gabloty ponownie wypełniły się dziełami sztuki.

W wyniku II wojny światowej z polskich zbiorów publicznych, prywatnych i kościelnych zaginęło kilkaset tysięcy dzieł sztuki i dóbr kultury. Część z nich przepadła bezpowrotnie, zniszczona na skutek działań wojennych, pozostałe padły ofiarą systematycznej grabieży prowadzonej zarówno przez wyspecjalizowane grupy działające w szeregach okupacyjnej armii niemieckiej oraz w Armii Czerwonej, jak i zwykłych żołnierzy czy pospolitych złodziei. Już w 1942 r. oceniano, że w samych zasobach muzealnych wyniosły one 50% stanu przedwojennego. Szacunki powojenne mówiły o ponad 516 tysiącach zrabowanych bądź zniszczonych dzieł sztuki, wycenianych łącznie na kilkadziesiąt miliardów ówczesnych dolarów. Puste ramy, pozostawione w niektórych muzeach, to symbol tych strat.

Muzea biorące udział w akcji:

Muzeum Narodowe w Warszawie

Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 

Zamek Królewski na Wawelu

Muzeum Narodowe w Krakowie i Muzeum Książąt Czartoryskich 

Muzeum Narodowe w Gdańsku 

Muzeum Narodowe w Lublinie

Muzeum Zamkowe w Malborku 

Muzeum Sztuki w Łodzi 

Muzeum Śląskie w Katowicach

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy 

Muzeum Okręgowe w Toruniu