Wolontariat w instytucji kultury [SZKOLENIE STACJONARNE 18 października 2022, w godzinach 9:30-17:00]
Podczas szkolenia poznacie różne formy prowadzenia wolontariatu w instytucji kultury. Dowiecie się, jak organizować i koordynować współpracę z wolontariuszami oraz jakie funkcje, zadania i wyzwania proponować im w ramach wspólnych działań.
Nauczycie się właściwie określać cele wolontariatu oraz korzyści, jakie może przynieść zarówno instytucji kultury oraz jej odbiorcom, jak i samym wolontariuszom.
W trakcie szkolenia skupimy się również na skutecznych sposobach pozyskiwania kandydatów oraz motywowania ich do systematycznej i efektywnej pracy.
W części warsztatowej wspólnie wypracujemy rozwiązania dotyczące promocji wolontariatu, możliwych form jego prowadzenia w Waszych instytucjach oraz budowania lokalnej sieci współpracy opartej na wolontariacie oraz działalności społecznej.
Poszukamy także pomysłów na podsumowanie współpracy z wolontariuszami oraz umożliwienia im w jej tracie zdobycia pierwszych doświadczeń zawodowych.
Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do pracowników instytucji kultury, odpowiedzialnych za koordynację wolontariatu lub chcących wprowadzić wolontariat w swojej instytucji.
Rekrutacja
Aby wziąć udział w szkoleniu należy:
- wypełnić formularz rekrutacyjny - który dostępny będzie w dniach 19 września – 10 października 2022 roku.
W przypadku osób delegowanych przez pracodawcę po zakwalifikowaniu się na szkolenie konieczne będzie również przesłanie skanu podpisanego i wypełnionego OŚWIADCZENIA VAT na adres azarzyka@nck.pl. Oryginał formularza należy przesłać pocztą na adres NCK.
Liczba uczestników: 20
Informujemy, że w przypadku dużej liczby chętnych:
- pierwszeństwo będą mieli pracownicy domów i centrów kultury,
- NCK będzie prosił instytucje o oddelegowanie jednego pracownika.
Osoby zakwalifikowane na szkolenie poinformujemy mailowo 10 października 2022 roku.
Koszt szkolenia dla uczestnika: 350 zł netto + 23% VAT
Szkolenie odbędzie się w siedzibie Mazowieckiego Instytutu Kultury, przy ul. Elektoralnej 12 w Warszawie.
Trener
Sławomir Waśniewski – absolwent Uniwersytetu Łódzkiego i Politechniki Łódzkiej na kierunkach pedagogicznych, informatycznych i biznesowych. Założyciel Akademii Kreatywnej Edukacji oraz Centrum Innowacji INKOBI w Łodzi. Pedagog, oligofrenopedagog, arteterapeuta, trener biznesu, coach ICC, moderator Design Thinking i Master Class Design Thinking, trener kreatywności i animator działań twórczych.
Z wykształcenia, doświadczenia i pasji specjalista w zakresie projektowania innowacyjnych rozwiązań w edukacji, kulturze i biznesie – w tym w branżach kreatywnych.
Autor i realizator projektów szkoleniowych: „Biblioteka – w to mi graj!”, „Szkoła z książką w herbie”, „Książki do zadań specjalnych”, „Oświatowy animator kultury”, „Innowacje w kulturze” oraz „Kultura zawsze otwarta”. W latach 2017-2019 współorganizował Ogólnopolskie Zjazdy Nauczycieli Bibliotekarzy w Łodzi.
Aktualnie w ramach współpracy z Wydziałem Kultury Urzędu Miasta Łodzi realizuje cykle szkoleń z zakresu organizowania współpracy instytucji kultury z placówkami oświatowymi oraz diagnozowania i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych i kulturalnych w środowisku lokalnym.
Posiada 24-letnie doświadczenie w pracy edukacyjnej, animacyjnej i projektowej.
W swojej karierze dydaktycznej organizował lub koordynował współpracę z wolontariuszami.
GODZINA | BLOKI TEMATYCZNE |
09.30-11.00 | 1. Wolontariat w instytucjach kultury w obliczu bieżących problemów społecznych. 1.1. Wolontariat w kulturze – formy, cele i założenia. 1.1.1. Wolontariat stacjonarny. 1.1.2. Wolontariat online (w czasie rzeczywistym). 1.1.3. Wolontariat zdalny. 1.1.4. Wolontariat terenowy. 1.2. Przyczyny i charakter problemów społecznych. 1.3. Potrzeby (lokalne, globalne) wynikające z bieżących problemów społecznych. 1.4. Edukacyjne, wychowawcze, profilaktyczne, kompensacyjne i terapeutyczne walory aktywności kulturalnej wolontariuszy i uczestników kultury. 1.5. Potencjał i możliwości wspierania poszczególnych grup społecznych poprzez wolontariat. |
11.00-11.15 | Przerwa kawowa |
11.15-12.45 | 2. Aspekty formalno-prawne wolontariatu. 2.1. Przepisy dotyczące organizowania i realizacji wolontariatu w Polsce. 2.2. Regulacje wewnętrzne dotyczące pracy i odpowiedzialności koordynatorów i wolontariuszy. 2.3. Projektowanie organizacyjnej i merytorycznej struktury funkcjonowania wolontariatu w instytucji kultury – obszary i zakres działań oraz pełnione role, funkcje i zadania. |
12.45-13.30 | Obiad |
13.30-15.00 | 3. Promocja wolontariatu i rekrutacja wolontariuszy. 3.1. Formy i kanały propagowania działalności społecznej w kulturze. 3.2. Tworzenie treści ukazujących potrzeby instytucji (oraz problemy społeczne) i korzyści płynące z bycia wolontariuszem. 3.3. Określenie stanowisk i związanych z nimi wymagań stawianych kandydatom. 3.4. Organizacja procesu rekrutacji wolontariuszy – pozyskiwanie, weryfikacja i przygotowanie kandydatów.
4. Komunikacja z wolontariuszami i motywowanie wolontariuszy do działania. 4.1. Integracja oraz budowanie relacji. 4.2. Formy komunikacji bezpośredniej i pośredniej. 4.3. Diagnoza potrzeb i oczekiwań wolontariuszy. 4.4. Zaplanowanie i realizacja systemu motywowania wolontariuszy opartego na ich priorytetach i celach 4.5. Metody wzmacniania automotywacji, systematyczności i zaangażowania. 4.6. Organizacja i przebieg spotkań zespołu. |
15.00-15.15 | Przerwa kawowa |
15.15-17.00 | 5. Podsumowanie współpracy z wolontariuszami. 5.1. Analiza i ewaluacja działań realizowanych w ramach wolontariatu. 5.2. Określenie i wyeksponowanie uzyskanych rezultatów (np. Lokalna Mapa Aktywności, Informator Wolontariatu Kultury). 5.3. Promocja wolontariuszy w instytucji kultury – tablica, zasoby internetowe (strona WWW, media społecznościowe). 5.4. Promocja wolontariuszy w lokalnych mediach (np. działy lub sekcje kulturalne). 5.5. Udokumentowanie działalności (dyplom, certyfikat, element zawodowego lub amatorskiego portfolio, suplement z opisem zdobytej wiedzy, umiejętności, doświadczenia, kompetencji społecznych; referencje). 5.6. Rezultaty i korzyści dla instytucji kultury wynikające z angażowania wolontariuszy do realizacji jej działań.
6. Wolontariat jako pierwsze doświadczenie zawodowe. 6.1. Profil wolontariusza i w kontekście rozwijania jego kompetencji osobistych i zawodowych. 6.1.1. Wolontariusz-aktywista (społecznik). 6.1.2. Wolontariusz-amator (pasjonat). 6.1.3. Wolontariusz-profesjonalista (specjalista). 6.2. Wolontariat jako forma preorientacji zawodowej. 6.3. Wolontariat jako forma praktykowania wiedzy i umiejętności zdobytych w szkole, na studiach itp. 6.3.1. Staże i praktyki (np. akademickie: śródroczne, dyplomowe). 6.3.2. Ścieżka formalnego zdobycia określonych kompetencji (kwalifikacji). 6.3.3. Forma zebrania rzetelnych informacji i materiałów do pracy dyplomowej, naukowej (w tym uzyskanie „dyplomu komplementarnego”); do publikacji itp. 6.3.4. Sposób zdobycia doświadczenia przed wejściem na rynek pracy w określonej branży i/lub specjalizacji. 6.4. Wolontariat jako forma aktywizacji zawodowej. 6.5. Wolontariat jako forma wartościowej i rozwijającej aktywności wolnoczasowej (m.in. work&life balance). 6.6. Wolontariat jako forma samodoskonalenia i uczenia się przez całe życie („edukacja permenentna”). |