Edukacja kulturowa jako narzędzie w integracji osób z doświadczeniem uchodźctwa i migracji
Za nami pierwsze doświadczenia współpracy z osobami z doświadczeniem uchodźctwa i migracji. To także czas intensywnego poszukiwania rozwiązań, nowych formatów, rozwoju kompetencji i podnoszenia wiedzy dotyczącej wielokulturowości. Wiemy już, że edukacja kulturowa, dziedzictwo to doskonałe narzędzia do integracji społecznej. Jak możemy je kształtować? W jaki sposób używać? Czego potrzebujemy, żeby zrozumieć inne, często nieznane kultury? Podczas warsztatów, wspólnie zastanowimy się nad odpowiedziami na te pytania. Spróbujemy też przygotować narzędzia, które nas wesprą we współpracy międzykulturowej. Zapraszam do wspólnego działania!
Kiedy? 26 września 2022, poniedziałek
Godz.15.30-18.30
Liczba miejsc: 20
Prowadząca:
Katarzyna Liwak-Rybak – historyczka sztuki i coach. Obecnie kieruje Działem Edukacji w Muzeum Warszawy. Interesuje się działaniami z obszaru edukacji obywatelskiej, społecznej, włączającej i niedyskryminującej. Preferuje dziania zespołowe, w partnerstwach. Z zespołem Muzeum Warszawy realizuje programy dla osób z doświadczeniem migracji i uchodźctwa. Ma za sobą doświadczenie giełdowe. Podczas X Ogólnopolskiej Giełdy Projektów prezentowała Spotkania liderek i liderów edukacji muzealnej organizowane we współpracy z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku i Forum Edukatorów Muzealnych. W pracy kieruje się nie tylko wiedzą i doświadczeniem, ale także intuicją i wrażliwością na potrzeby społeczne.
„Barwy wspólne” to narzędzie edukacyjne przygotowane przez Narodowe Centrum Kultury. Warsztat będzie okazją do zapoznania się z pakietem edukacyjnym, który został stworzony z myślą o dzieciach i doświadczaniu oraz rozwijaniu w nich postawy patriotycznej. Pomysł opiera się na zmysłach: wzroku, słuchu, węchu, dotyku i smaku. Został ujęty w pięć propozycji warsztatowych: „Widoki Wspólne”, „Dźwięki Wspólne”, „Wrażenia Wspólne”, „Znaki Wspólne” i „Smaki Wspólne”. Materiał zachęca do pełniejszego poznawania i zmysłowego odbierania rzeczywistości – tej ogólnopolskiej, ale też lokalnej, najbliższej i codziennej. Podczas warsztatu przetestujemy pomysły zaproponowane w scenariuszach warsztatowych i osadzimy je w kontekście całego zestawu oraz tematu patriotyzmu. Pakiet ma charakter otwarty, zaprasza do samodzielnego rozwijania. Spotkanie będzie zatem okazją do zainspirowania się do dalszego używania go i kontynuowania działań wokół niego.
Podczas warsztatu uczestniczki i uczestnicy dowiedzą się:
● jak powstał pakiet „Barwy Wspólne” i jak z niego korzystać;
● jak proponujemy, by doświadczać i rozwijać postawę patriotyczną u dzieci;
● jak przygotować włączające aktywności edukacyjno-artystyczne;
● jak poszukiwać inspirujących obszatów do działań wokół patriotyzmu;
● jak pobudzać wszystkie zmysły w działaniach twórczych;
● jak wnikliwie i twórczy przyglądać się codziennej rzeczywistości.
Co będziemy robić?
W czasie spotkania warsztatowego zaprosimy osoby uczestniczące do aktywności zainspirowanych pięcioma obszarami z pakietu „Barwy Wspólne”:
● „Dźwięki Wspólne” – przetestujemy różne okrzyki i zawołania, porozmawiamy o różnych formach powitań, które budują tożsamość naszą i grupy. W działaniu wykorzystamy jedną ze ścieżek dźwiękowych dołączonych do pakietu.
● „Znaki Wspólne” – przyjrzymy się znakom diakrytycznym poprzez kilka różnych polskich krojów pisma, stworzymy typograficzne kolaże. Do ćwiczenia użyjemy szablonów liter będących częścią pakietu.
● „Wrażenia Wspólne” – zaprosimy do zmiany otoczenia i wyjścia na zewnątrz, by pobudzić węch. Popracujemy nad uważnym wdechem i wydechem. Używając elementów zestawu spróbujemy doświadczyć i zarejestować ulotne wrażenia zapachowe.
● „Smaki Wspólne” – skosztujemy aromatycznej śliwki, poznamy jej pochodzenie, wyjątkowość i zastosowanie. Inspirując się tym regionalnym przysmakiem, stworzymy twórcze ankiety do zbierania informacji o lokalnych produktach kulinarnych.
● „Widoki Wspólne” – będziemy wnikliwi przyglądać się fotografiom, by na ich postawie stworzyć opisy, opowieści i historie. Zastanowimy się nad tym, co i jak widzimy oraz jak patrzą inne osoby. Dodatkowo: – zapoznamy się z tematem tekstów alternatywnych będących częścią zestawu; – wspólnie stworzymy mapę pomysłów na działania pobudzające zmysły, które mogą zachęcać do dalszych aktywności wokół tematu patriotyzmu.
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Warsztat będzie dostępny dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
Prowadzące:
Natalia Gołubowska - edukatorka, animatorka. Na co dzień Starsza specjalistka ds. Edukacji kulturalnej w Narodowym Centrum Kultury. Koordynatorka projektu „Barwy Wspólne”. W swoich działaniach łączy pasję tworzenia i potrzebę funkcjonowania w grupie. Zajmuje się edukacją artystyczną, inspiruje ją polskie dziedzictwo i lokalność. Tworzy projekty w oparciu o proces i kształtowanie postaw dla dzieci i dorosłych. Wymyśla, współtworzy i realizuje. Więcej: golubowska.pl
Magdalena Kreis – twórczyni, edukatorka, animatorka. Działa na zasadzie: od pomysłu do realizacji. Wymyśla, inicjuje, koordynuje, wspiera. Od ponad 12 lat tworzy autorskie działania w obszarze sztuki współczesnej i dizajnu, których celem jest angażowanie publiczności w różnym wieku. Są wśród nich projekty wystawiennicze, aktywności warsztatowe, programy towarzyszące wystawom i publikacje edukacyjne. Współpracuje z instytucjami kultury i organizacjami pozarządowymi w Polsce i za granicą. Więcej: magdalenakreis.p
Jak prowadzić zajęcia, mając na sali osoby w różnym wieku, o różnych potrzebach, doświadczeniach i kompetencjach? Jak budować atmosferę, która sprzyja integracji, otwarciu się na różnorodność i budowaniu wzajemnego zaufania i zrozumienia? Podczas tego warsztatu poznasz kilka prostych i uniwersalnych ćwiczeń, dzięki którym łatwiej będzie Ci budować otwartą, różnorodną i zintegrowaną grupę zajęciową.
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Warsztat będzie dostępny dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
Prowadząca:
Katarzyna Pągowska - pedagożka teatru, trenerka, menadżerka kultury. Absolwentka Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych. Od ponad 10 lat koordynatorka, kuratorka oraz prowadząca warsztaty w projektach z dziedziny animacji kultury i edukacji kulturalnej finansowanych ze środków m.in. Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Województwa Łódzkiego i Kujawsko-Pomorskiego. W swojej pedagogicznej praktyce przeprowadziła ponad 2000 godzin warsztatów twórczych i teatralnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami wzroku, intelektualnymi i ruchowymi. Współpracowała z kilkudziesięcioma instytucjami i organizacjami pozarządowymi m.in z: Centrum Kultury w Lublinie, Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu M.st. Warszawy, Bemowskim Centrum Kultury, Domem Kultury KADR, Domem Kultury Dorożkarnia, Fundacją Teatr Realistyczny, Teatrem Baj, Stowarzyszeniem Pedagogów Teatru, Instytutem im. J. Grotowskiego i Teatrem im. W. Horzycy w Toruniu. Twórczyni i koordynatorka kursu "Teatr - sztuka społeczna" skierowanego do pedagogów teatru pracujących z grupami zagrożonymi wykluczeniem. Od 1 września 2022 roku zastępczyni dyrektora ds. merytorycznych Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Toruniu.
Wdrażanie i utrzymywanie dostępności wymaga zaangażowania po stronie instytucji kultury, jej współpracowników_czek oraz publiczności. Nie jest to zadanie jedynie dla części jej zespołu, a tym bardziej dla jednej osoby – koordynatora czy koordynatorki ds. dostępności. W sposób dostępny przecież można i należy prowadzić księgowość, organizować czy promować wydarzenia czy rozliczać dotacje.
Warsztaty pomogą ci:
• Rozmawiać z zespołem o dostępności i idących za nią zmianach w instytucji.
• Wspólnie planować te zmiany, np. nowe zadania.
• Angażować zespół w procesy dostępnościowe.
Spotkanie będzie skupione na komunikacji i wzmocnieniu koordynatora_rki ds. dostępności oraz potencjalnych innych członków zespołu w umiejętnościach dotyczących dostępności (i opowiadania o niej).
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Prowadzący:
Rafał Lis (on/jego) - Historyk sztuki, trener i społecznik. Aktywista na rzecz dostępnej kultury i sztuki. Szkoleniowiec i koordynator projektów w Fundacji Polska bez Barier. Współpracownik Fundacji Impact. Konsultant ds. dostępności w Teatrze Starym w Lublinie. Jeden z pierwszych koordynatorów dostępności w Polsce. Wdrażał procesy związane z dostępnością w instytucjach kultury i instytucjach wsparcia biznesu.
Dostępnościowe działania rozpoczął od współpracy ze środowiskiem Głuchych i słabosłyszących przy projektach dotyczących sztuki w przestrzeni publicznej. Autor audiodeskrypcji dzieł sztuki i architektury, którego pasją jest audiodeskrypcja prowadzona na żywo. Współtwórca publikacji w tekście łatwym do czytania i zrozumienia, w tym przewodników po instytucjach kultury oraz przestrzeniach publicznych. Edukator specjalizujący się we współpracy ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi lub kondycją ze spektrum autyzmu.
Członek Sieci Liderek i Liderów Dostępności przy Fundacji Kultury bez Barier. Laureat 1. Edycji Stypendium im. Bogny Olszewskiej.
Warsztaty, na których dajemy głos naturze, wyrażamy się poprzez tworzenie kompozycji z naturalnych materiałów, w odpowiedzi na hasła komunikacji. Podczas warsztatów z„naturo terapii”będziemy pracować na materiałach naturalnych w tym również roślinach. Dzięki różnorodności materiałów tj. kamienie, węgiel, ziemia, drewno, glina, piasek, liście i kwiaty pobudzimy uczestników sensorycznie i stworzymy warunki do pracy dla każdej grupy odbiorczej.
Prace podzielone będą na dwie części. Pierwszy etap, zapoznanie uczestników z materiałami, w tej części ważne będą odczucia uczestników związanez z danym materiałem jego fakturą, pokrojem, czy też wagą, jego ciepłem lub zimnem, " ja- przedmiot-natura". Losujemy hasła związane z komunikacją m.in.: łączność, rozmowa, migracja, obieg, połączenie, przekaz, odbiór, ruch, wahanie, wymiana, bliskość czy dalekość. By w drugim etapie za pomocą materiałów natury zinterpretować wylosowane hasło i posadzić w jednej wybranej tematyce rośliny. Po stworzeniu własnych naturalnych światów czas na zestawienie: odgadnięcie haseł, nad którymi pracowali uczestnicy warsztatów i dyskusja.
Włączając uczestników do pracy przy sadzeniu, przesadzaniu roślin, dotykaniu materiałów naturalnych, myśleniu o nich " ja- przedmiot-natura", człowiek odpoczywa, czuję ulgę. Terapia za pomocą roślin ma pozytywny wpływ na sprawność fizyczną, koordynację ruchową, poczucie równowagi, a także koncentrację. Uprawa czy przebywanie w otoczeniu roślin redukuje również poziom stresu.
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Prowadząca:
Beata Nowicka – ukończyła edukację artystyczną na Wydziale Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zajmuje się malarstwem, działaniem społecznym i animacją. Jako animatorka działa warsztatowo w zakresie inicjatyw twórczych z takimi placówkami jak: Stowarzyszenie Wspólnota Kulturowa Borussia w Olsztynie, Polski Związek Głuchych w Toruniu, Fundacja Emic w Toruniu. Obecnie pracuje jako animatorka i edukatorka w Domu Kultury Bydgoskie Przedmieście. Prowadzi cykl warsztatowy „Sztuka Relaksu” dla dorosłych, oscylujący wokół kreatywnego uwalniania wartości relaksacyjnych poprzez twórcze działanie i techniki mindfulness. W swojej pracy szczególnie poświęca uwagę tematyce land-art, malarstwo, dyi.
Spotkanie jest zaproszeniem do gry z tym, co widać i tym, jak to opisujemy dla osób, które nie mogą zobaczyć. Czy audiodeskrypcja może być częścią spektaklu lub wydarzenia dostępną dla wszystkich i nieść dodatkowe sensy? Poszukamy jej performatywnego i animacyjnego potencjału, bazując na przykładach prac różnych artystów, ale też w oparciu o wspólną twórczą pracę z ciałem i słowem.
Elementem warsztatów będą ćwiczenia ruchowe, które mogą być narzędziem do pracy zarówno podczas działań adresowanych do grup osób z niepełnosprawnościami, ale też podczas warsztatów inkluzywnych, kiedy chcemy na równych prawach włączyć osoby z i bez niepełnosprawności.
Warsztaty dostępne dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
Kiedy? 27 września 2022 r., wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Prowadzenie:
Basia Pasterak - pedagożka teatru, kuratorka programów artystycznych, instruktorka zajęć twórczych, animatorka. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim, specjalność wiedza o kulturze. Koordynatorka i realizatorka działań przybliżających sztukę współczesną i działania teatralne osobom z niepełnosprawnościami. Zajmuje się audiodeskrypcją dzieł sztuki i spektakli teatralnych. Od kilku lat prowadzi autorskie cykle warsztatów budujące przestrzeń do eksperymentów twórczych na pograniczu sztuk wizualnych i pedagogiki teatru. Koordynatorka programów edukacyjnych i dostępności w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie. Współzałożycielka Stowarzyszenia Dobrze. Uczestniczka programu Młode Menedżerki Kultury Towarzystwa Inicjatyw Twórczych ę.
Jak przełożyć to co wizualne na wrażenia dotykowe? Jak stworzyć sensoryczne pomoce, dzięki której osoby niewidome będą mogły poznawać sztukę?
W trakcie warsztatów uczestnicy będą mieli okazję stworzyć własne tyflografiki do wybranych dzieł sztuki. Będziemy eksperymentować z różnorodnymi materiałami, fakturami i technikami. Pokażemy i omówimy rodzaje tyflografik i pomocy sensorycznych. Wspólnie zastanowimy się, które techniki sprawdzają się najlepiej i na co powinniśmy zwrócić uwagę w procesie tworzenia. Podczas warsztatów uwrażliwimy także swój zmysłu dotyku. Poznamy opinie osób niewidomych, postaramy się zgłębić temat ich percepcji i sposoby doświadczania sztuki.
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Prowadzące:
Fundacja Dostępnej Kultury Wizualnej – Wielozmysły to inicjatywa włączająca osoby z niepełnosprawnościami w odbiór oraz tworzenie sztuki. Od 2018 roku dążymy do tego, żeby kultura stała się wrażliwa i otwarta na różnorodne potrzeby. Obecnie nasze działania skierowane są głównie do osób niewidomych i słabowidzących.
Adrianna Lau – historyczka sztuki, absolwentka Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną na warszawskiej ASP. Współpracowała z galeriami, instytucjami kultury oraz organizacjami pozarządowymi. Współzałożycielka Fundacji Dostępnej Kultury Wizualnej - Wielozmysły. W udostępnianiu sztuki szuka sytuacji, w których osoby niewidome i widzące w dialogu o wizualności stają się równorzędnymi rozmówcami.
Monika Matusiak – historyczka sztuki i edukatorka kulturalna. Ukończyła Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną na warszawskiej ASP i historię sztuki na UKSW. Instruktorka teatralna, autorka i koordynatorka projektów kulturalno-społecznych i edukacyjnych. Współzałożycielka Fundacji Dostępnej Kultury Wizualnej – Wielozmysły, w której dąży do stworzenia nowej demokratycznej formy doświadczania sztuki.
Warsztaty są przeznaczone dla animatorów kultury, instruktorów i nauczycieli, którzy chcą pracować ruchowo z osobami słabowidzącymi, z niedowładem kończyn czy z innymi niedyspozycjami. Na warsztatach spróbujemy znaleźć odpowiedź, jak włączać ruch i taniec w rozwój osób z niepełnosprawnością. Wykonamy ćwiczenia, nauczymy się choreografii, które, odpowiednio modyfikowane, będzie można wykorzystywać na zajęciach w placówkach kultury. Porozmawiamy o tym, jak różne formy niepełnosprawności wpływają na postrzeganie muzyki i tańca.
Doświadczymy zabaw ruchowych i tanecznych.
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Prowadząca:
Kasia Kostańska-Maziarz – certyfikowany instruktor tańca, trener-szkoleniowiec z przygotowaniem coachingowym, animator kultury i wodzirej. Pracuje ze wszystkimi grupami wiekowymi: z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi i seniorami. Prowadzi warsztaty i imprezy dla osób niepełnosprawnych intelektualnie i ruchowo. Taniec i ruch traktuje jako formę rozwoju osobistego i społecznego.
Warsztaty mają na celu zapoznanie uczestników i uczestniczek z metodą zbierania relacji historii mówionej i zachęcenie ich do realizacji tego typu projektów w swoich środowiskach – głównie poprzez zbieranie w pierwszej kolejności relacji osób najstarszych. Historia mówiona w swoim pierwotnym założeniu miała pozwolić na oddanie głosu tym, którzy nie zostawiają po sobie świadectw lub są społecznie wykluczeni. Spełnienie tego postulatu stoi w centrum wielu społecznych projektów nagrywania relacji, które realizują archiwa społeczne, domy kultury, biblioteki, organizacje pozarządowe.
Program warsztatów:
Co to jest historia mówiona?
Nagrywanie relacji jako sposób na włącznie seniorów
Dobry wywiad, czyli…
Przygotowania, nagrywanie, ewaluacja Jak zadawać dobre pytania – praca w grupach
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Prowadząca:
Adriana Kapała – Centrum Archiwistyki Społecznej. Historyczka i archiwistka (absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego). Absolwentka Gender Studies w Instytucie Badań Literackich PAN. Koordynatorka szkoleń i edukacji w Centrum Archiwistyki Społecznej. Prowadzi webinaria, szkolenia, koordynuje spotkania w instytucjach kultury, które są zainteresowane rozpoczęciem tworzenia/ wspierania archiwów społecznych. Uczy archiwistów społecznych jak realizować wywiady historii mówionej oraz jak je opisać, opracować i udostępnić online na portalu www.zbioryspoleczne.pl Wcześniej pracowała w Fundacji Ośrodka KARTA, gdzie m.in. koordynowała projekty historii mówionej prowadziła szkolenia dotyczące nagrywania relacji. W latach 2019-2022 była przewodniczącą Komisji Rewizyjnej Polskiego Towarzystwa Historii Mówionej, obecnie pełni funkcję wiceprezeski. Na co dzień zakochana w starych filmach, tenisie ziemnym i literaturze.
Podczas warsztatów porozmawiamy o dostępności jako filozofii działania, dzięki której możemy projektować włączające działania i otwierać nasze instytucje tu i teraz, nawet jeśli nie mamy dużych zasobów finansowych, specjalistycznego sprzętu lub zmagamy się z brakiem dostępności architektonicznej. Nie będziemy koncentrować się na braku, ale na tym, co już mamy. Zaproszę Was do udziału w działaniach, w trakcie których nazwiecie swoje zasoby i zaprojektujecie przykładowe działanie, które możecie zrealizować tuż po powrocie z Giełdy. Zastanowimy się, w jaki sposób dostępność może stać się integralną częścią praktyki artystycznej i edukacyjnej. Dzięki działaniom multinsensorycznym doświadczycie, jak potężnym narzędziem twórczym jest dostępność. Wspólnie poszukamy działań angażujących zmysły wyobraźni, języka i współpracy. Zastanowimy się, w jaki sposób możemy otwierać animację kultury na różnorodność ciał, języków i wrażliwości.
Dostępność to proces i pasjonująca podróż, która rozwija kreatywność oraz zachęca do zrobienia przystanku na refleksję: Po co robisz, to co robisz? Dla kogo i z kim to robisz? Wybierzemy się w tę podróż razem.
Warsztat będzie dostępny dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
Kiedy? 26 września 2022 r., poniedziałek
Godz. 15:30 – 18:30
Liczba miejsc: 25
Prowadząca:
Katarzyna Peplinska-Pietrzak - pedagożka teatru, koordynatorka i trenerka dostępności, audiodeskryptorka, absolwentka wiedzy o teatrze oraz performatyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracuje w Teatrze im. Wilama Horzycy jako specjalistka ds. edukacji i koordynatorka dostępności. Ukończyła dwuletni kurs choreografii eksperymentalnej (organizowany przez Centrum w Ruchu w Warszawie oraz Fundację Burdąg). Tworzy programy twórcze i prowadzi warsztaty dla dzieci, młodzieży, seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi autorskie projekty artystyczno-edukacyjne włączające osoby z niepełnosprawnością. Współtworzy działania performatywne i choreograficzne z osobami niewidomymi. Realizowała innowację społeczną „Zmysły w ruchu. Model choreografii dla osób niewidomych” (w ramach Inkubatora Dostępności finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego) oraz „Scena otwarta. Samorzecznicy w teatrze” (w ramach Inkubatora pomysłów finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2020 i 2021 r.
Głównym celem warsztatu jest zapoznanie uczestników z praktycznymi narzędziami ułatwiającymi komunikację z osobami pochodzącymi z innych kultur oraz wspólne zastanowienie się nad dobrymi praktykami, które sprawią, że nasze działania będą bardziej dostępne. Zaproponowane podczas warsztatu rozwiązania ułatwią tworzenie oferty w taki sposób, aby różnice kulturowe nie utrudniały znacząco jej odbioru.
Kultura w kontekście komunikacji międzykulturowej jest czasem określana jako okulary przez które oglądamy świat – wszyscy widzimy to samo, jednak przez różne soczewki. Nawet jeśli wydaje nam się, że jakaś kultura jest bardzo podobna do naszej, różne komunikaty i sposoby przekazu mogą okazać się nietrafione.
Dlaczego warto nad tym pracować oraz otwierać się na różnorodnych kulturowo odbiorców? Różnorodna kulturowo widownia pozwala nam spojrzeć na te same zjawiska z nowej perspektywy, otworzyć się na nowe pomysły i lepiej zrozumieć to co inne, ale też to co wydaje się być dobrze znane. Na naszym warsztacie popracujemy nad tym, jak zmieniać soczewki, do których jesteśmy przyzwyczajeni, tak aby trafić do szerszej grupy odbiorców.
Podczas warsztatu wspólnie zastanowimy się, jaki wpływ ma nasza kultura, na postrzeganie rzeczywistości. Zapoznamy się z podstawowymi teoriami komunikacji międzykulturowej, które ułatwiają rozumienie osób pochodzących z innych krajów. Na podstawie doświadczeń prowadzących, uczestniczek i uczestników wspólnie opracujemy rozwiązania, które pozwolą tworzyć oferty atrakcyjne i zrozumiałe dla zróżnicowanego kulturowo odbiorcy. Będzie to świetna okazja do podzielenia się prawdziwymi doświadczeniami i zadawania pytań - nie możemy obiecać, że znajdziemy wszystkie odpowiedzi, ale na pewno będziemy szukać rozwiązań!
Po warsztatach będziemy bogatsi o umiejętności, świadomość i wrażliwość międzykulturową, które w obecnej sytuacji mogą znacząco ułatwić życie i pracę zarówno nam, jak i naszym odbiorcom.
Zdobyta wiedza oraz inspiracje pomogą również powiększać dotychczasową widownię, dzięki szerszym perspektywom oraz dostępności naszych działań.
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Prowadzące:
Katarzyna Kucharska od blisko dziewięciu lat pracuje w Uniwersyteckim Centrum Wolontariatu Uniwersytetu Warszawskiego jako koordynatorka projektów skupionych na wzmacnianiu wielokulturowego potencjału uczelni oraz jako trenerka umiejętności międzykulturowych dla polskiej i międzynarodowej społeczności akademickiej. Z ramienia Uniwersytetu Warszawskiego koordynuje międzynarodowe i międzykulturowe projekty skupiające się na wzmacnianiu sprawczości i poczucia przynależności wśród zagranicznych studentek i studentów. Specjalizuje się w tematyce budowania więzi wśród grup składających się z osób pochodzących z innych kultur. Współpracowała z podmiotami pozarządowymi oraz zagranicznymi uniwersytetami w zakresie prowadzenia webinarów, szkoleń i warsztatów dotyczących komunikacji międzykulturowej. Członkini SIETAR Polska.
Jako koordynatorka projektów i trenerka pracowała ze studentami z niemal całego świata. W swojej pracy wykorzystuje połączenie wiedzy akademickiej, praktycznych doświadczeń z życia codziennego oraz metod warsztatowych zaprojektowanych zgodnie z potrzebami uczestników.
Miriam Kołak-Pleśniak – od 2011 roku zawodowo zajmuje się prowadzeniem komunikacji i promocją w obszarze kultury i działań społecznych. Przez sześć lat zdobywała doświadczenie w Dziale Komunikacji i Promocji Narodowego Centrum Kultury. Brała udział w organizacji takich przedsięwzięć jak: Ogólnopolska Giełda Projektów, NieKongres Animatorów Kultury czy Wschód Kultury.
Od 2018 roku pracuje w Uniwersyteckim Centrum Wolontariatu Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie zajmuje się promocją zaangażowania społecznego, prowadzi warsztaty, projekty oraz zajęcia akademickie.
Od 2018 roku jest również członkinią zespołu Mazowieckiego Programu Edukacji Kulturalnej – wieloletniego programu wojewódzkiego, którego celem jest wspieranie lokalnych społecznych działań twórczych. Operatorem MPEK-u jest Mazowiecki Instytut Kultury.
Prowadzi szkolenia i warsztaty wydobywcze m.in. z zakresu komunikacji i promocji oraz działań społecznych. Źródłami inspiracji i narzędzi są dla niej: codzienna praca, udział w warsztatach i procesach projektowych, obserwowanie działań animatorów i animatorek kultury oraz Design Thinking.
