Warsztat będzie się odbywał w formule Open Space Technology. Po krótkiej integracji i wprowadzeniu w zasady sprzyjające swobodzie i kreatywności, osoby uczestniczące będą mogły zgłaszać tematy do dyskusji w mniejszych grupach. Będzie można np. zadać nurtujące Cię pytania, czy podzielić się dobrymi praktykami z Polski i ze świata. Szczegółowa mapa zagadnień będzie zależeć od Ciebie i innych zebranych.
W dalszej części spotkania każdy będzie po tej wspólnie stworzonej mapie dowolnie nawigować, przemieszczając się po sali, podchodząc do wybranych stolików, wymieniając się wiedzą i spostrzeżeniami oraz poznając się i budując relacje. Po warsztacie otrzymasz e-raport, by nie umknęły Ci żadne informacje i inspiracje.
Zapraszamy wszystkich, którzy chcą doświadczyć żywych, wartościowych dyskusji i budowania relacji z innymi osobami zainteresowanymi angażowaniem młodych w kulturę, w tym oczywiście też młodzież.
Prowadząca:
Ola Chodasz – od 20 lat prowadzi angażujące warsztaty i wydarzenia dla młodzieży i dorosłych m.in. z zakresu integracji, komunikacji, współpracy, przywództwa, radzenia sobie ze stresem i odporności psychicznej (licencja AQR International). Pracuje offline i online, po polsku i angielsku, w sektorze kultury, edukacji, biznesie, z samorządami i społecznościami, z grupami kameralnymi i do 200+ osób. Jest nauczycielką metody Applied DRAMA (po studiach na Uniwersytecie w Exeter oraz na Uniwersytecie Warszawskim) i specjalistką Open Space Technology (uczennica Lisy Heft z USA). Więcej: www.ola.chodasz.pl

Na naszych oczach dokonuje się kolejna wielka rewolucja w systemie prawnym i społecznym w Polsce. Na mocy decyzji, które weszły w życie 15 lutego bieżącego roku, rozszerzeniu ulega system, w ramach którego chronimy prawa i bezpieczeństwo młodych ludzi. Obowiązki związane z dbałością o dobrostan najmłodszych spoczywają również na instytucjach kultury. Zmiany prawne generują jednak wiele pytań i wątpliwości, na które postaram się udzielić odpowiedzi w trakcie spotkania “Jak chronić najmłodszych uczestników kultury?”.
Podczas spotkania omówimy źródła nowych przepisów i ich podstawową interpretację oraz przedstawimy sposób ich realizowania w instytucjach kultury. Porozmawiamy o przykładach z życia domów kultury, bibliotek czy muzeów. Uczestnicy będą mogli zadać pytania, na które poszukamy wspólnie dobrej odpowiedzi.
Prowadzący:
Tomasz Włodarski - zastępca dyrektorki Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie (MIK); pracował dla jednostki samorządu terytorialnego w hrabstwie Cambridgeshire (UK), gdzie zaangażowany był w działania dotyczące równości i różnorodności. W Polsce, współorganizował i prowadził organizację pozarządową oferującą pomoc prawną w interesie publicznym, kwestiach społeczeństwa obywatelskiego i środowiska naturalnego. W MIK wspiera planowanie strategiczne, współpracę międzynarodową i projekty dostępnościowe, w tym odpowiada za program projektu “Małopolska. Kultura wrażliwa”. Ceni sobie zdrowy rozsądek i racjonalizm.

Kreatywne ćwiczenie pozwoli zmapować możliwe scenariusze dla edukacji nieformalnej młodego pokolenia oraz wzmocni kompetencje uczestników w zakresie identyfikowania trendów.
Warsztat poświęcony będzie podmiotowej roli młodych w edukacji nieformalnej oraz otwartemu podejściu w metodzie pracy ze “scenariuszami przyszłości”. Proces grupowy oparty będzie o narzędzie „koło przyszłości” identyfikujące konsekwencje urzeczywistnienia się konkretnych trendów oraz określające relacje i zależności między wskazanymi konsekwencjami.
Prowadzący:
Aleksander Lysko, Maciej Zygmunt - od 2016 r. prowadzący program Bardzo Młoda Kultura w woj. śląskim, badacze i konsultanci samorządowych polityk w obszarze kultury, członkowie zespołu koordynacyjnego akredytacją programu Erasmus+ na lata 2021-2027 w Instytucie Korfantego.


Projekt rozwijany i testowany w ramach sieci Partnerstwo na rzecz Edukacji Kulturowej w Małopolsce dotyczy badania potrzeb młodzieży dotyczących wizji i oferty domu kultury.
W formie warsztatowej pokazana będzie metoda, którą edukatorzy pracują z młodzieżą. Młodzież stwarza model miejsca, do którego będzie chciała przychodzić, by realizować swoje pomysły. To zaproszenie do kreatywności, eksperymentu i zabawy.
Metodę można potraktować jako case-study, gdyby ktoś chciał przeszczepić ją do siebie i stosować w pracy z młodzieżą.
Prowadzące:
Maja Dobkowska - trenerka i edukatorka, animatorka kultury, specjalistka do spraw Edukacji Kulturowej w Małopolskim Instytucie Kultury w Krakowie. Autorka gier szkoleniowych, programów edukacyjnych i rozwojowych, a także (po godzinach) pisarka książek dla dzieci. Jest entuzjastką i doświadczoną trenerką programu Odyseja Umysłu.

Natalia Nowacka - absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyrektorka Samorządowej Instytucji Kultury Miasta i Gminy Niepołomice Pole Kultury.

Warsztat pozwoli na zrozumienie roli dramy w integracji grupowej. Przybliży praktyczne techniki wykorzystania dramy w pracy z młodzieżą. Wzmocni umiejętności współpracy i komunikacji jak również pokaże sposoby na prowadzenie angażujących, twórczych i skutecznych warsztatów z młodzieżą.
W ramach warsztatów odbywać się będzie:
- omówienie teorii związanej z dramą oraz wykorzystanie praktycznych technik teatralnych,
- praktyczne ćwiczenia wspierające współpracę,
- przykłady zastosowania dramy w pracy z młodzieżą.
Prowadząca:
Ola Chodasz – od 20 lat prowadzi angażujące warsztaty i wydarzenia dla młodzieży i dorosłych m.in. z zakresu integracji, komunikacji, współpracy, przywództwa, radzenia sobie ze stresem i odporności psychicznej (licencja AQR International). Pracuje offline i online, po polsku i angielsku, w sektorze kultury, edukacji, biznesie, z samorządami i społecznościami, z grupami kameralnymi i do 200+ osób. Jest nauczycielką metody Applied DRAMA (po studiach na Uniwersytecie w Exeter oraz na Uniwersytecie Warszawskim) i specjalistką Open Space Technology (uczennica Lisy Heft z USA). Więcej na stronie: Ola Chodasz

Celem warsztatów jest zarysowanie koncepcji ewolucji, jaką w ciągu ostatnich lat przeszła fotografia i medium obrazu, ze szczególnym naciskiem na fotografię informacyjną; począwszy od klasycznych form fotografii publikowanej w gazetach papierowych, aż po fotografie wykorzystywane jako podstawowy nośnik wiedzy o świecie w tak wyraźnie obecnych w życiu współczesnego człowieka mediach społecznościowych.
Uczestnicy dowiedzą się:
- jakie znaczenie dla współczesnego twórcy i jednocześnie odbiorcy medium fotografii mają zmieniające się potrzeby gazet i wypierających je portali internetowych, niemal nieustannie dostosowujące się do gustów czytelników i panującej mody.
- jak bardzo w ciągu ostatniej dekady przebudowany został rynek fotografii informacyjnej i jakie skutki przyniosła ta swoista rewolucja. Porozmawiamy też o możliwościach i zagrożeniach, które czekają na osobę publikującą swoje zdjęcia w Internecie, pokazując różne aspekty manipulacji obrazem. Prowadzący posługując się konkretnymi przykładami pokaże skalę oddziaływania kłamstwa i fake newsów oraz ich destrukcyjny wpływ na pozbawione odpowiedniej wiedzy społeczeństwo.
- Jak gusty internautów wpływają na treści zamawiane przez wydawców? Popularność w sieci. Podążać za modą czy zostać sobą? Jak otwierać się na nowe trendy, pozostając w zgodzie ze swoimi przekonaniami? Budowanie wiarygodnej marki we współczesnym świecie mediów cyfrowych. To tylko wybrane problemy, które zostaną poruszone w trakcie warsztatów “Mniej znaczy więcej”.
Prowadzący:
Arkadiusz Gola
Fotograf, kurator wystaw, absolwent, a obecnie wykładowca w Instytucie Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików, ambasador marki FUJIFILM. Od 1996 roku pracuje w redakcji „Dziennika Zachodniego” na Górnym Śląsku.
Zdobywał nagrody w najważniejszych krajowych konkursach fotografii prasowej, dwukrotny stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury. Odznaczony odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” nadaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego zdjęcia znajdują się w zbiorach muzeów w Polsce i za granicą. Więcej na stronie: Arek Gola

Podczas warsztatu skupimy się na skonfrontowaniu ciała traktowanego mechanicznie
z ciałem zaopiekowanym. Postaramy się wsłuchać w nasze ciało, poznamy metody reagowania na sygnały, jakie nam wysyła. Ważnym elementem pracy będą ćwiczenia uważności na siebie i siebie nawzajem oraz uczenie się strategii samoregulacji. Skupimy się na tzn. czytaniu ciała, czyli połączeniu ciało-umysł i ciało-doznania. Uczestnicy poznają sposoby pogłębiania kontaktu z odczuciami z ciała w celu pełniejszego przeżywania emocji a także metody komunikacji niewerbalnej rozwijające zdolność współodczuwania i budowania relacji.
Podczas zajęć uczestnicy:
- zobaczą inaczej swoje ciała i wejdą z nimi w dialog.
- doświadczą jak skupić się na tym, aby „wyjść ze swojej głowy”, tak aby zachowywać się instynktownie w stosunku do otoczenia. Wykonywane przez nich działania będą miały na celu przeniesienie uwagi z siebie na partnera, z którym będą współdziałać podczas wykonywania konkretnych zadań.
Prowadząca:
Natalia Koza - instruktorka teatralna, absolwentka teatrologii UJ, Studium przy Teatrze Ludowym oraz Szkoły Komedii Dell’Arte w Krakowie. Tancerka tańców historycznych. Od 2014 roku związana z Teatrem Maska w Rzeszowie, gdzie realizuje program edukacji dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Współpracowała z licznymi instytucjami kultury w Małopolsce i na Podkarpaciu. W grudniu 2016 roku poprowadziła zajęcia ruchu scenicznego w Rabacie na zaproszenie Ambasady RP w Maroko.

Warsztaty dla animatorów kultury, pracujących z grupami.
Dzięki zabawom integracyjnym i sensorycznym, elementom dramy i pracy z ciałem oraz wizualizacji i relaksacji nauczysz się jak wzmacniać siebie i poczucie własnej wartości. Poznasz sposoby na budowani dobrych relacji w grupie i wspierania podopiecznych tak, aby każdy uczestnik zajęć czuł się wyjątkowy, niepowtarzalny i miał odwagę być sobą.
Doświadczysz własnej sprawczości, integracji ciała i umysłu, poszerzysz horyzonty i zaufasz intuicji. Dzięki warsztatom skupisz się na pracy z własnym ciałem, nauczysz się odczytywać sygnały płynące z wnętrza, wsłuchasz się w swoje emocje i odkryjesz własną kreatywność.
Dzięki nabytym na warsztatach umiejętnościom oraz doświadczeniu pracy z ciałem, uzyskasz narzędzia, które będziesz mógł wykorzystać w swojej pracy zawodowej i w życiu osobistym.
Prowadzące:
Monika Adamiec - jest pieśniarką, pedagożką, reżyserką, aktorką i twórczynią Latającego Teatru Kantorowi, laureatką wielu prestiżowych nagród teatralnych i wokalnych. Na co dzień pracuje z młodzieżą w Centrum Młodzieży w Rzeszowie, gdzie reżyseruje spektakle Teatru M.D.K. czyli Młode Dzielne Kuropatwy. Zajmuje się teatrem, poezją i edukacją. Prowadzi warsztaty pracy z grupą i improwizacji scenicznej.

Renata Magierska - nauczyciel z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi, młodzieżą i seniorami. Instruktor Pilates, prowadzi warsztaty świadomości ciała, stosuje techniki uważności i relaksacji. Pasjonatka zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej. W swojej pracy poprzez zabawę aktywizuje uczestników do ruchu, dbania o swój rozwój fizyczny i psychiczny.

W ramach warsztatu przyjrzymy się tematowi różnorodności, ze szczególnym uwzględnieniem grup młodzieżowych. Poznamy różne przesłanki różnorodności, przyjrzymy się różnym grupom społecznym wokół nas. Będziemy pracować interaktywnie, w mniejszych grupach, dużo ze sobą rozmawiając. Pracę warsztatową oprzemy o zestaw kart różnorodności „Fit for Diversity Card Collection” opracowany przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży. Zajęcia kierujemy szczególnie do osób pracujących z młodzieżą i młodymi dorosłymi. W ramach warsztatu poznamy narzędzie, które pozwala w interaktywny sposób pracować z grupami w tematyce różnorodności, przeciwdziałania dyskryminacji oraz uwrażliwienia międzykulturowego. Można je wykorzystać w sposób zaproponowany przez zespół autorski, ale też wymyślać swoje metody na jego podstawie
Prowadząca:
Elżbieta Olczak – psycholożka międzykulturowa, trenerka, autorka materiałów edukacyjnych. Zajmuje się prowadzeniem szkoleń, tworzeniem publikacji oraz koordynacją projektów z zakresu edukacji globalnej, antydyskryminacyjnej oraz wrażliwości na różnorodność. Pracuje z różnymi grupami docelowymi, w tym z młodzieżą, nauczycielami i nauczycielkami, studentami i studentkami, a także z sektorem biznesowym. Związana z kilkoma organizacjami pozarządowymi, w tym z Grupą Zagranica, w której odpowiada za działania grupy roboczej ds. edukacji globalnej. Współpracuje też z instytucjami działającymi w obszarze edukacji pozaformalnej młodzieży, w tym z Polsko-Niemiecką Współpracą Młodzieży. Prywatnie, miłośniczka Bieszczad i Helu oraz lokalna aktywistka - prowadzi w swoim mieście drużynę wędrowniczą w ramach Związku Harcerstwa Polskiego, jest członkinią Konstancińskiej Rady Pożytku Publicznego.

Warsztaty "Drugi Oddech Mody" to inspirujące spotkanie dla uczestników, które stawia na kreatywność, innowacyjność i zrównoważony rozwój w modzie. Uniwersalny język mody to idealne narzędzie do pracy. Naszym głównym celem jest pokazanie, jak można nadać drugie życie starym ubraniom, wykorzystując zasady zero waste. Warsztaty zaczynają się od krótkiego wprowadzenia, podczas którego uczestnicy dowiadują się o idei zero waste i jej znaczeniu w kontekście mody. Podkreślamy, jak ważne jest minimalizowanie odpadów tekstylnych i promowanie zrównoważonego podejścia do ubrań.
Następnie przechodzimy do prezentacji inspirujących przykładów przeróbek ubrań, upcyklingu oraz technik, które pozwalają na zredukowanie odpadów. Uczestnicy mają okazję zobaczyć, jak można kreatywnie przerabiać stare ubrania, nadając im nowy, unikalny charakter. Kolejnym etapem jest faza projektowania, w której uczestnicy wybierają stare ubrania do przeróbki i tworzą plan ich modyfikacji zgodnie z zasadami zero waste. Prowadzący warsztaty służy pomocą, udzielając indywidualnych konsultacji i wspierając uczestników w realizacji ich pomysłów.
Najważniejszą częścią warsztatów jest praktyczna praca nad przeróbkami. Uczestnicy mają do dyspozycji nożyczki, igły, guziki i materiały pasmanteryjne, które pozwalają na kreatywne przeróbki ubrań. Prowadzący zachęca do maksymalnego wykorzystania dostępnych materiałów i minimalizowania odpadów, co jest kluczowym elementem zero waste. W trakcie pracy uczestnicy mogą dzielić się swoimi postępami i pomysłami, co sprzyja wymianie doświadczeń i inspiracji.
Po zakończeniu przeróbek każdy uczestnik prezentuje swoje przerobione ubranie, opowiadając, jak udało mu się wdrożyć zasady zero waste. To doskonała okazja do omówienia osiągnięć, podzielenia się wnioskami i uzyskania feedbacku od prowadzącego oraz innych uczestników. Warsztaty kończą się krótkim podsumowaniem, podczas którego uczestnicy otrzymują drobne upominki lub certyfikaty uczestnictwa.
Warsztaty "Drugi Oddech Mody" to nie tylko szansa na naukę nowych technik przerabiania ubrań, ale również okazja do promowania zrównoważonego podejścia do mody. Każde spotkanie odbywa się w przyjaznej i inspirującej atmosferze, która zachęca do kreatywności i eksperymentowania. Dzięki warsztatom uczestnicy mogą odkryć, jak wiele możliwości kryje się w ponownym wykorzystaniu starych ubrań i jak duża jest wartość idei zero waste w codziennym życiu.
Prowadząca:
Barbara Olearka - twórczyni marki Basia Olearka, od 2010 roku tworzy autorskie kolekcje strojów. Prezentowała je w Rzeszowie, dużych polskich miastach oraz światowych stolicach mody, takich jak Paryż, Berlin, Mediolan i Dubaj podczas Fashion Week. W 2022 roku, podczas EXPO2020 w Dubaju, promowała miasto Rzeszów. Współpracowała z Konsulem Generalnym Niemiec, dr Michaelem Grossem, co pozwoliło na prezentację kolekcji w Krakowie. W 2023 roku zaprezentowała kolekcję "Chaber Rzeszowski" inspirowaną tradycyjnymi wzorami rzeszowskimi, która spotkała się z ciepłym przyjęciem w Mediolanie. Pokazy wspierała Gmina Miasta Rzeszów, a wydarzenia były szeroko promowane w mediach.

Metoda „Mali Rebelianci – ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ (pol. LEGO-LOGOS)” adresowana jest do osób na każdym etapie edukacji (przedszkolaków, uczniów, studentów, dorosłych i seniorów).
Jej stosowanie pozwala na kształcenia m.in. takich kompetencji jak: Kreatywność, Komunikacja, Krytyczne Myślenie, Kooperacja.
Metoda może być stosowana dydaktyce szkolnej (język polski i obce, filozofia, etyka, historia, godziny wychowawcze) i akademickiej (filozofia, socjologia, pedagogika, historia, literaturoznawstwo, marketing, komunikacja, design, sztuki piękne).
Przebieg warsztatów:
1. Warsztat nr 1: „W poszukiwaniu archetypu tekstu kultury”
2. Wprowadzenie w metodę – eksperyment glinianej kuli
3. Założenie teoretyczne metody (metafora „uprawy duszy” – czytanie jako sianie i zbieranie)
4. Warsztat nr 2: ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ
5. Omówienie wszystkich elementów warsztatu
6. Przesłanie etyczne zajęć (mit o Heraklesie na rozstajnych drogach)
7. Case Study – przykłady zastosowania metody ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ
8. Podsumowanie kursu – sesja Q&A.
Prowadzący:
dr Jarosław Marek Spychała – wykładowca akademicki (Bonn, Tübingen, Konstanz, Barcelona, Edinburgh, Dublin, Warszawa).
Naukowo zajmuje się także historią filozofii i religii, a szczególnie zjawiskiem przenikania się religii i filozofii w zakresie wyobrażeń o pośmiertnych losach człowieka oraz ich wpływem na współczesną kulturę, edukację, komunikację i marketing. Ponadto interesuje się teorią mitu i archetypów, zwłaszcza teorią monomitu Josepha Campbella oraz eposem o Gilgameszu i mitem Golema.

Warsztaty SZTUKAPKA przeznaczone są dla animatorów i edukatorów, którzy chcą dowiedzieć się, jak kreatywnie i świadomie korzystać z bezpłatnych aplikacji webowych i mobilnych do remiksowania otwartych zasobów, w tym materiałów archiwalnych i dzieł sztuki z archiwum BWA w Rzeszowie. W trakcie spotkania uczestnicy będą wspólnie tworzyć zaskakujące animacje, efekty specjalne, interaktywne grafiki i mapy za pomocą narzędzi takich jak m.in. Pixamotion, Padlet oraz Knightlab. Przy okazji pogłębią swoją wiedzę z zakresu prawa autorskiego i wolnych licencji, a także metod takich jak digital storytelling, kreatywne pisanie czy generowanie pomysłów. Dowiedzą się również, gdzie znaleźć gotowe scenariusze zajęć, które pomogą wzbogacić ofertę kulturalną instytucji, zaangażować lokalną społeczność, wspierać kreatywność oraz rozwój kompetencji cyfrowych wśród różnych grup odbiorców.
Warsztaty SZTUKAPKA to doskonała okazja do nauki nowych umiejętności, które mogą być od razu zastosowane w pracy zawodowej!
Prowadzący:
Sylwia Żółkiewska — projektantka, kreatywna menadżerka, edukatorka i animatorka kultury. Autorka i współautorka tekstów o nowych technologiach w sztuce, kulturze, edukacji i biznesie (m.in. książki „Biznes w świecie mobile. Jak zaprojektować, wykonać i wypromować aplikację mobilną” nominowanej do nagrody Economicus). Od lat prowadzi autorskie wykłady, warsztaty i szkolenia dotyczące nowych mediów, kreatywnego i świadomego z nich korzystania. Więcej na stronie Sylwia Żółkiewska
