Ogłaszamy program XIV Ogólnopolskiej Giełdy Projektów
Narodowe Centrum Kultury, Rzeszowski Dom Kultury i Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie ogłaszają program XIV Ogólnopolskiej Giełdy Projektów „animacja+młodzież”. W tym roku spotykamy się w dniach 23-25 września w Rzeszowie i będziemy przyglądać się projektom, które umożliwiły włączanie młodzieży w działania kulturalne. Ogólnopolska Giełda Projektów to coroczne wydarzenie organizowane przez NCK we współpracy z lokalnymi i regionalnymi partnerami, skierowane do wszystkich przedstawicieli/ek sektora kultury: pracowników/ek domów kultury, muzeów, organizacji pozarządowych, animatorek/ów kultury, edukatorek/ów. To ważne wydarzenie merytoryczne oraz sieciujące pracowników kultury. Giełda jest czasem wymiany dobrych praktyk, zdobywania wiedzy, umiejętności oraz czasem do integracji. Rejestracja na wydarzenie rozpocznie się 23 sierpnia i potrwa do 2 września 2024.
Podczas trzydniowej konferencji osoby uczestniczące będą mogły wziąć udział w prezentacji najlepszych projektów, a także w sesji posterowej, warsztatach, wizytach studyjnych, rozmowach oraz wydarzeniach towarzyszących. Szczegółowy program znajduje się poniżej.
W kolejne piątki sierpnia opublikujemy szczegółowe informacje na temat projektów, które zostaną zaprezentowane w sesji plenarnej i posterowej, wizyt studyjnych, warsztatów i wydarzeń towarzyszących.
Tematem przewodnim tegorocznej edycji OGP jest „animacja+młodzież”. Młodzież to ważna grupa w działaniach statutowych wielu Instytucji Kultury, Organizacji Pozarządowych. Programy, projekty, konkursy i inne zajęcia skierowane do młodych są ważnymi punktami ich działalności. Animacja kulturowa i kulturalna prowadzona jest z wykorzystywaniem zróżnicowanych metod i form.
W czasie Giełdy zaprezentowane zostaną projekty wyłonione w drodze konkursu. W Teatrze „Maska” w Rzeszowie 14 prezentujących przedstawi projekty z różnych obszarów tematycznych: działań teatralnych, edukacyjnych, tanecznych, zdrowia psychicznego oraz dziedzictwa przyrodniczego i historycznego. W programie wydarzenia zaplanowane są prezentacje projektów w formie sesji posterowej, które odbędą się w Biurze Wystaw Artystycznych w Rzeszowie, a także wizyty studyjne w regionie Podkarpacia oraz warsztaty, wykłady, inne wydarzenia towarzyszące.
W organizację wydarzenia zaangażowana jest Rada Młodzieży Rzeszowa, której przedstawiciele od samego początku są głosem doradczym na każdym etapie przedsięwzięcia.
XIV Ogólnopolska Giełda Projektów „animacja + młodzież” odbędzie się w dniach 23-25 września 2024 r. w Rzeszowie.
Nabór na wydarzenie potrwa od 23 sierpnia do 2 września 2024
Współorganizatorami wydarzenia sią:
- Rzeszowski Dom Kultury - współorganizator lokalny,
- Wojewódzki Dom Kultury - współorganizator regionalny.
Partnerami przedsięwzięcia są:
TR Warszawa we współpracy z Centrum Komunikacji Społecznej m.st. Warszawy zrealizował projekt “2030” skierowany do młodzieży, polegający na stworzeniu spektaklu w oparciu o miejski dokument „Młoda Warszawa. Polityka młodzieżowa m.st. Warszawy” oraz działań edukacyjnych dla młodej publiczności.
Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum, Katowice
Projekt „(NIE)ZWYKŁE HEHESZKI” to inicjatywa Śląskiego Teatru Lalki i Aktora „Ateneum” dla młodzieży (13-18 lat) z Katowic i okolic. W ramach projektu zorganizowano konkurs literacki, półkolonie teatralne i warsztaty happeningowe. Efektem jest publikacja online nagrodzonych tekstów oraz spektakl i happening stworzone przez młodzież.
Fundacja Sempre a Frente, Lublin
Akademia Lokalnego Animatora to coroczny cykl szkoleniowy Fundacji Sempre a Frente skierowany do aktywnej młodzieży, która chce działać jako animatorzy lokalnych społeczności. Młodzi zdobywają doświadczenie od praktyków animacji podczas warsztatów, a następnie realizują własną inicjatywę lokalną.
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Warszawa, mazowieckie
Projekt umożliwił młodzieży z niepełnosprawnościami realizowanie swoich pasji i zainteresowań w ogólnodostępnej instytucji kultury poprzez współpracę z profesjonalistami w dziedzinach artystycznych, od których zdobywała wiedzę i umiejętności w danej dziedzinie, jednocześnie nawiązując nowe relacje rówieśnicze.
Stowarzyszenie Pedagogów TEATRU, Warszawa, mazowieckie
Młodzieżowa Koalicja Performatywna na Czas Chaosu to trzyletni twórczy projekt partycypacyjny dla osób nastoletnich i młodych dorosłych, w trakcie którego wspólnie, za pomocą sztuki i aktywizmu staramy się znaleźć sposoby na życie mimo chaosu i budowanie wspierającej wspólnoty osób tworzących razem. Pierwszy rok zakończył się wystawą. Obecnie rozpoczynamy drugi - dedykowany tworzeniu podcastu.
Fundacja Twórczości, Edukacji i Animacji Młodzieży, Lublin, lubelskie
Zwierciadła to młodzieżowe spotkania teatralne. Stanowią integralną część życia szkoły. Tworzone są przez licealistów dla licealistów w Lublinie, Bydgoszczy, Białymstoku i Rzeszowie. Skupiają się na integracji młodych środowisk teatralnych oraz tworzeniu przestrzeni dla ekspresji twórczej młodzieży.
Gdański Archipelag Kultury, Gdańsk, pomorskie
“Muzyczny Słownik Wyrazów Ważnych” to projekt artystyczny, w którym osoby nastoletnie wspierane przez edukatorów/ki z Gdańskiego Archipelagu Kultury wybierały ważne dla nich SŁOWO. Następnie – w ramach bezpiecznego procesu warsztatowego – stawało się ono punktem wyjścia do stworzenia indywidualnej wypowiedzi słowno-muzycznej.
Biuro Wystaw Artystycznych w Krośnie, Krosno, podkarpackie
"ObudźMY Miasto!” to program dla młodzieży w Krośnie, w którym młodzi tworzą projekty zmieniające ich otoczenie. Prawie 50 inicjatyw – społecznych i kulturalnych – pokazało, jak pasja i zaangażowanie młodych zmienia miasto. Program daje narzędzia, środki i wsparcie by młodzi mogli działać samodzielnie.
Centrum Kultury Gminy Jabłonna, Piotrków Drugi, lubelskie
Młodzieżowa Rada Gminy Jabłonna pokazała, że młodzież ma ciekawe pomysły, może inspirować do działania i ma głos. Konsultacje społeczne dotyczące zagospodarowania nieużywanego i zaniedbanego terenu pokazały, że poprzez wspólny dialog mieszkańców i władz lokalnych można wiele zdziałać. Młodzież udowodniła, że każdy ma wpływ na to, w jakim otoczeniu żyje.
Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych Kod_Krowa, Czerwieńsk, lubuskie
Motyw i temat projektu to rzeka. Zadanie zrealizowaliśmy na statku wyposażonym w profesjonalne studio nagrań. Dopłynęliśmy nim do małych miejscowości położonych nad Odrą. Zajęcia dla młodzieży skupiały się na obszarze dźwięku, kultury słuchania, nagrań terenowych, tworzenia form dźwiękowych.
Pałac Młodzieży im. Orląt Lwowskich, Olsztyn, warmińsko-mazurskie
Inspiracją do powołania pracowni animacji społeczno-kulturalnej w Pałacu Młodzieży w Olsztynie byli młodzi ludzie, ich pomysły oraz chęć stworzenia trzeciego miejsca, w którym będą mogli realizować swoje inicjatywy. Pragnęliśmy zbudować przestrzeń na bezpiecznych, wspierających warunkach, sprzyjających spotkaniu i kreacji młodych twórców, działaczy.
Miejski Ośrodek Kultury "Amfiteatr", Radom, mazowieckie
To inicjatywa młodzieży wieku 16-18 lat, uczestników zajęć filmowych w radomskim „Amfiteatrze”, którzy zainspirowani udziałem w Młodzieżowym Festiwalu Inicjatyw Twórczych „Włącz” postanowili stworzyć filmową i przejmującą historię związaną z ich własnymi doświadczeniami.
Poznańskie Centrum Dziedzictwa, Poznań, wielkopolskie
Podczas Spy Take Over młodzież z poznańskiego liceum na jeden dzień przejęła instytucję kultury - Centrum Szyfrów Enigma. W ramach projektu licealiści przygotowali dla swoich rówieśników (metoda peer-to-peer) atrakcyjną ofertę zwiedzania ekspozycji Centrum Szyfrów Enigma, a także grę miejską w aplikacji ActionTrack.
Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, Krosno, podkarpackie
„Where is my Glow up?” to polsko-norweskie widowisko taneczne z udziałem osób różnorodnie pięknych - w tym poruszających się na wózkach - z Polski, Norwegii i Ukrainy. Wspólny projekt Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza i DanceLab Tromsø, który poprzez taniec podejmuje temat tożsamości młodych ludzi i postrzegania siebie we współczesnym świecie. Widowisko stanowi silny głos młodzieży w dyskusji o jej problemach.
Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy, Warszawa, mazowieckie
"Coolturalna Wesoła 163" kanał podcasterski to projekt lokalny, w ramach którego zostały przeprowadzone już cztery edycje. Do zespołu realizacyjnego zaprosiliśmy młodzież, dziennikarki, bibliotekarkę oraz nauczycielkę. Działania w ramach projektu koncentrują się na warsztatach dziennikarsko-podcasterskich, tworzeniu podcastów o kulturze i historii lokalnej z perspektywy młodzieży oraz reagowaniu na sytuację „tu i teraz”.
Świdnicki Ośrodek Kultury, Świdnica, dolnośląskie
Alchemia Teatralna to projekt edukacyjno-animacyjny. Główną część stanowią warsztaty artystyczne, które kończą się prezentacjami z udziałem uczestników zajęć. Integralnie odbywają się spotkania autorskie, spacery tematyczne oraz lekcje o teatrze. Aspirujemy, by Alchemia Teatralna była "miejscem" gdzie talent spotyka się z pasją, a doświadczenie artystyczne z nowymi inspiracjami.
Miejska Biblioteka Publiczna w Chrzanowie, Chrzanów, małopolskie
Oblicza kamery to projekt filmowy chrzanowskiej biblioteki i II Liceum w Chrzanowie, zrealizowany przez licealistów jako odpowiedź na ich potrzeby. Spot "dePRESJA" dotyka trudnej tematyki depresji i samotności młodych, to sugestywny obraz przeznaczony zarówno dla młodzieży, jak i dla dorosłych odbiorców.
Stowarzyszenie Kulturalna Partyzantka, Brodnica, kujawsko-pomorskie
„Powrót do korzeni” to projekt, który powstał w ramach programu „Lato w teatrze” i umożliwił powrót do ludowości, tradycji i lokalnej historii. Praca z twórczością poetycką Ignacego Łyskowskiego, który żył w XIX wieku w Mileszewach, miejscowości leżącej w naszej gminie, miała różne formy: piosenek, melorecytacji, filmików, zdjęć, spektaklu teatralnego, puszczania wianków na jeziorze czy warsztatów z tańca ludowego i białego śpiewu.
Dom Kultury w Strzelnie, Strzelno, kujawsko-pomorskie
RoManga to projekt, który trudno określić jako jedno wydarzenie. Jest to proces, który trwał od 2021 roku aż do dnia, w którym czytacie niniejszy tekst. Połączyliśmy bogate dziedzictwo kulturowe Strzelna z japońską mangą. W ramach RoMangi zrealizowaliśmy półkolonie, kilkadziesiąt godzin warsztatów, stworzyliśmy grupę wolontariacką, wydaliśmy dwie publikacje i zaangażowaliśmy strzeleńską młodzież do aktywnego uczestnictwa w kulturze.
Dom Kultury Dorożkarnia w dz. Mokotów m. st. Warszawy. Warszawa, mazowieckie
Sieć Festiwali Młodych wspiera organizatorów szkolnych festiwali młodzieżowych, umożliwiając im realizację pierwszych projektów kulturalnych. Program oferuje profesjonalną współpracę z instytucją kultury, szkolenia oraz wsparcie merytoryczne. Sieć daje możliwość podejmowania samodzielnych decyzji dotyczących własnych projektów.
Ośrodek Kultury i Sportu, Żukowo, pomorskie
Młodzież we współpracy z seniorami stworzyła mobilny przewodnik w formie gry. Uczestnicy projektu brali udział w warsztatach z tworzenia aplikacji mobilnych i przeprowadzali wywiady z seniorami, których fragmenty znalazły się w przewodniku. Projekt promuje lokalne dziedzictwo, łączy pokolenia i wykorzystanie nowych technologii z historią.
Centrum Kultury i Promocji Gminy Strzyżewice z siedzibą w Piotrowicach, Piotrowice, lubelskie
Cyfrowe technologie wnoszą wiele dobrego do świata młodych, ale też ograniczają kontakty międzyludzkie. Koncepcja powstała z myślą o młodzieży. To zaproszenie do OFFLandii. Miejsca, gdzie dzień zaczyna i kończy się zabawą. Pracuje się we wspólnocie przestrzeni zielonej, z wizją miejsca życzliwości, dbałości o wspólne dzieło, przyjaźni i pokoju.
Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, mazowieckie
„Poznajcie nas, tak jak my poznaliśmy siebie” – to hasło, które od początku towarzyszy projektowi „Your Space”. Jego głównym celem jest umożliwienie młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, większego zaangażowania się w swoją przestrzeń lokalną. Organizacje kulturalne i edukacyjne z Berlina, Warszawy i Walencji wspólnie przeprowadziły pilotażowe działania, które pobudzały poczucie sensu i wspierały młodzież w wykorzystaniu jej potencjału poprzez ekspresję artystyczną.
Warsztat będzie się odbywał w formule Open Space Technology. Po krótkiej integracji i wprowadzeniu w zasady sprzyjające swobodzie i kreatywności, osoby uczestniczące będą mogły zgłaszać tematy do dyskusji w mniejszych grupach. Będzie można np. zadać nurtujące Cię pytania, czy podzielić się dobrymi praktykami z Polski i ze świata. Szczegółowa mapa zagadnień będzie zależeć od Ciebie i innych zebranych.
W dalszej części spotkania każdy będzie po tej wspólnie stworzonej mapie dowolnie nawigować, przemieszczając się po sali, podchodząc do wybranych stolików, wymieniając się wiedzą i spostrzeżeniami oraz poznając się i budując relacje. Po warsztacie otrzymasz e-raport, by nie umknęły Ci żadne informacje i inspiracje.
Zapraszamy wszystkich, którzy chcą doświadczyć żywych, wartościowych dyskusji i budowania relacji z innymi osobami zainteresowanymi angażowaniem młodych w kulturę, w tym oczywiście też młodzież.
Prowadząca:
Ola Chodasz – od 20 lat prowadzi angażujące warsztaty i wydarzenia dla młodzieży i dorosłych m.in. z zakresu integracji, komunikacji, współpracy, przywództwa, radzenia sobie ze stresem i odporności psychicznej (licencja AQR International). Pracuje offline i online, po polsku i angielsku, w sektorze kultury, edukacji, biznesie, z samorządami i społecznościami, z grupami kameralnymi i do 200+ osób. Jest nauczycielką metody Applied DRAMA (po studiach na Uniwersytecie w Exeter oraz na Uniwersytecie Warszawskim) i specjalistką Open Space Technology (uczennica Lisy Heft z USA). Więcej: www.ola.chodasz.pl
Na naszych oczach dokonuje się kolejna wielka rewolucja w systemie prawnym i społecznym w Polsce. Na mocy decyzji, które weszły w życie 15 lutego bieżącego roku, rozszerzeniu ulega system, w ramach którego chronimy prawa i bezpieczeństwo młodych ludzi. Obowiązki związane z dbałością o dobrostan najmłodszych spoczywają również na instytucjach kultury. Zmiany prawne generują jednak wiele pytań i wątpliwości, na które postaram się udzielić odpowiedzi w trakcie spotkania “Jak chronić najmłodszych uczestników kultury?”.
Podczas spotkania omówimy źródła nowych przepisów i ich podstawową interpretację oraz przedstawimy sposób ich realizowania w instytucjach kultury. Porozmawiamy o przykładach z życia domów kultury, bibliotek czy muzeów. Uczestnicy będą mogli zadać pytania, na które poszukamy wspólnie dobrej odpowiedzi.
Prowadzący:
Tomasz Włodarski - zastępca dyrektorki Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie (MIK); pracował dla jednostki samorządu terytorialnego w hrabstwie Cambridgeshire (UK), gdzie zaangażowany był w działania dotyczące równości i różnorodności. W Polsce, współorganizował i prowadził organizację pozarządową oferującą pomoc prawną w interesie publicznym, kwestiach społeczeństwa obywatelskiego i środowiska naturalnego. W MIK wspiera planowanie strategiczne, współpracę międzynarodową i projekty dostępnościowe, w tym odpowiada za program projektu “Małopolska. Kultura wrażliwa”. Ceni sobie zdrowy rozsądek i racjonalizm.
Kreatywne ćwiczenie pozwoli zmapować możliwe scenariusze dla edukacji nieformalnej młodego pokolenia oraz wzmocni kompetencje uczestników w zakresie identyfikowania trendów.
Warsztat poświęcony będzie podmiotowej roli młodych w edukacji nieformalnej oraz otwartemu podejściu w metodzie pracy ze “scenariuszami przyszłości”. Proces grupowy oparty będzie o narzędzie „koło przyszłości” identyfikujące konsekwencje urzeczywistnienia się konkretnych trendów oraz określające relacje i zależności między wskazanymi konsekwencjami.
Prowadzący:
Aleksander Lysko, Maciej Zygmunt - od 2016 r. prowadzący program Bardzo Młoda Kultura w woj. śląskim, badacze i konsultanci samorządowych polityk w obszarze kultury, członkowie zespołu koordynacyjnego akredytacją programu Erasmus+ na lata 2021-2027 w Instytucie Korfantego.
Projekt rozwijany i testowany w ramach sieci Partnerstwo na rzecz Edukacji Kulturowej w Małopolsce dotyczy badania potrzeb młodzieży dotyczących wizji i oferty domu kultury.
W formie warsztatowej pokazana będzie metoda, którą edukatorzy pracują z młodzieżą. Młodzież stwarza model miejsca, do którego będzie chciała przychodzić, by realizować swoje pomysły. To zaproszenie do kreatywności, eksperymentu i zabawy.
Metodę można potraktować jako case-study, gdyby ktoś chciał przeszczepić ją do siebie i stosować w pracy z młodzieżą.
Prowadzące:
Maja Dobkowska - trenerka i edukatorka, animatorka kultury, specjalistka do spraw Edukacji Kulturowej w Małopolskim Instytucie Kultury w Krakowie. Autorka gier szkoleniowych, programów edukacyjnych i rozwojowych, a także (po godzinach) pisarka książek dla dzieci. Jest entuzjastką i doświadczoną trenerką programu Odyseja Umysłu.
Natalia Nowacka - absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyrektorka Samorządowej Instytucji Kultury Miasta i Gminy Niepołomice Pole Kultury.
Warsztat pozwoli na zrozumienie roli dramy w integracji grupowej. Przybliży praktyczne techniki wykorzystania dramy w pracy z młodzieżą. Wzmocni umiejętności współpracy i komunikacji jak również pokaże sposoby na prowadzenie angażujących, twórczych i skutecznych warsztatów z młodzieżą.
W ramach warsztatów odbywać się będzie:
- omówienie teorii związanej z dramą oraz wykorzystanie praktycznych technik teatralnych,
- praktyczne ćwiczenia wspierające współpracę,
- przykłady zastosowania dramy w pracy z młodzieżą.
Prowadząca:
Ola Chodasz – od 20 lat prowadzi angażujące warsztaty i wydarzenia dla młodzieży i dorosłych m.in. z zakresu integracji, komunikacji, współpracy, przywództwa, radzenia sobie ze stresem i odporności psychicznej (licencja AQR International). Pracuje offline i online, po polsku i angielsku, w sektorze kultury, edukacji, biznesie, z samorządami i społecznościami, z grupami kameralnymi i do 200+ osób. Jest nauczycielką metody Applied DRAMA (po studiach na Uniwersytecie w Exeter oraz na Uniwersytecie Warszawskim) i specjalistką Open Space Technology (uczennica Lisy Heft z USA). Więcej na stronie: Ola Chodasz
Celem warsztatów jest zarysowanie koncepcji ewolucji, jaką w ciągu ostatnich lat przeszła fotografia i medium obrazu, ze szczególnym naciskiem na fotografię informacyjną; począwszy od klasycznych form fotografii publikowanej w gazetach papierowych, aż po fotografie wykorzystywane jako podstawowy nośnik wiedzy o świecie w tak wyraźnie obecnych w życiu współczesnego człowieka mediach społecznościowych.
Uczestnicy dowiedzą się:
- jakie znaczenie dla współczesnego twórcy i jednocześnie odbiorcy medium fotografii mają zmieniające się potrzeby gazet i wypierających je portali internetowych, niemal nieustannie dostosowujące się do gustów czytelników i panującej mody.
- jak bardzo w ciągu ostatniej dekady przebudowany został rynek fotografii informacyjnej i jakie skutki przyniosła ta swoista rewolucja. Porozmawiamy też o możliwościach i zagrożeniach, które czekają na osobę publikującą swoje zdjęcia w Internecie, pokazując różne aspekty manipulacji obrazem. Prowadzący posługując się konkretnymi przykładami pokaże skalę oddziaływania kłamstwa i fake newsów oraz ich destrukcyjny wpływ na pozbawione odpowiedniej wiedzy społeczeństwo.
- Jak gusty internautów wpływają na treści zamawiane przez wydawców? Popularność w sieci. Podążać za modą czy zostać sobą? Jak otwierać się na nowe trendy, pozostając w zgodzie ze swoimi przekonaniami? Budowanie wiarygodnej marki we współczesnym świecie mediów cyfrowych. To tylko wybrane problemy, które zostaną poruszone w trakcie warsztatów “Mniej znaczy więcej”.
Prowadzący:
Arkadiusz Gola
Fotograf, kurator wystaw, absolwent, a obecnie wykładowca w Instytucie Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików, ambasador marki FUJIFILM. Od 1996 roku pracuje w redakcji „Dziennika Zachodniego” na Górnym Śląsku.
Zdobywał nagrody w najważniejszych krajowych konkursach fotografii prasowej, dwukrotny stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury. Odznaczony odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” nadaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego zdjęcia znajdują się w zbiorach muzeów w Polsce i za granicą. Więcej na stronie: Arek Gola
Podczas warsztatu skupimy się na skonfrontowaniu ciała traktowanego mechanicznie
z ciałem zaopiekowanym. Postaramy się wsłuchać w nasze ciało, poznamy metody reagowania na sygnały, jakie nam wysyła. Ważnym elementem pracy będą ćwiczenia uważności na siebie i siebie nawzajem oraz uczenie się strategii samoregulacji. Skupimy się na tzn. czytaniu ciała, czyli połączeniu ciało-umysł i ciało-doznania. Uczestnicy poznają sposoby pogłębiania kontaktu z odczuciami z ciała w celu pełniejszego przeżywania emocji a także metody komunikacji niewerbalnej rozwijające zdolność współodczuwania i budowania relacji.
Podczas zajęć uczestnicy:
- zobaczą inaczej swoje ciała i wejdą z nimi w dialog.
- doświadczą jak skupić się na tym, aby „wyjść ze swojej głowy”, tak aby zachowywać się instynktownie w stosunku do otoczenia. Wykonywane przez nich działania będą miały na celu przeniesienie uwagi z siebie na partnera, z którym będą współdziałać podczas wykonywania konkretnych zadań.
Prowadząca:
Natalia Koza - instruktorka teatralna, absolwentka teatrologii UJ, Studium przy Teatrze Ludowym oraz Szkoły Komedii Dell’Arte w Krakowie. Tancerka tańców historycznych. Od 2014 roku związana z Teatrem Maska w Rzeszowie, gdzie realizuje program edukacji dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Współpracowała z licznymi instytucjami kultury w Małopolsce i na Podkarpaciu. W grudniu 2016 roku poprowadziła zajęcia ruchu scenicznego w Rabacie na zaproszenie Ambasady RP w Maroko.
Warsztaty dla animatorów kultury, pracujących z grupami.
Dzięki zabawom integracyjnym i sensorycznym, elementom dramy i pracy z ciałem oraz wizualizacji i relaksacji nauczysz się jak wzmacniać siebie i poczucie własnej wartości. Poznasz sposoby na budowani dobrych relacji w grupie i wspierania podopiecznych tak, aby każdy uczestnik zajęć czuł się wyjątkowy, niepowtarzalny i miał odwagę być sobą.
Doświadczysz własnej sprawczości, integracji ciała i umysłu, poszerzysz horyzonty i zaufasz intuicji. Dzięki warsztatom skupisz się na pracy z własnym ciałem, nauczysz się odczytywać sygnały płynące z wnętrza, wsłuchasz się w swoje emocje i odkryjesz własną kreatywność.
Dzięki nabytym na warsztatach umiejętnościom oraz doświadczeniu pracy z ciałem, uzyskasz narzędzia, które będziesz mógł wykorzystać w swojej pracy zawodowej i w życiu osobistym.
Prowadzące:
Monika Adamiec - jest pieśniarką, pedagożką, reżyserką, aktorką i twórczynią Latającego Teatru Kantorowi, laureatką wielu prestiżowych nagród teatralnych i wokalnych. Na co dzień pracuje z młodzieżą w Centrum Młodzieży w Rzeszowie, gdzie reżyseruje spektakle Teatru M.D.K. czyli Młode Dzielne Kuropatwy. Zajmuje się teatrem, poezją i edukacją. Prowadzi warsztaty pracy z grupą i improwizacji scenicznej.
Renata Magierska - nauczyciel z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi, młodzieżą i seniorami. Instruktor Pilates, prowadzi warsztaty świadomości ciała, stosuje techniki uważności i relaksacji. Pasjonatka zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej. W swojej pracy poprzez zabawę aktywizuje uczestników do ruchu, dbania o swój rozwój fizyczny i psychiczny.
W ramach warsztatu przyjrzymy się tematowi różnorodności, ze szczególnym uwzględnieniem grup młodzieżowych. Poznamy różne przesłanki różnorodności, przyjrzymy się różnym grupom społecznym wokół nas. Będziemy pracować interaktywnie, w mniejszych grupach, dużo ze sobą rozmawiając. Pracę warsztatową oprzemy o zestaw kart różnorodności „Fit for Diversity Card Collection” opracowany przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży. Zajęcia kierujemy szczególnie do osób pracujących z młodzieżą i młodymi dorosłymi. W ramach warsztatu poznamy narzędzie, które pozwala w interaktywny sposób pracować z grupami w tematyce różnorodności, przeciwdziałania dyskryminacji oraz uwrażliwienia międzykulturowego. Można je wykorzystać w sposób zaproponowany przez zespół autorski, ale też wymyślać swoje metody na jego podstawie
Prowadząca:
Elżbieta Olczak – psycholożka międzykulturowa, trenerka, autorka materiałów edukacyjnych. Zajmuje się prowadzeniem szkoleń, tworzeniem publikacji oraz koordynacją projektów z zakresu edukacji globalnej, antydyskryminacyjnej oraz wrażliwości na różnorodność. Pracuje z różnymi grupami docelowymi, w tym z młodzieżą, nauczycielami i nauczycielkami, studentami i studentkami, a także z sektorem biznesowym. Związana z kilkoma organizacjami pozarządowymi, w tym z Grupą Zagranica, w której odpowiada za działania grupy roboczej ds. edukacji globalnej. Współpracuje też z instytucjami działającymi w obszarze edukacji pozaformalnej młodzieży, w tym z Polsko-Niemiecką Współpracą Młodzieży. Prywatnie, miłośniczka Bieszczad i Helu oraz lokalna aktywistka - prowadzi w swoim mieście drużynę wędrowniczą w ramach Związku Harcerstwa Polskiego, jest członkinią Konstancińskiej Rady Pożytku Publicznego.
Warsztaty "Drugi Oddech Mody" to inspirujące spotkanie dla uczestników, które stawia na kreatywność, innowacyjność i zrównoważony rozwój w modzie. Uniwersalny język mody to idealne narzędzie do pracy. Naszym głównym celem jest pokazanie, jak można nadać drugie życie starym ubraniom, wykorzystując zasady zero waste. Warsztaty zaczynają się od krótkiego wprowadzenia, podczas którego uczestnicy dowiadują się o idei zero waste i jej znaczeniu w kontekście mody. Podkreślamy, jak ważne jest minimalizowanie odpadów tekstylnych i promowanie zrównoważonego podejścia do ubrań.
Następnie przechodzimy do prezentacji inspirujących przykładów przeróbek ubrań, upcyklingu oraz technik, które pozwalają na zredukowanie odpadów. Uczestnicy mają okazję zobaczyć, jak można kreatywnie przerabiać stare ubrania, nadając im nowy, unikalny charakter. Kolejnym etapem jest faza projektowania, w której uczestnicy wybierają stare ubrania do przeróbki i tworzą plan ich modyfikacji zgodnie z zasadami zero waste. Prowadzący warsztaty służy pomocą, udzielając indywidualnych konsultacji i wspierając uczestników w realizacji ich pomysłów.
Najważniejszą częścią warsztatów jest praktyczna praca nad przeróbkami. Uczestnicy mają do dyspozycji nożyczki, igły, guziki i materiały pasmanteryjne, które pozwalają na kreatywne przeróbki ubrań. Prowadzący zachęca do maksymalnego wykorzystania dostępnych materiałów i minimalizowania odpadów, co jest kluczowym elementem zero waste. W trakcie pracy uczestnicy mogą dzielić się swoimi postępami i pomysłami, co sprzyja wymianie doświadczeń i inspiracji.
Po zakończeniu przeróbek każdy uczestnik prezentuje swoje przerobione ubranie, opowiadając, jak udało mu się wdrożyć zasady zero waste. To doskonała okazja do omówienia osiągnięć, podzielenia się wnioskami i uzyskania feedbacku od prowadzącego oraz innych uczestników. Warsztaty kończą się krótkim podsumowaniem, podczas którego uczestnicy otrzymują drobne upominki lub certyfikaty uczestnictwa.
Warsztaty "Drugi Oddech Mody" to nie tylko szansa na naukę nowych technik przerabiania ubrań, ale również okazja do promowania zrównoważonego podejścia do mody. Każde spotkanie odbywa się w przyjaznej i inspirującej atmosferze, która zachęca do kreatywności i eksperymentowania. Dzięki warsztatom uczestnicy mogą odkryć, jak wiele możliwości kryje się w ponownym wykorzystaniu starych ubrań i jak duża jest wartość idei zero waste w codziennym życiu.
Prowadząca:
Barbara Olearka - twórczyni marki Basia Olearka, od 2010 roku tworzy autorskie kolekcje strojów. Prezentowała je w Rzeszowie, dużych polskich miastach oraz światowych stolicach mody, takich jak Paryż, Berlin, Mediolan i Dubaj podczas Fashion Week. W 2022 roku, podczas EXPO2020 w Dubaju, promowała miasto Rzeszów. Współpracowała z Konsulem Generalnym Niemiec, dr Michaelem Grossem, co pozwoliło na prezentację kolekcji w Krakowie. W 2023 roku zaprezentowała kolekcję "Chaber Rzeszowski" inspirowaną tradycyjnymi wzorami rzeszowskimi, która spotkała się z ciepłym przyjęciem w Mediolanie. Pokazy wspierała Gmina Miasta Rzeszów, a wydarzenia były szeroko promowane w mediach.
Metoda „Mali Rebelianci – ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ (pol. LEGO-LOGOS)” adresowana jest do osób na każdym etapie edukacji (przedszkolaków, uczniów, studentów, dorosłych i seniorów).
Jej stosowanie pozwala na kształcenia m.in. takich kompetencji jak: Kreatywność, Komunikacja, Krytyczne Myślenie, Kooperacja.
Metoda może być stosowana dydaktyce szkolnej (język polski i obce, filozofia, etyka, historia, godziny wychowawcze) i akademickiej (filozofia, socjologia, pedagogika, historia, literaturoznawstwo, marketing, komunikacja, design, sztuki piękne).
Przebieg warsztatów:
1. Warsztat nr 1: „W poszukiwaniu archetypu tekstu kultury”
2. Wprowadzenie w metodę – eksperyment glinianej kuli
3. Założenie teoretyczne metody (metafora „uprawy duszy” – czytanie jako sianie i zbieranie)
4. Warsztat nr 2: ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ
5. Omówienie wszystkich elementów warsztatu
6. Przesłanie etyczne zajęć (mit o Heraklesie na rozstajnych drogach)
7. Case Study – przykłady zastosowania metody ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ
8. Podsumowanie kursu – sesja Q&A.
Prowadzący:
dr Jarosław Marek Spychała – wykładowca akademicki (Bonn, Tübingen, Konstanz, Barcelona, Edinburgh, Dublin, Warszawa).
Naukowo zajmuje się także historią filozofii i religii, a szczególnie zjawiskiem przenikania się religii i filozofii w zakresie wyobrażeń o pośmiertnych losach człowieka oraz ich wpływem na współczesną kulturę, edukację, komunikację i marketing. Ponadto interesuje się teorią mitu i archetypów, zwłaszcza teorią monomitu Josepha Campbella oraz eposem o Gilgameszu i mitem Golema.
Warsztaty SZTUKAPKA przeznaczone są dla animatorów i edukatorów, którzy chcą dowiedzieć się, jak kreatywnie i świadomie korzystać z bezpłatnych aplikacji webowych i mobilnych do remiksowania otwartych zasobów, w tym materiałów archiwalnych i dzieł sztuki z archiwum BWA w Rzeszowie. W trakcie spotkania uczestnicy będą wspólnie tworzyć zaskakujące animacje, efekty specjalne, interaktywne grafiki i mapy za pomocą narzędzi takich jak m.in. Pixamotion, Padlet oraz Knightlab. Przy okazji pogłębią swoją wiedzę z zakresu prawa autorskiego i wolnych licencji, a także metod takich jak digital storytelling, kreatywne pisanie czy generowanie pomysłów. Dowiedzą się również, gdzie znaleźć gotowe scenariusze zajęć, które pomogą wzbogacić ofertę kulturalną instytucji, zaangażować lokalną społeczność, wspierać kreatywność oraz rozwój kompetencji cyfrowych wśród różnych grup odbiorców.
Warsztaty SZTUKAPKA to doskonała okazja do nauki nowych umiejętności, które mogą być od razu zastosowane w pracy zawodowej!
Prowadzący:
Sylwia Żółkiewska — projektantka, kreatywna menadżerka, edukatorka i animatorka kultury. Autorka i współautorka tekstów o nowych technologiach w sztuce, kulturze, edukacji i biznesie (m.in. książki „Biznes w świecie mobile. Jak zaprojektować, wykonać i wypromować aplikację mobilną” nominowanej do nagrody Economicus). Od lat prowadzi autorskie wykłady, warsztaty i szkolenia dotyczące nowych mediów, kreatywnego i świadomego z nich korzystania. Więcej na stronie Sylwia Żółkiewska
Tytuł wizyty: Młodzi z sercem do tradycji
„Młodzi z sercem do tradycji” to hasło będzie prowadziło nas podczas całej wizyty studyjnej w Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej – zdobywcy Grand Prix Konkursu na Muzealne Wydarzenie Roku Sybilla 2023.
Placówka ta wzbogaca zbiory, prowadzi badania, organizuje konferencje i wydaje publikacje. Ma szeroką ofertę edukacyjną dla dzieci i dorosłych.
Program wizyty to zwiedzanie skansenu i udział w zajęciach „Ziarnko do ziarnka – znaczenie chleba w tradycji”. Uczestnicy nauczą się robić proziaki i poznają zwyczaje związane z wypiekiem chleba. Zaplanowane są również warsztaty „Cała izba przystrojona – kwiaty z bibuły i wycinanka z papieru”.
Wizytę zakończy degustacja m.in. charakterystycznej dla regionu potrawy – kapusty ziemniaczanej. To zupa z siekanych ziemniaków, fasoli i boczku, której smak jest wyjątkowy, ponieważ przed gotowaniem ziemniaki należy zakisić w osolonej wodzie.
Harmonogram wizyty:
Godzina wyjazdu: 8:45
10:00 – 10:15 Przedstawienie planu wizyty
10:15 – 12:00 Zwiedzanie skansenu z przewodnikiem
12:00 – 13:30 Zajęcia tematyczne Ziarnko do ziarnka – znaczenie chleba w tradycji - podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się o ciekawych zwyczajach związanych z wypiekiem chleba. Nauczą się również wykonywać tradycyjny przysmak – proziaki. Na koniec zajęć - poczęstunek upieczonymi proziakami z serkiem wiejskim i powidłem oraz kawą i herbatą.
13:30 – 14:00 Prezentacja oferty edukacyjnej Muzeum (trasy tematyczne, gry terenowe, zajęcia tematyczne). Rozdanie uczestnikom po 1 egzemplarzu gry terenowej.
14:00 – 15:00 Zajęcia tematyczne „Cała izba przystrojona – kwiaty z bibuły i wycinanka z papieru” Uczestnicy zajęć poznają cele, sposoby, okoliczności oraz różne techniki wykonywania kwiatów z bibuły oraz tradycyjnej wycinanki z papieru.. Następnie własnoręcznie wykonają kilka kolorowych kwiatów i wycinankę.
15:00 – 16:00 Lunch oraz pożegnanie uczestników
Prowadzący:
Justyna Niepokój-Gil – muzealnik, autorka scenariuszy i warsztatów, przewodnik i edukator muzealny, prowadząca zajęcia dot. dziedzictwa materialnego i niematerialnego regionu. Od 15 lat związana z Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej. Ukończyła „Etnologię i Antropologię Kultury", studia podyplomowe m.in. w zakresie „Migracje i konflikty etniczne" oraz „Turystyka i edukacja leśna. Współpracuje z różnymi instytucjami kultury i ngo'sami - jako tzw. tłumacz tradycji, juror/ekspert albo badacz terenowy. Przez kilka lat pisała teksty lifestylowe do magazynu "Sielskie życie". Lubi festiwale, z których ulubionym jest "Folkowisko".
Agnieszka Paluch - przewodnik i edukator muzealny. Od 3 lat związana z Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej. Ukończyła Turystykę i Rekreację na Uniwersytecie Rzeszowskim. W pracy realizuje swoje pasje jako przewodnik ale też prowadzi zajęcia tematyczne w szczególności ,,Ziarnko do ziarnka - znaczenie chleba w tradycji”, ,,W dawnej klasie – próba kaligrafii” oraz „Ene due rabe – dawne gry i zabawy”. Pasjonuje ją zwiedzanie nowych miejsc, poznawanie historii regionów, kultury i kuchni.
Tytuł wizyty: Przestrzeń relacji. Centrum Aktywności Młodzieży w Krośnie.
Zapraszamy na wizytę studyjną do Centrum Aktywności Młodzieży w Krośnie, skierowaną do osób pragnących autentycznie angażować osoby w wieku 13-25 lat w tworzenie ich przestrzeni i miejsc.
Chcemy spotkać się z tymi, którym bliskie jest budowanie relacji z młodymi, opartych na wzajemnym zrozumieniu oraz szczerym i oddolnym aktywizowaniu ich i włączaniu we wspólne działania.
Poszukamy inspiracji i rozwiązań, ale też wzajemnego wsparcia w codziennych wyzwaniach. Porozmawiamy o uniwersalnych zasadach skutecznego wsparcia, pokażemy nasze sprawdzone, dobre praktyki. Będzie o radościach i sukcesach, ale też o smutkach i porażkach.
A to wszystko w pięknej przestrzeni, w której na co dzień gospodarzami jest młodzież, tworzonej dla nich i przez nich samych. Chcesz sprawdzić, czym jest Centrum Aktywności Młodzieży? Zerknij tutaj: camkrosno.pl lub obejrzyj filmik z otwarcia Otwarcie Centrum Aktywności Młodzieży w Krośnie
Harmonogram wizyty:
Godzina wyjazdu: 8:00
9:45 – 10:15 Cześć! Dobrze, że jesteś! Przybycie gości i rejestracja. Przywita Was Anna Morcineki Agata Warywoda.
10:15 – 11:00 Inspirujące śniadanie: Skąd w galerii sztuki współczesnej dział dedykowany młodzieży? Case study, pytania, rozmowy. Prowadzi Ewelina Jurasz.
Rozpocznij dobrze dzień śniadaniem od kawiarni DeSer, pyszną kawą od Przystanku Krośnieńska i opowieścią o projekcie Centrum Aktywności Młodzieży.
11:00 – 11.30 Przerwa 30 minut
11.30 – 12.30 Porozmawiajmy o młodych: Poznaj osoby pracujące w Centrum Aktywności Młodzieży i porozmawiaj o różnych aspektach współpracy z młodzieżą
Rozmowy w formule open space na tematy związane z naszą pracą m.in.:
- działania równościowe i artywizm
- działania międzynarodowe
- współpraca z Młodzieżową Radą Miasta
- program “ObudźMY miasto”
- metody badania potrzeb młodzieży
- narzędzia wspierające realizowanie oddolnych inicjatyw
- wolontariat młodzieżowy
- sprawy formalne i organizacyjne
- nasze relacje z młodymi
12:30 – 14:00 Obiad w restauracji Posmakuj (a po drodze, wysłuchaj opowieści przewodnika i krośnieńskiego artysty Piotra Burgera - o naszej piwnicy, Krośnie i jego historii)
14:00 – 15:30 Tutaj jestem u siebie - pobądź w CAM i poznaj naszą młodzież:
Spotkaj się z:
- Aleksandrą oraz Klaudią - zmaluj sobie pamiątkową torbę
- Patrycją oraz Alicją - nadaj nowe życie ubraniom
- Oliwią - naucz się tańczyć salsę
- Staszkiem oraz Martą - wypij zaparzoną przez nich specjalnie dla Ciebie pyszną kawę
- Sylwią oraz Wiktorem - daj sobie zrobić artystyczny foto-portret
15:30 – 16:00 Cześć! Do zobaczenia - zakończenie i podsumowanie wizyty
Prowadzący:
Ewelina Jurasz - menadżerka, kuratorka, krytyczka sztuki. Absolwentka kulturoznawstwa, zarządzania, XIV Edycji Programu Liderzy PAFW oraz studiów podyplomowych "Coach i trener - partner w rozwoju". Po studiach wróciła na rodzinne Podkarpacie jako specjalistka ds. projektów w Estradzie Rzeszowskiej, koordynatorka Rzeszowskiego Inkubatora Kultury i konsultantka regionalna programu Erasmus+ Młodzież. W latach 2015-2018 była dyrektorką w Miejskim Centrum Kultury w Boguchwale, od 2018 roku jest dyrektorką Biura Wystaw Artystycznych w Krośnie. Animatorka w programie DK+ koordynowanym przez Narodowe Centrum Kultury i Centrum Aktywności Lokalnej ze środków MKiDN. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wielokrotnie nominowana do wyróżnień w dziedzinie kultury.
Sylwia Barnett - filolożka, trenerka językowa, pasjonatka literatury i komunikacji międzykulturowej. Kształciła się na uniwersytetach w Polsce i za granicą. Posiada bogate doświadczenie w pracy pedagogicznej z osobami w różnym wieku i z różnych środowisk. Współpracowała z licznymi instytucjami edukacyjnymi jako lektorka, animatorka, autorka programów szkoleniowych i koordynatorka działań. Aktualnie tutorka w Centrum Aktywności Młodzieży.
Aleksandra Lekostaj - uczennica Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Krośnie. Na co dzień zajmuje się rekonstrukcją historyczną i ożywianiem kultur - głównie karpackich. Prowadzi warsztaty batikowe dla młodzieży.
Anna Morcinek - edukatorka, animatorka kultury. Z pochodzenia Ślązaczka, większość swojego życia zawodowego związana z Urzędem Miasta w Katowicach. Trzy lata temu rzuciła wszystko i wyjechała w Bieszczady… a trafiła do Krosna. Na co dzień pracuje w dziale programowym w Biurze Wystaw Artystycznych, współpracuje też z wolontariuszami Europejskiego Korpusu Solidarności.
Klaudia Stanosz - absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Krośnie, obecnie rozwijająca swoje umiejętności jako samouk. Jej twórczość to nie tylko wyraz artystycznej pasji, ale także opowieść o drodze rozwoju psychicznego. Prowadzi warsztaty artystyczne.
Hubert Tomoń - studiował filologię rosyjską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jeden z wolontariuszy organizujących I Marsz Równości w Krośnie. Pracuje w dziale programowym w Biurze Wystaw Artystycznych.
Agata Warywoda - trenerka, specjalistka ds. działań edukacyjnych. Absolwentka filologii polskiej, bibliotekoznawstwa oraz szkół trenerskich. Realizuje działania kulturalno-edukacyjne i wspiera młodzież oraz młodych dorosłych - pracowała m.in. w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Jaśle, Akademickim Centrum Rozwoju Osobistego i Psychoterapii w Rzeszowie, Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej. Koordynatorka projektów obejmujących tworzenie w bibliotekach przestrzeni przyjaznych młodzieży. Aktualnie - tutorka w Centrum Aktywności Młodzieży.
Tytuł wizyty: Niecodzienna codzienność. O relacjach na teraz, na przyszłość i na całe życie
Poznajcie miejsce, które jest drugim domem, a także jego domowników! Wizyta będzie okazją do wejścia w codzienność pracy instytucji kultury oraz życia młodych osób. W przestrzeniach Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza - w tej chwili - spotkać można aż cztery pokolenia: dzieci, które kiedyś dorosną młodzież, która jest i która wraca oraz dorosłych i seniorów, którzy przeżywają swoją drugą młodość. Wspólnie przejdziemy niecodzienną ścieżką codzienności młodych osób
(i nie tylko) oraz przyjrzymy się relacjom na całe życie.
Zwiedzimy budynek, odwiedzając sale taneczne, prób, plastyczne i graficzne, galerie. Będziemy mieli okazję poznać serce instytucji, czyli… scenę, a nawet miejsca na co dzień niedostępne, takie jak mosty świetlne i kratownice. W każdym z tych miejsc czekać będzie młodzież - różnorodnie piękna. Młode osoby, które codziennie spotkać można w „jej przestrzeniach”, absolwenci zespołów, którzy wracają do siebie lub jak mówią do drugiego domu oraz instruktorzy i przyjaciele krośnieńskiej kultury. Wizyta to również okazja do rozmowy o bezpieczeństwie jakie daje kultura, a także o bliskości i swobodzie, relacjach i zrozumieniu oraz dorastaniu: nie tylko młodych, ale
i instytucji do jeszcze większej otwartości na ludzi i na zmiany, jakie może przynieść życie.
Jakie miejsca zobaczą uczestnicy wizyty: Regionalne Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie to 7 150,3 m2 powierzchni użytkowej. Na co dzień cała ta powierzchnia oddawana jest dzieciom, młodzieży, dorosłym i seniorom, a we wrześniu – uczestnikom wizyty studyjnej. Zajrzymy za kulisy i odwiedzimy: galerie, scenę
i widownię, dwie sale taneczne, pracownie plastyczną i grafiki, pracownie scenograficzną, krawiecką i warsztat techniczny, sale prób czy orchestron, kratownice, mosty świetlne.
Jak przygotować się do wizyty? O czym warto wiedzieć?
Część przewidzianych modułów to zajęcia ruchowe, odwiedzimy także miejsca trudno dostępne, takie jak kratownica – warto więc zadbać o wygodne strój i obuwie (najlepiej płaskie). Będziemy poruszać się po obiekcie podczas całej wizyty studyjnej. Natomiast na zaplanowany obiad udamy się pieszo.
Harmonogram wizyty:
Godzina wyjazdu: 8:00
10:00 – 10:25 Przywitanie gości. Krótka historia Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza: 76 lat w 7 minut i 0,6 sekundy.
10:25 – 10:30 Rozpoczęcie mikromodułów – warsztatów i spotkań z młodzieżą i pracownikami instytucji - połączonych z odkrywaniem przestrzeni.
10:30 – 11:00 moduły: „Kultura? Ma potencjał!” i „Projektowanie przyszłości”, czyli wspólne tworzenie prototypów map tego, co młodzieży może dać instytucja oraz potencjału młodych i ich możliwych ścieżek kariery [scena z widokiem na widownię]
11:15 – 11:45 moduły: „Różnorodność? Jest piękna!” i „Kultura to zmiana”, czyli warsztat taneczny prowadzony przez osoby z niepełnosprawnościami i normatywne połączony z rozmową na temat obecności osób ze szczególnymi potrzebami w kulturze
12:00 – 12:30 moduł: „Wszystko zostaje w rodzinie. O tym, jak stworzyć zespół i nadążać za jego potrzebami”, czyli o wielopokoleniowości w kulturze. Wspólne tworzenie – za pomocą ruchu – uniwersalnego drzewa genealogicznego kulturalnej familii
12:45 – 13:15 moduł: „Prototypowanie kultury? Róbmy to dobrze!”, czyli jak łączyć świat IT z kulturą, tworzyć prototypy i angażować młodzież (i nie tylko) w tworzenie kultury dla każdego. Wspólne tworzenie prototypu gry na podstawie pilotażowego modelu edukacyjnego i rezydencji eksperymentalnych
13:25 – 14:10 obiad w Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej
14:20 – 15:00 moduły: z wizytą w Pracowni Grafiki Tradycyjnej, czyli praca twórcza i odbijanie wzorów wcześniej zaprojektowanych przez młodzież (linoryt) na torbach oraz odkrywanie przestrzeni i miejsc na co dzień nie- i dostępnych [mosty świetlne, kratownice (ten jeden raz – pierwszy i ostatni - w życiu spojrzymy na młodzież z góry), pracownie scenograficzne itp.]
15:05 – 15:25 moduł: „Przed i po trzecim dzwonku. Czas na finał finałów”, czyli aktywny udział w najkrótszym widowisku świata tworzonym przez młodzież z Krosna i okolic
15:30 – 16:00 podsumowanie wizyty, wymiana doświadczeń i podzielenie się emocjami, jakie towarzyszą młodzieży i uczestnikom tuż po finale i po wizycie
16:00 wyjazd z Krosna do Rzeszowa
Prowadzący:
Pracownicy Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza:
Dorota Cząstka - dyrektorka Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza, animatorka kultury i pedagożka w Policealnym Studium Animatorów Kultury w Krośnie).
Paweł Matelowski - kierownik Działu Edukacji Artystycznej i Usług Kulturalnych, organizator wydarzeń i koordynator projektów związanych z nowymi technologiami w instytucji kultury i działań związanych z fotografią).
Sabina Wójcik-Grygolec - instruktorka tańca i organizatorka wydarzeń tanecznych, takich jak Dni Tańca. Założyciela i instruktorka młodzieżowego Zespołu Tańca Współczesnego Strecz, grupy dla kobiet 30+ One Są Wszędzie oraz grupy Klaszcz Głośniej - pierwszej w Krośnie grupy taneczno-teatralnej dla osób
z niepełnosprawnością intelektualną).
Dagmara Krzanowska-Szelc - instruktorka tańca i organizatorka wydarzeń tanecznych, w tym festiwali i konkursów tanecznych. Założyciela i instruktorka Dziecięco-Młodzieżowego Zespołu Tanecznego Kleks – najstarszej, bo 32-letniej, grupy w Krośnie).
Paulina Rozenbajgier i Aleksandra Bryś - instruktorki Dziecięco-Młodzieżowego Zespołu Tanecznego Kleks i One Są Wszędzie. Współorganizatorki wydarzeń tanecznych realizowanych w RCKP).
Monika Waga - reżyserka, choreografka widowisk baletowych z udziałem dzieci i młodzieży dedykowanych szerokiej publiczności i będących częścią programów edukacyjnych dla szkół, instruktorka Grup Baletowych),
Agnieszka Kaszczyszyn - zajmuje się promocją instytucji, koordynuje projekty z pogranicza partycypacji społecznej i edukacji oraz tworzy narzędzia edukacyjne w formie gier. Współautorka pilotażowej ścieżki edukacyjnej „Przestrzeń otwarta... na wiedzę” dedykowanej osobom z niepełnosprawnościami i normatywnym).
Ksenia Bołd - zajmuje się koordynacją zewnętrznych projektów, badaniami odbiorców kultury. Koordynuje konkurs grantowy dla mieszkańców „Kierunek: Inicjatywa!”, współtworzy również program „Przestrzeń otwarta... na wiedzę”).
Joanna Topolska-Uliasz - projektantka graficzna oraz założyciela Pracowni Grafiki Tradycyjnej, w której prowadzi zajęcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Artystka i pedagożka w Liceum Plastycznym w Krośnie).
Młodzież - przedstawiciele grup artystycznych i dorośli absolwenci, przyjaciele instytucji:
Dziecięco-Młodzieżowy Zespół Taneczny Kleks, Zespół Tańca Współczesnego Strecz, Grupy Baletowe, Klaszcz Głośniej, One Są Wszędzie, Studio Piosenki Swing, Pracownia Grafiki Tradycyjnej, Pracownia na Piętrze oraz uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, Liceum Plastycznego i uczestnicy zajęć w Centrum Challenge.
Tytuł wizyty: Przyszłość Muzeów. Młody człowiek jako odbiorca w instytucji kultury”
Muzeum – Zamek w Łańcucie to jedna z najlepiej zachowanych rezydencji arystokratycznych w Polsce, znana z historycznych wnętrz, kolekcji pojazdów konnych, storczyków oraz malowniczego zabytkowego parku. W 2005 roku zespół zamkowo-parkowy został uznany za Pomnik Historii rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Spotkanie w Łańcucie będzie poświęcone muzealnej ofercie edukacyjnej skierowanej do młodzieży. Oferta ta łączy interaktywne zajęcia tematyczne, warsztaty oraz spotkania z ekspertami. Wspólnie zastanowimy się, czy wizyta w Muzeum może być nie tylko edukacyjna, ale także inspirująca. Zaprosimy Was również do wymiany doświadczeń na temat tworzenia ofert atrakcyjnych dla młodych odbiorców oraz trudności z tym związanych. Omówimy również, jak muzeum dostosowuje się do potrzeb odbiorców ze szczególnymi wymaganiami.
Spotkanie odbędzie się w Centrum Edukacji Tradycji im. Jana Potockiego, mieszczącym się w dawnej Oranżerii, gdzie prezentowane są wystawy multimedialne. Odwiedzimy wnętrza Zamku i weźmiemy aktywny udział w zajęciach opracowanych i realizowanych z młodzieżą, poświęconych działalności kolekcjonerskiej Izabeli Lubomirskiej.
Harmonogram:
Godzina wyjazdu: 9:20
10:00 – 10:15 Powitanie uczestników wizyty w Muzeum – Zamek w Łańcucie, Centrum Edukacji Tradycji im. Jana Potockiego (d. Oranżeria).
10:15 – 11:00 "O dawnych czasach nowocześniej" prezentacja wystaw i animacje z wykorzystaniem multimediów.
11:00 – 11:30 Przerwa na kawę
11:30 –13:00 Grywalizacja w edukacji muzealnej na przykładzie działania „Shopping w stylu retro”
13:15 – 14:15 Obiad
14:30 – 16:00 "Byliśmy tam w przedszkolu… Czy młodzież jest (nie) obecna w muzeum?" Analiza problemów i dyskusja na temat barier w realacji instytucja kultura – młody odbiorca. Propozycje rozwiązań, możliwości i strategii przyciągnięcia młodzieży do muzeów
Prowadzący:
Edyta Kucaba – Łyszczek - autorka pierwszego programu edukacyjnego dla młodzieży w Muzeum – Zamku w Łańcucie. Na swoich zajęciach dzięki interaktywnym metodom nauczania i pasji do sztuki, pomaga uczniom odkrywać głębsze znaczenia i czerpać przyjemność z obcowania z dziełami sztuki. Jej celem jest zmiana postrzegania muzeów jako miejsc nudnych i nieprzystępnych, pokazując, że mogą być one inspirujące i pełne fascynujących historii. Zajmuje się także dostępnością muzeum dla osób z niepełnosprawnością, dbając o to, by każdy, niezależnie od swoich możliwości, mógł w pełni cieszyć się bogactwem kulturowym i historycznym Zamku w Łańcucie.
Bożena Lauzer - pracując w muzeum realizuje swoje pasje i zainteresowania. Na zajęciach pokazuje młodzieży, że sztuka i kultura mogą być fascynujące i warte poznania. Uważa, że wiedzę zdobytą w muzeum można wykorzystać nie tylko w szkole, ale także do rozwijania osobistych zainteresowań. Jej celem jest inspirowanie młodych ludzi do odkrywania i zgłębiania świata sztuki oraz kultury w sposób angażujący i przystępny.
Monika Jagustyn-Tokarz - w swojej pracy zawodowej w działaniach z dziećmi i młodzieżą skupia się na sztuce pokazując jej trwanie we współczesnej kulturze. Podczas zajęć wspólnie z odbiorcą stara się wyszukać w modnych filmach, książkach, grach i życiu codziennym elementy z historii, historii sztuki i obyczajów. Zwraca uwagę na interakcję z odbiorcą oraz odbiorców między sobą wykorzystując różne metody, w tym grywalizację.
Tytuł wizyty: Dziedzictwo dla przyszłości- młode pokolenie a tradycje niechciane
W Ośrodku Garncarskim MEDYNIA opowiemy o tym jak dziedzictwo dawnego, największego w Polsce zagłębia garncarskiego, zapominane i niechciane przez starsze pokolenie, zostało na nowo uznane przez młodych. O roli lokalnej instytucji kultury w tym długim i niełatwym procesie i o realizowanych przez nią projektach, które doprowadziły do stworzenia w Medyni Głogowskiej. Obiektu, który stał się nową przestrzenią kulturową, łączą tradycyjną i nowoczesną architekturę. O oswajaniu tej przestrzeni przez młodych, którzy zaczynają coraz częściej przyjmować postawę gospodarzy miejsca włączając się w pomoc przy organizacji festiwali czy warsztatów rzemiosła.
Pokażemy przykłady jak młodzież wpływa na zmiany postawy osób starszych w kontekście lokalnej tożsamości, rzemiosła i dziedzictwa kulturowego.
W ramach wizyty weźmiecie udział w warsztatach rzeźby w glinie i toczenia naczyń na kole garncarskim, które przeprowadzą młodzi ceramicy, garncarze i rzeźbiarze zatrudnieni w ośrodku. Opowiedzą też o swoich doświadczeniach związanych z tradycyjnym garncarstwem, jakim trudnili się ich dziadkowie i o kontaktach ze szkołami wzornictwa czy architektury. O pierwszych wspólnych, niełatwych działaniach, które zmieniały ich myślenie projektowe i nadawały nowy kierunek ich twórczości.
Harmonogram:
Godzina wyjazdu: 9:00
10.00 – 10.40 dwie drogi: ochrona dziedzictwa i nowe funkcje rzemiosła - wybrane projekty realizowane przez instytucję kultury, które nadały kierunek rozwoju zagłębia garncarskiego w oparciu o młode pokolenie.
10.40 – 13.40 warsztaty: wprowadzenie do rzeźby w glinie i toczenia na kole garncarskim prowadzone przez garncarzy młodego pokolenia oraz wolontariuszy.
13.40 – 14.00 indywidualne zwiedzanie ekspozycji Ośrodka Garncarskiego Medynia; zbiory tradycyjnej i współczesnej ceramiki, wykorzystanie VR w pokazywaniu tradycyjnych eksponatów, przykłady wykorzystania realizowanych przez instytucję wcześniejszych projektów badawczych w projektowaniu wystawy stałej.
14.15 – 15.15 lunch - potrawy zapiekane w glinianych naczyniach.
15.15 – 16.00 zwiedzanie Galerii „Tysiąca Rzeźb”Władysławy Prucnal oraz ceramicznych mozaik znajdujących się w miejscowym kościele.
Prowadzący:
Małgorzata Wisz - od 2021 r. dyrektorka Ośrodka Garncarskiego MEDYNIA w Medyni Głogowskiej, animatorka kultury, autorka i kuratorka projektów wpływających na tworzenie marki miejsca w oparciu o dziedzictwo kulturowe. Pomysłodawczyni i inicjatorka przedsięwzięć z dziedziny rzemiosła, etnografii, wzornictwa i architektury, z których najważniejsze to rewitalizacja ośrodka garncarskiego w Medyni Głogowskiej, przeprowadzenie badań etnograficznych na terenie zagłębia czy współpraca garncarzy z projektantami wzornictwa.
Szymon Wal - absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (wydział rzeźby) Specjalista ds. rzemiosła w Ośrodku Garncarskim MEDYNIA, gdzie prowadzi zajęcia i kursy garncarskie dla dzieci i dorosłych. Oprócz tradycyjnych technik artystycznych takich jak rzeźba czy rysunek doskonale posługuje się technikami cyfrowymi w postaci grafiki 2D i 3D.
Karolina Plizga- Róg - Absolwentka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, z wykształcenia malarka i graficzka, od 10 lat pracuje w zawodzie ceramika w rodzinnym warsztacie garncarskim, od wielu lat związana zawodowo z Ośrodkiem Garncarskim MEDYNIA, gdzie prowadzi zajęcia i kursy garncarskie dla dzieci i dorosłych oraz szeroko zakrojoną działalność kulturalną i społeczną.
Agnieszka Nawłoka - ceramiczka i garncarka, absolwentka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, instruktorka w Ośrodku Garncarskim MEDYNIA, w którym prowadzi lekcje garncarskie dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Zaangażowana w różnorodne przedsięwzięcia społeczne i kulturalne, w których wykorzystuje swoje doświadczenie z dziedziny rzemiosła, malarstwa i fotografii.
Tytuł wizyty: Mielec. Młodzieżowy inkubator kultury
Zapraszamy Was do Mielca, miasta, w którym rozwijają się skrzydła. Dosłownie i w przenośni. Spotkacie się tu z kulturą, historią i lotnictwem, które tworzyli i tworzą niesamowici ludzie. Tematem naszego spotkania będzie animacja młodzieży. Postaramy się poszukać wspólnie odpowiedzi na pytanie jak uczynić z tej grupy autentycznych (współ-) twórców oferty instytucji kultury. Jak sprawić, by młodzież była nie tylko odbiorcą, ale także twórcą i realizatorem kultury? Czyli i jak ją przygotować do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym poprzez planowanie, przygotowywanie, wdrażanie, realizowanie i ewaluowanie różnorodnych projektów. Jak sprawić, żeby młodzież zobaczyła w naszych instytucjach przestrzeń możliwości samokreacji przy wsparciu profesjonalistów? Aby nasze instytucje stały się miejscami do ujawnienia ich potencjału – nie tylko poprzez korzystanie z ofert kulturalnych. Jak to realizujemy? Czy z samymi sukcesami? Co nas mobilizuje a co podcina skrzydła?
Harmonogram:
Godzina wyjazdu: 8:15
10:00 – 10:15 Powitanie uczestników (schody i podcienia budynku Domu Kultury. Muzyka grana na żywo - zespół młodzieżowy - kapela ZPiT „Rzeszowiacy”. „Element wesoły”- rozdajemy uczestnikom wizyty babeczki z motywującymi do pracy w kulturze hasłami. Pierwsza niespodzianka!
10:15 – 11:00 Młodzież – Analogowi. Współdziałania. Relacje. (Dom Kultury SCK, sala widowiskowa). Prowadzenie: Joanna Kruszyńska – dyrektor SCK w Mielcu:
- Krótki występ taneczny Teatru Tańca AleToNic otwierający wizytę.
- Wprowadzenie na temat historii i misji instytucji. Prezentacja multimedialna
- Mielecka „Kultura”: Prezentacja Samorządowego Centrum Kultury w Mielcu
- Strategia Rozwoju Miasta Mielca. Cel szczegółowy: Kultura
- Prezentacja działalności kulturalnej jednostki: oferta kulturalna dla młodzieży oraz współpracy z młodzieżą
- Filmik w formie teledysku pokazujący skalę działalności Domu Kultury z dziećmi i młodzieżą
- Blaski i cienie współpracy kulturalnej i relacji w kulturze.
11:00 – 12:00 Jak mielecki Dom Kultury kształtuje przyszłych liderów? (Dom Kultury SCK, sala widowiskowa). Prowadzenie: Justyna Pomykała – Berrached – zastępczyni dyrektora SCK w Mielcu ds. Domu Kultury:
- Mielecką „Kulturę” tworzą pokolenia
- Spotkanie z obecnymi pracownikami DK oraz aktywistami kulturalnymi, którzy zaczynali, jako uczestnicy zajęć Domu Kultury, czyli o „genie kulturalnej pasji” w mieleckiej „Kulturze”
- Element wesoły - „Gala Kulturalnych Oscarów”. Wręczenie symbolicznych nagród dla najbardziej inspirujących historii.
- „Przystanek Kultura”- spacer po Domu Kultury - udział w zajęciach artystycznych
Uczestnicy spotkania:
- Instruktorzy artystyczni
- Byli i obecni uczestnicy warsztatów artystycznych, członkowie zespołów
W trakcie spotkania dostępne będą zimne napoje o smakach artystycznych, kawa „Animator” oraz herbata „Dzień Działacza Kultury”.
12:00 – 13:00 Młodzi Aktywni. Czyli jak młodzi "widzą" instytucję kultury (Miejska Biblioteka Publiczna SCK, sala audiowizualna). Prowadzenie: Szymon Burek - animator kultury, członek Stowarzyszenia Kulturalnego JARTE:
- "spacer młodych" oprowadzanie po bibliotece w towarzystwie młodych ludzi, którzy będą mówić o swoich doświadczeniach związanych z "działaniem w kulturze"
- Debata moderowana i warsztaty "instytucja kultury - młodzież. Strategie, relacje, rzeczywistość"
- Skrzynia Pomysłów i Wniosków
Porozmawiamy o osobistych doświadczeniach związanych z budowaniem oferty kulturalnej dla młodzieży. Będzie to moment starcia argumentów animatorów kultury, z przedstawicielami młodzieżowych organizacji i przedstawicielami samorządu. (Podczas spotkania wykorzystamy elementy design thinking).
Uczestnicy spotkania:
- Wiceprezydent Miasta Mielca
- Młodzieżowa Rada Miasta (przedstawiciele rad obu kadencji)
- Dyskusyjny Klub Książki
- Niezależni animatorzy
- Beneficjenci Małych Grantów dla Dużej Kultury „Młody Mielec”
W trakcie spotkania dostępne będą napoje o działaniach zdrowotnych oraz przekąski keto z lokalnej piekarni, którą prowadzi niegdysiejsza uczestniczka zajęć artystycznych Domu Kultury oraz członkini grupy młodzieży działającej w Kole Młodych Plastyków „KWADRAT")
13:00 – 13:45 LUNCH – Restauracja „FRATELLI” - „mielecka kromka”.
13:45 – 14:00 Spacer do Muzeum Historii Fotografii „Jadernówka”. Historia Mielca: Osiedle „za sztreką” kontra Stary Mielec.
14:00 – 15:30 Historia – Fotografia – Edukacja przy Kawie i Herbacie (Muzeum Historii Fotografii „Jadernówka”). Prowadzenie: Janusz Halisz – kierownik Muzeum Historii Fotografii „Jadernówka”:
- Prezentacja obiektu, jego historii i funkcji obecnych – forma zwiedzania zabytkowych wnętrz dawnego Zakładu Fotograficznego rodziny Jadernych
- Omówienie i prezentacja multimedialna typowych dla muzeum fotografii form edukacji dla młodzieży – forma lekkiego wykładu
- „Dawne zabawki optyczne – robimy taumatrop” – forma praktycznych warsztatów.
- Sesja zdjęciowa – fotografie grupowe, portrety gabinetowe, zdjęcia w monidłach.
- Druga niespodzianka!
W trakcie spotkania dostępne będą kawa z miejscowej palarni kawy „Kawa czy herbata” oraz herbata z konopi z lokalnego gospodarstwa ekologicznego „Miody i ogrody” (właścicielami gospodarstwa są znakomity fotograf, były pracownik Muzeum Etnograficznego w Krakowie i była członkini Stowarzyszenia Kulturalnego JARTE – dziś inicjatorzy spontanicznego wydarzenia muzycznego „granie w marihuanie”).
15:45 – 16:15 Mielec. Tu rozwijają się skrzydła. Zapraszamy do hangaru Fundacji Biało – Czerwone Skrzydła na lotnisku w Mielcu). Gospodarz: Radosław Swół – Prezydent Miasta Mielca
Fundacja Biało – Czerwone Skrzydła została powołana w 2014 roku. Piotr Maciejewski i Jakub Kubicki pomimo przeciwności, a może właśnie dzięki nim stworzyli organizację, w której odbudowują i utrzymują w stanie lotnym statki powietrzne konstruowane i budowane po II WŚ w Polsce. Jej znakiem rozpoznawczym są latające egzemplarze kultowego samolotu szkolno-bojowego TS11 Iskra, pasażerski AN2, aeroklubowy PZL 101 Gawron, a w krótce samolot zaawansowanego szkolenia pilotów wojskowych w latach 60-70-80 tych – TS8 Bies. Fundacja Biało – Czerwone Skrzydła to jedyna organizacja w kraju wyspecjalizowana w obsłudze historycznych samolotów odrzutowych. To miejsce, gdzie eksponaty nie są schowane za szybą, a można i trzeba je dotknąć, uruchomić i polecieć.
Prowadzący:
Joanna Kruszyńska - Dyrektorka Samorządowego Centrum Kultury w Mielcu. Animatorka kultury. Inicjatorka przedsięwzięć kulturalnych odbywających się w Mielcu. Autorka projektów kulturalnych współfinansowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego: „Wariacje kulturalne” 2014, „Wariacje kulturalne nr 2” 2015, „Jeden dzień z życia Mielca” 2015, „Komiksowa historia Mielca” 2016. Inicjatorka Młodzieżowego Inkubatora Kultury, Małych Grantów „JA w Mieście” i Małych Grantów dla Dużej Kultury „Młody Mielec”. Absolwentka Szkoły Liderów Miasta Mielca. Członkini Stowarzyszenia Teatralnego „Proscenium” oraz Stowarzyszenia Dyrektorów i Dyrektorek Samorządowych Instytucji Kultury. Wyróżniona Odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Janusz Halisz - Kierownik Muzeum Historii Fotografii „Jadernówka”. Od wielu lat w różnych formach popularyzuje wiedzę o Mielcu i jego regionie. Jest autorem lub współautorem około 120 wystaw muzealnych, głównie fotograficznych. Jest współautorem książek: Pozdrowienia z Mielca, (Mielec 2018) i Mielec 1939-1945. Tajemnice militarne i historie wojenne (Mielec 2019). Współpracuje z innymi muzeami na terenie woj. podkarpackiego, m.in. jest autorem wystaw w Zamku w Baranowie Sandomierskim, Muzeum Regionalnym w Dębicy i Muzeum Okręgowym w Krośnie oraz aranżacji wnętrza domu fotografa w Miasteczku Galicyjskim w Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku. Jest członkiem Towarzystwa Miłośników Ziemi Mieleckiej. Wyróżniony m.in. Odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Justyna Pomykała – Berrached - Zastępczyni dyrektora SCK ds. Domu Kultury. Koordynatorka działań w ramach edukacji artystycznej i medialnej oraz Mieleckiego Uniwersytetu Dziecięcego. Inicjatorka i koordynatorka „Style Mielec” - Festiwalu Kultury Ulicznej, Rodzinnego pleneru malarskiego „Mielec jak malowany” oraz działań dla młodzieży: „Muzyka z Głośnika. Dozwolone do lat 20.tu” - karaoke dla młodzieży, IMPRO Jam Sassion - muzyczne młodzieżowe jam sassion, młodzieżowej skrzynki pomysłów i wniosków, Małych Grantów dla Dużej Kultury „Młody Mielec” oraz „Mieleckiego Lauru Kultury” – nagród Prezydenta Miasta Mielca w dziedzinie kultury. Członkini Stowarzyszenia Twórców Kultury Plastycznej w Mielcu.
Szymon Burek - Wiceprezes Stowarzyszenia Kulturalnego JARTE. Kulturoznawca, dziennikarz, publicysta, animator kultury. Poza pracą zawodową angażuje się społecznie do różnych przedsięwzięć kulturalnych. Jest pomysłodawcą i koordynatorem projektu „Shalom Mielec”, który opowiada o historii społeczności żydowskiej w Mielcu. Aktywny członek ogólnopolskiej społeczności animatorów kultury. Uczestnik (od 2012 r.) cyklicznych spotkań „Ogólnopolska Giełda Projektów” dla kadr kultury. Na I Kongresie Animacji Kultury w Warszawie w 2014 r. wystąpił z prezentacją „Rola animatora kultury w Internecie”, a w 2019 r. na Ogólnopolskiej Giełdzie Projektów – Kielce 2019 zaprezentował mieleckie Stowarzyszenie JARTE.
Tytuł wizyty: BMK-owe Centrum Podkarpacia
Zachęcamy do odwiedzenia nas! Chcemy zapoznać Was z działalnością naszej instytucji oraz możliwościami jakie stworzyliśmy dzięki projektowi Bardzo Młoda Kultura. Naszym celem było, aby młodzież świadomie stała się współtwórcą kultury.
Młodzi ludzie będą opowiadać o własnym doświadczeniu opartym na połączeniu sił, odpowiedzialności, uczeniu się współpracy i dialogu, a co w konsekwencji dało mnóstwo wartościowych inicjatyw, burząc mniej lub bardziej powszechne stereotypy.
Sama świadomość tego, że będą głównym bohaterem wydarzenia da im poczucie, że projekt jest dla nich.To młodzież w ramach integracji międzypokoleniowej zainicjuje grę, sama opowie i oprowadzi po przemyskim Rynku i pochwali się słynną Twierdzą Przemyśl.
Jednym z priorytetów programu Bardzo Młoda Kultura jest rozwój oraz wzmocnienie podmiotowego uczestnictwa młodzieży w kulturze. Wrześniowe spotkanie będzie potwierdzeniem, że cel ten jest osiągalny, a młodzież chętnie, wbrew obiegowej opinii, angażuje się w działania związane z kulturą, aktywizacją i edukacja kulturową – wystarczy tylko dać jej impuls.
Harmonogram wizyty:
Godzina wyjazdu: 8:20
10:00 – 10:15 Powitalna kawa.
10:15 – 10:45 Centrum Kulturalne jako operator BMK na Podkarpaciu oczami Liderów Partnerstw i młodzieży (wybranych realizatorów lokalnych inicjatyw w 2023 i 2024 roku)
10:45 – 11:15 „Czy diagnoza potrzeb młodzieży jest istotna przy współtworzeniu lokalnych projektów?” próba odpowiedzi na pytanie z udziałem realizatora badań BMK dr Wojciecha Broszkiewicza i młodzieży.
11.15 – 11.45 Obejrzenie BMK-owej wystawy
11:45 – 12:30 „GraMYzBMKą” – gra planszowa „Misja Bircza”, której autorami była młodzież w ramach inicjatywy w 2023r.
12:30 – 13:15
- spacer po Przemyskim Rynku „Czy Przemyśl jest atrakcyjny dla młodzieży?”,
- wizyta w Muzeum Twierdzy Przemyśl - W latach I Wojny Światowej Twierdza Przemyśl zasłynęła jako jedna z największych na świecie. Z dwustu istniejących wtedy twierdz była ona trzecią pod względem wielkości po Antwerpii w Belgi i Verdun we Francji. Broniła się najdłużej ze wszystkich twierdz, bo aż 179 dni. Blokowała ona skutecznie drogę za zachód wojskom rosyjskim.
- „Przemyśl to z Marianem” – niespodzianka.
13:15 – 13:45 Lunch w „Pizzy po przemysku”.
13:45 – 14:30 Wycieczka na Kopiec Tatarski.
14:30 – 14:50 Przejazd do Fortu XII Werner w Żurawicy k. Przemyśla,
Nazwa fortu pochodzi od Pierwszego Komendanta Twierdzy Przemyskiej Antoniego Wernera. Załogę fortu stanowiło 6 oficerów i 310 żołnierzy. Do dziś fort jest doskonale zachowany. Jego stopień zniszczenia określa się na 10%. Budowano go w latach 1882 – 1886 jako jednowałowy fort artyleryjski.
14:50 – 16:00 Tajemnice i ciekawostki Fortu.
16:00 pożegnanie i wspólne zdjęcia
Prowadzący:
Zespół projektu BMK na Podkarpaciu w składzie:
- Sylwia Błaut-Kowalczyk - koordynator BMK na Podkarpaciu.
- Dominika Indycka - zastępca koordynatora projektu.
- Bernadetta Janduła - opiekun merytoryczny inicjatyw lokalnych BMK.
- Łukasz Kisielica - specjalista ds. promocji projektu i kontaktu z mediami, redaktor Portalu Dziedzictwa Kresów.
- dr Wojciech Broszkiewicz – socjolog, realizator badań i diagnoz w ramach BMK.
Młodzież – współautorzy inicjatyw lokalnych na Podkarpaciu, uczestnicy diagnoz i badań.