Ustawienia i wyszukiwarka
O kampanii
Kształtowanie świadomości językowej Polaków i propagowanie dbałości o poprawność polszczyzny to podstawowe cele kampanii społeczno-edukacyjnej „Ojczysty – dodaj do ulubionych”, organizowanej przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem kampanii jest Rada Języka Polskiego.
Kampania społeczno-edukacyjna „Ojczysty – dodaj do ulubionych” ma przypominać o roli i miejscu języka ojczystego w życiu Polaków; ma przyczynić się do podnoszenia świadomości językowej, do ugruntowania poczucia, że polszczyzna jest tworzona przez każdego użytkownika i że to każdy z nas jest za nią odpowiedzialny. Język jest wartością samą w sobie, jest wspólnym dobrem, dlatego wszyscy powinniśmy o niego dbać.
Polszczyzna jest jednym z 25 największych języków na świecie – posługuje się nią ponad 40 milionów ludzi w Polsce i poza jej granicami. To między innymi za sprawą wspólnego języka ludzie, którzy żyją w różnych częściach świata, należą do różnych środowisk czy pokoleń – czują, że należą do jednej wspólnoty. Język, choć wewnętrznie bardzo zróżnicowany, gromadzi wspólne doświadczenia i systemy wartości Polaków – jest symbolicznym przewodnikiem po polskiej kulturze. Język jest czymś w rodzaju okularów, przez które patrzymy na świat – wpływa na nasz sposób postrzegania rzeczywistości, porządkuje ją, nazywa i ocenia jej elementy. Jest częścią każdego z nas – mówimy nim niemal od urodzenia, w nim myślimy, śnimy, kłócimy się i wyrażamy miłość.
Kampania „Ojczysty – dodaj do ulubionych" została zainaugurowana 20 lutego 2012 roku, podczas konferencji prasowej w warszawskiej Galerii „Kordegarda”, w przeddzień Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Święto to zostało ustanowione przez UNESCO w 1999 r. Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego są okazją, by zwrócić uwagę na konieczność ochrony różnorodności językowej.
Profil na Facebooku
Prowadzony przez nas profil poświęcony poprawnej polszczyźnie funkcjonuje od 2012 roku i przez ten czas zyskał ponad 100 000 tysięcy fanów. Nasz kanał jest najpopularniejszym profilem prowadzonym przez centralne instytucje kultury! Zachęcamy wszystkich miłośników języka polskiego, którzy jeszcze nie dodali ojczystego do ulubionych, do odwiedzenia naszej strony www.facebook.com/jezykojczysty – na stronie tej można skorzystać również z usług poradni językowej.
Zobacz również: instagram.com/ojczysty_dodaj_do_ulubionych
Program dotacyjny „Ojczysty – dodaj do ulubionych”
Celem strategicznym programu jest kształtowanie twórczych, odpowiedzialnych i świadomych postaw wobec języka polskiego, budowanie kompetencji językowych oraz doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym poprzez realizację projektów popularyzujących wiedzę o języku. O dofinansowanie w ramach programu mogą ubiegać się samorządowe instytucje kultury oraz organizacje pozarządowe.
Instytucją zarządzającą programem jest Narodowe Centrum Kultury.
Więcej informacji o programie dotacyjnym
Filmy animowane, spoty telewizyjne, słuchowisko radiowe
Wyprodukowaliśmy do tej pory: 9 spotów telewizyjnych, 2 krótkometrażowe filmy animowane oraz 10-odcinkowe słuchowisko radiowe. Niemal wszystkie spoty były emitowane przez największe polskie stacje telewizyjne.
Seria wydawnicza
W ramach działań kampanii ukazały się publikacje poświęcone zagadnieniom związanym z kulturą języka, językoznawstwem, historią języka polskiego, teorią i historią literatury oraz zbiory poezji.
Nagrody:
1. miejsce w konkursie organizowanym przez Fundację Komunikacji Społecznej w kategorii „Kampania Społeczna Roku” (2013 rok),
3. miejsce w konkursie Klubu Twórców Reklamy zdobył animowany spot pt.: „Ojczysty”, kategoria „Film/reklama społeczna, non profit” (2015 rok).