Rozpoczęliśmy festiwal EUFONIE!

Data publikacji: 12.09.2019
Autor: Jan Żółtowski
10 minut

Klasyka, elekronika, folk w międzynarodowym wydaniu – EUFONIE II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej .

Zobacz spot festiwalu i poznaj pełen program!

Tegoroczna edycja Festiwalu Eufonie to blisko 640 artystów z 20 państw, 15 koncertów, 8 orkiestr, 3 prapremiery, 7 polskich premier, a to wszystko w zaledwie 9 dni. Od 15 do 23 listopada za sprawą II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie Warszawa stanie się stolicą muzyki wielu kultur. Wydarzenia festiwalowe, utrzymane w różnej konwencji, stylistyce i nurtach muzycznych odbędą się m.in. w Filharmonii Narodowej, Zamku Królewskim, czy Teatrze Palladium.


II Międzynarodowy Festiwal
Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE

PROGRAM

15 listopada, godz. 19:30
Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Krakauer / Rosenblum / NOSPR / Gergov

Josef Suk (1874–1935): Scherzo fantastyczne (Fantastické scherzo) g-moll op. 25 na orkiestrę (1902–1903)
Mathew Rosenblum (ur. 1954): Lament / Sabat czarownic na klarnet solo i orkiestrę (2017)
Witold Lutosławski (1913–1994): III Symfonia (1983)

David Krakauer – klarnet
Mathew Rosenblum – elektronika
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Rossen Gergov – dyrygent

Bilety

15 listopada, godz. 22:00
Filharmonia Narodowa, foyer Sali Kameralnej

Zaklęcia – performance

Zaklęcia (2019) – performance z udziałem wokalistki, tancerzy i muzyki elektronicznej (prapremiera, zamówienie Narodowego Centrum Kultury)

Aleksandra Bilińska – muzyka elektroniczna
Weronika Grozdew-Kołacińska – śpiew
Jacek Przybyłowicz – choreografia

Bilety

16 listopada, godz. 17:00
Bazylika Archikatedralna Św. Jana Chrzciciela przy ul. Świętojańskiej 8

Collegium Musicale / Üksvärav

Paweł Łukaszewski: Popule meus na chór mieszany a cappella (2019), prawykonanie polskie
Erkki-Sven Tüür (ur. 1959): Wieczorna pieśń wędrowca (Rändaja õhtulaul) na chór mieszany do tekstu Ernsta Enno (2001), prawykonanie polskie
Paweł Łukaszewski (ur. 1968): Corpus Christi responsoria na chór a cappella (2018)
Arvo Pärt (ur. 1935): Virgencita na chór mieszany a cappella (2012), prawykonanie polskie
Arvo Pärt: Kleine Litanei na chór mieszany a cappella (2015), prawykonanie polskie
Arvo Pärt: I usłyszałem głos… (Ja ma kuulsinhääle…) na chór mieszany a cappella (2017), prawykonanie polskie

Collegium Musicale
Endrik Üksvärav – dyrygent

Bilety

16 listopada, godz. 19:30
Teatr Palladium

David Krakauer + Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego

David Krakauer – klarnet
Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego

Bilety wyprzedane

16 listopada, godz. 22:00
Klub Hybrydy

Nowa muzyka elektroniczna z Ukrainy

Vakula
Voin Oruwu
Zavoloka

Bilety

17 listopada, godz. 17:00
Klub Hybrydy

...before, between and after... (...przed, pomiędzy i potem...) – projekt audiowizualny poświęcony odzyskaniu niepodległości Litwy w roku 1990 – polska premiera

Projekt wykorzystuje utwory muzyczne:

Dominykas DigimasAnother Point of View oraz Walking through three points
Julius AglinskasBeing (Observing) oraz Between the Silence
Jagoda SzmytkaGreetings From a Dopplegaenger
Piotr BednarczykConnected

Synaesthesis Contemporary Music Ensemble (Litwa)

Bilety

17 listopada, godz. 19:30
Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Hakhnazaryan / AUKSO / Moś

Valentin Silvestrov (ur. 1937): Hymn – 2001 na orkiestrę smyczkową (2001)
Giya Kancheli (1935–2019): A Little Daneliade na skrzypce, fortepian i smyczki (2000)
Andrzej Panufnik (1914–1991): Koncert wiolonczelowy (1991)

I. Adagio
II. Vivace

Pēteris Vasks (ur. 1946): Musica dolorosa na orkiestrę smyczkową (1983)
Béla Bartók (1881–1945): Divertimento na orkiestrę smyczkową (1939)

I. Allegro non troppo
II. Molto adagio
III. Allegro assai

IV. Narek Hakhnazaryan – wiolonczela
AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
Marek Moś – dyrygent

Bilety

17 listopada, godz. 22:00
Teatr Palladium

Conversations with Wojciech Kilar | Koncert Francesca Tristano

Francesco Tristano – autorska interpretacja muzyki Wojciecha Kilara w opracowaniu na fortepian i elektronikę (prawykonania, zamówienie Narodowego Centrum Kultury)

Bilety

18 listopada, godz. 19:30
Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II, Sala Rotunda

Pieśni o śmierci – spektakl na podstawie odnalezionego przez prof. Wiesława Wydrę tekstu Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią w połączeniu z szesnastowiecznymi pieśniami o śmierci (prapremiera, zamówienie Narodowego Centrum Kultury)

I. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: Panie Kryste wszechnaświętszy
II. Pieśń o śmierci wszytkiem ludziem straszliwej, teraz nowo uczyniona
III. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: Prozna, Mistrzu, twoja mowa
IV. O daremne świeckie ucieszenie
V. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: A chceszli tego pokosztować
VI. Pieśń przy pogrzebie człowieka krześcijańskiego
VII. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: Miałam kmotra duchownego
VIII. Śpiewanie przy pogrzebie: Media vita in morte sumus
IX. Dokończenie: Jeden człowiek z nabożności

Jan Frycz – monodram
Adam Strug, Monodia Polska – pieśni

Bilety

19 listopada, godz. 19:30
Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna

Čekovská / Bartók / Janáček / Pavel Haas Quartet

Ľubica Čekovská (ur. 1975): A Midsummer Quartet (2019)
Béla Bartók (1881–1945): IV Kwartet smyczkowy (1928)

I. Allegro
II. Prestissimo, con sordino
III. Non troppo lento
IV. Allegretto pizzicato
V. Allegro molto

Leoš Janáček (1854–1928): II Kwartet smyczkowy „Listy intymne” („Listy důvěrné”, 1928)

I. Andante – Con moto – Allegro
II. Adagio – Vivace – Andante – Presto – Allegro – Vivo – Adagio
III. Moderato – Adagio – Allegro
IV. Allegro – Andante – Con moto – Adagio – Tempo I

Kwartet im. Pavla Haasa

Bilety

20 listopada, godz. 19:30
Zamek Królewski, Sala Wielka (Balowa)

Gismondo, re di Polonia

Leonardo Vinci (ok. 1696–1730): Gismondo, re di Polonia (ok. 1726–1727) – opera w trzech aktach, wersja koncertowa

Max Emanuel Cenčić – Gismondo / Zygmunt
Nian Wang – Ottone / Otto
Suzanne Jerosme – Cunegunda / Kunegunda
Aleksandra Kubas-Kruk – Primislao / Przemysław
Jake Arditti – Ernesto / Ernest
Dilyara Idrisowa – Giuditta / Judyta
Vasily Khoroshev – Ermanno / Herman

{oh!} Orkiestra Historyczna
Martyna Pastuszka, Marcin Świątkiewicz – kierownictwo muzyczne

Bilety wyprzedane

21 listopada, godz. 19:30
Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Moreno / I, CULTURE / Gardolińska

Grażyna Bacewicz (1909–1969): Uwertura na orkiestrę (1943)
Peter Eötvös (ur. 1944): II Koncert skrzypcowy „DoReMi” (2011–2012; 2013)

I. Część pierwsza
II. Część druga
III. Część trzecia

Stanisław Moniuszko (1819–1872): Uwertura fantastyczna „Bajka” na orkiestrę (1847–1848)
Antonín Dvořak (1841–1904): VII Symfonia d-moll op.70 (1885)

I. Allegro maestoso
II. Poco adagio
III. Scherzo. Vivace
IV. Finale. Allegro

Leticia Moreno – skrzypce
I, CULTURE Orchestra
Marta Gardolińska  – dyrygent

Koncert współorganizowany przez Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Centrum Kultury.

Bilety

22 listopada, godz. 19:30
Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Gidon Kremer z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej

Mieczysław Wajnberg (1919–1996): I Sinfonietta op. 41 (1948)

I. Allegro risoluto
II. Lento
III. Allegretto
IV. Vivace

Mieczysław Wajnberg: Koncert skrzypcowy op. 67 (1960)

I. Allegro molto
II. Allegretto
III. Adagio
IV. Allegro risoluto

Dymitr Szostakowicz (1906–1975): VI Symfonia h-moll op. 54 (1939)

I. Largo
II. Allegro
III. Presto

Gidon Kremer – skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej
Gabriel Chmura – dyrygent

Koncert współorganizowany przez Filharmonię Narodową i Narodowe Centrum Kultury.

Bilety

22 listopada, godz. 22:00
Klub Hybrydy

Pacora Trio / Sokół Orchestra

PaCoRa Trio
Sokół Orchestra

Bilety

23 listopada, godz. 19:30
Bazylika Najświętszego Serca Jezusowego, ul. Kawęczyńska 53

Krzysztof Penderecki (ur. 1933): Polskie Requiem na cztery głosy solowe, dwa chóry mieszane i orkiestrę (1980–2005)

I. Introitus, Requiem aeternam
II. Kyrie
III. Dies irae
IV. Tuba mirum
V. Mors stupebit
VI. Quid sum miser
VII. Rex tremendae
VIII. Recordare
IX. Ingemisco
X. Lacrimosa
XI. Sanctus
XII. Ciaccona
XIII. Agnus Dei
XIV. Lux aeterna
XV. Libera me
XVI. Offertorium
XVII. Finale, Libera animas

Iwona Hossa – sopran
Anna Radziejewska – alt
Rafał Bartmiński – tenor
Tomasz Konieczny – bas
Chór Filharmonii Narodowej
Bartosz Michałowski – dyrektor chóru
Orkiestra Sinfonia Varsovia
Zsolt Nagy – dyrygent

Bilety