Estońska duchowość, klasyka romantyzmu i pieśni żałosne

Data publikacji: 05.11.2018
Autor: Aleksandra Sinikka Karabon
Średni czas czytania 5 minut
drukuj

Podczas I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE czeka na naszych widzów jedenaście znakomitych koncertów. Trzy z nich przygotowaliśmy z myślą o koneserach muzyki poważnej, szczególnie ceniących sobie arcydzieła klasyczne i współczesne w wirtuozerskich wykonaniach. Pierwszy z nich to Symfonia pieśni żałosnych (30 listopada), drugi – Arvo Pärt – nowe oblicze współczesnej duchowości (25 listopada), a trzeci –W kręgu wielkiego romantyzmu (1 grudnia, koncert finałowy Festiwalu). Dwa z nich odbędą się w Filharmonii Narodowej, a wszystkie będą ważnymi wydarzeniami muzycznymi tej jesieni.

Kompozytorzy: Arvo Pärt, Henryk Mikołaj Górecki, Antonín Dvořák, Ludwig van Beethoven – to nazwiska, które gwarantują wyjątkowe doznania muzyczne. Wybitni wykonawcy: sopranistka Aleksandra Kurzak wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kasprzyka, znakomity węgierski pianista Zoltán Fejérvári przy akompaniamencie Budapesztańskiej Orkiestry Festiwalowej dyrygowanej przez Ivána Fischera oraz Estoński Filharmoniczny Chór Kameralny nie potrzebują wiele dodatkowej reklamy.

Symfonia pieśni żałosnych Góreckiego to arcydzieło, które pokochał świat. Powstała w 1976 roku i zaskoczyła publikę inną, niż dotychczas prezentowana przez kompozytora poetycznością. Do tej pory był kojarzony głownie z ostrą awangardą, natomiast III Symfonia to utwór ascetyczny o tematyce właściwie religijnej. Utwór opiera się na motywie matki opłakującej stratę dziecka. Aleksandra Kurzak – obecnie najbardziej utytułowana polska solistka – przedstawi nie tylko pieśń Maryi (I cz.), ale również modlitwę do niej (II cz.) i pieśń ludową w formie kołysanki (III cz.). Te trzy powolne lamentacje przy spokojnym akompaniamencie Orkiestry Symfonicznej z uwypukleniem linii kontrabasów zapewnią publiczności wręcz mistyczne odczucia w listopadowy wieczór.

Arvo Pärt, najwybitniejszy kompozytor estoński, podobnie jak Henryk Mikołaj Górecki. zaczynał od awangardy. W późniejszej twórczości również skupił się na muzyce ascetycznej i przywodzącej na myśl kościelną kontemplację. Tintinnabuli (łac. „dzwonek”), czyli powtarzanie pojedynczych dźwięków na wzór brzmienia dzwonków, to określenie doskonale pasujące do jego utworów. Pärtowi blisko do tradycji chorału gregoriańskiego i polifonii renesansowej, a jego oszczędna w środkach muzyka bywa niekiedy określana mianem minimalizmu duchowego. Orkiestra Kameralna z Tallina pod batutą Tõnu Kaljuste wraz z Estońskim Filharmonicznym Chórem Kameralnym wykonają: Cantus in Memory of Benjamim Britten, Fratres, Adam’s Lament, Salve Regina i Te Deum. Dzień po wyjątkowym koncercie monograficznym Arvo Pärta, odbędzie się uroczyste nadanie tytułu doktora honoris causa Na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (wstęp wolny).

Koncert finałowy I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE w Filharmonii Narodowej składać się będzie z fortepianowego Koncertu C-Dur Beethovena w wykonaniu Zoltána Fejérvári i form na orkiestrę Antonína Dvořáka granych przez Budapesztańską Orkiestrę Festiwalową. Skąd takie zestawienie? Twórczość Ludwiga van Beethovena, ostatniego z klasyków wiedeńskich, miała wielki wpływ na późniejsze dokonania romantycznych kompozytorów, a do takich należy Dvořák. Uzyskał on status twórcy narodowego, a jego Tańce słowiańskie są silnie inspirowane czeskim folklorem. Ponadto usłyszymy VI Symfonię D-dur op. 60, która to jest godną kontynuacją tradycji Beethovena właśnie. Co więcej, koncert W kręgu wielkiego romantyzmu doskonale pokazuje ideę przyświecającą festiwalowi EUFONIE – wzajemne inspiracje w obrębie regionu i przeświadczenie, że twórczość jednego z krajów nie mogłaby istnieć bez wpływów innych.

Klasycy swoich gatunków, arcydzieła muzyki europejskiej i mistrzowskie wykonania – to właśnie czeka na gości filharmonicznych koncertów Festiwalu EUFONIE. Do zobaczenia już wkrótce! Bilety w cenach 10-60 zł.

Zobacz program Festiwalu EUFONIE →